Likwidujemy rondo na węźle Gdańsk Południe - zmiana organizacji ruchu
02.09.2025
Po niespełna roku od jego uruchomienia zniknie 4-kilometrowe rondo zastępujące węzeł. W nocy z 12 na 13 września br. uruchomimy na węźle Gdańsk Południe ciąg główny S6 i jego docelowe łącznice. Wjazd i zjazd z trasy głównej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) planujemy otworzyć do końca roku.
Węzeł Gdańsk Południe w innym kształcie
W ramach przebudowy węzła Gdańsk Południe przechodzimy do kolejnego etapu prac w tym miejscu. Kierowcy będą mogli już korzystać ze wszystkich relacji docelowego układu tego węzła: S6 w kierunku Gdyni i Szczecina, S7 w kierunku Elbląga, Gdańska i Warszawy oraz S6/A1 w kierunku Łodzi. Do końca roku uruchomimy wlot na trasę główną OMT i podróżujący od strony Południowej Obwodnicy Gdańska będą mogli pojechać nowym fragmentem S7 w kierunku Żukowa.
Prace związane z likwidacją dużego ronda rozpoczniemy w nocy z piątku na sobotę (12/13 września). W trakcie robót na bieżąco będzie wykonywane oznakowanie poziome w docelowym kształcie. Jako pierwszą uruchomimy trasę główną S6 w ciągu trójmiejskiej obwodnicy dla jadących z i w kierunku Łodzi/A1. Następnie będziemy otwierać poszczególne łącznice, zapewniające obsługę wszystkich kierunków, ale jeszcze bez wjazdu na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej. Podczas prowadzenie robót niezbędne będzie zamknięcie wszystkich relacji na węźle Gdańsk Południe, które może potrwać do godziny.
Z uwagi na konieczność wykonania części oznakowania poziomego pod ruchem, prace musimy przeprowadzić w dobrych warunkach pogodowych. Z tego względu termin przełożenia ruchu na układ docelowy może jeszcze ulec zmianie. O wszelkich zmianach będziemy informować na bieżąco.
Prace na odcinku Żukowo – Gdańsk Południe
Między Żukowem i węzłem Gdańsk Południe cały czas prowadzimy intensywne prace na trasie głównej. Ponadto kontynuujemy prace na węźle Żukowo na połączeniu obu odcinków OMT. W tym miejscu cały czas obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu. Kontynuujemy roboty na samym węźle Żukowo, głównie w kierunku Lnisk, gdzie DK7 połączy się z obwodnicą Żukowa. W obszarze węzła Lublewo Gdańskie kończymy obiekty inżynierskie i układamy masę bitumiczną. W najbliższych tygodniach uruchomimy już w docelowym kształcie drogę wojewódzką nr 221, gdzie obecnie funkcjonuje bajpas. Trwają prace na odcinku leśnym, w miejscu, gdzie znajduje się estakada nad Radunią oraz Miejsce Obsługi Podróżnych Widlino. Na MOP-ie trwają prace bitumiczne i przy obiektach.
S7 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę ekspresową S6, przejmując ruch z mocno obciążonej, istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.
Z kolei obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.
Jeszcze pod koniec 2024 r. budowa S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej otrzymała wsparcie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Wartość całej inwestycji to blisko 2,9 mld zł, a dofinansowanie z UE wynosi nieco ponad 1 mld zł.