Drugi z trzech odcinków S11 czeka na pozwolenie na budowę
26.02.2025
Do Wojewody Opolskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S11 od Gotartowa do początku obwodnicy Olesna. To jeden z trzech przygotowywanych do realizacji fragmentów trasy pomiędzy Kępnem i początkiem obwodnicy Olesna.
Pod koniec stycznia br. do Wojewody Wielkopolskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka od Kępna do Siemianic. Dla ostatniego z trzech odcinków, między Siemianicami a Gotartowem, wniosek o wydanie decyzji ZRID złożymy w pierwszej połowie tego roku.
Prace projektowe
W kwietniu 2024 roku podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę 10,5-kilometrowego odcinka S11 pomiędzy Gotartowem i Olesnem. Zadanie jest realizowane w systemie Projektuj i buduj. Zgodnie z harmonogramem zakończony został etap opracowania dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID, której uzyskanie pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowalnych.
Zakres inwestycji
Trasa w zdecydowanej większości zostanie poprowadzona nowym śladem. Jej początkowy fragment będzie stanowiło połączenie z wcześniejszym odcinkiem trasy na wysokości Gotartowa. Inwestycja w całości będzie przebiegać przez teren woj. opolskiego, na terenie gmin Kluczbork i Lasowice Wielkie.
Dla tego zadania planujemy budowę ośmiu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt, a także budowę dwóch węzłów drogowych oraz dwóch MOP-ów - Kluczbork Północ i Kluczbork Południe.
46 km nowej S11
Realizowany odcinek S11 to jeden z fragmentów trasy, która skomunikuje województwa opolskie i wielkopolskie. Dwujezdniowa droga ekspresowa między końcem obwodnicy Kępna a początkiem obwodnicy Olesna, która połączy istniejące fragmenty S11, została podzielona na trzy odcinki realizacyjne:
- koniec obwodnicy Kępna - Siemianice (12,5 km),
- Siemianice - Gotartów (22,7 km),
- Gotartów - początek obwodnicy Olesna (10,5 km).
Zaplanowaliśmy budowę kilkudziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt. Na 46-kilometrowym odcinku, oprócz węzłów drogowych Kluczbork Północ i Kluczbork Południe, powstaną także węzły Siemianice oraz Byczyna.
Inwestycja przewiduje również budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowę infrastruktury technicznej (sieć wodociągowa i kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne). Ponadto w ciągu trasy głównej wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu.
Wszystkie odcinki będą dostępne dla ruchu w 2028 roku.
Droga ekspresowa S11 połączy cztery województwa
Do 2031 roku cała S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg, Koszalin, Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Po ukończeniu wszystkich odcinków trasa będzie liczyć ponad 560 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35 km) i odcinkiem obwodnicy Poznania w ciągu A2 (ok. 16 km) blisko 620 km. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji niemal 220 km (wliczając wspólny przebieg po A2 i S6). Są to fragmenty od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnica Szczecinka, odcinki w okolicy Poznania oraz cztery kolejne obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i oddana do ruchu w 2023 roku obwodnica Olesna. Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie – na połączeniu z autostradą A1 – zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.