W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Mamy ZRID dla obwodnicy Pradeł w ciągu DK78

12.03.2024

Uzyskanie tej decyzji przybliża nas do rozpoczęcia budowy trasy w systemie tradycyjnym. Po podpisaniu przez Ministra Infrastruktury aneksu do Programu Inwestycji będziemy mogli ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy, co powinno stać się na początku II kwartału br. Trasa o długości ok. 2,4 km realizowana jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Wydanie ZRID dla obwodnicy Pradeł w ciągu DK78

Przygotowania do budowy

Program Inwestycji dla tego zadnia został podpisany i zatwierdzony 8 maja 2020 r. Nieco ponad pół roku później, 25 listopada, podpisaliśmy umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji obejmującej projekt budowlany i wykonawczy, materiały do decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). We wrześniu 2022 r. złożyliśmy do Wojewody Śląskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID, a dziś ją otrzymaliśmy. Przed końcem ubiegłego roku wysłaliśmy do Ministerstwa Infrastruktury aktualizację Programu Inwestycji. Budowę obwodnicy zaplanowano na lata 2024-2026.

Cel i uzasadnienie realizacji

Obwodnica Pradeł przebiegać będzie po nowym śladzie, po północnej stronie jako droga główna ruchu przyspieszonego o przekroju jednojezdniowym z dwoma pasami ruchu. Planowana trasa przebiegać będzie po terenie, na którym aktualnie znajdują się głównie pola uprawne.

Nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy poza miejscowość, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców. Po jej oddaniu do ruchu poprawi się przepustowość odcinka oraz skróci czas przejazdu z aglomeracji śląskiej w kierunku Kielc. Zmniejszeniu ulegnie udział w ruchu pojazdów ciężkich w miejscowościach, a tym samym obniży się emisja szkodliwych substancji dla środowiska. Poprawi to komfort życia osób mieszkających w budynkach usytuowanych w bezpośrednim sąsiedztwie obecnej DK78.

Realizacja inwestycji wynika również z konieczności dostosowania DK78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony/oś oraz poprawy stanu technicznego jezdni drogi. Obecnie zużycie drogi osiągnęło poziom, w którym realizacja zabiegów doraźnych jest nieuzasadniona.

Tworzymy nowy przebieg DK78

Obwodnica Pradeł będzie kolejnym elementem układanki tworzącej blisko 50 km nowego przebiegu DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami. Stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia, której I etap jest w realizacji, a dla II etapu szukamy wykonawcy oraz obwodnicy Kroczyc, której będzie przedłużeniem. W procedowaniu jest też wniosek o decyzję ZRID dla obwodnicy Szczekocin i Goleniów. Projektanci pracują również nad dokumentacją dla rozbudowy odcinka Pradła – Irządze. W efekcie tych wszystkich działań do 2027 r. przebudujemy lub wybudujemy w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa.

Wspomniane wcześniej obwodnice w ciągu DK78, Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Podobnie jak kolejna obwodnica w ciągu DK78, Nakła Śląskiego i Świerklańca, dla której opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z elementami koncepcji programowej. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2029-2031.

Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11.

DK78 Poręba – Zawiercie

Całość podzielona została na dwa odrębne zadania. Pierwsze, o długości 16,7 km i prowadzące przez Siewierz, Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów, jest realizowane w systemie Projektuj i buduj. 28 lutego 2022 roku Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID, co umożliwiło w marcu 2022 r. rozpoczęcie prac budowlanych. Zaawansowanie rzeczowe robót dochodzi do 60 procent. Pierwotnie, umowny termin zakończenia robót przypadał w kwietniu 2023 r. Jednakże, po rozpatrzeniu roszczeń wykonawcy, m.in. w związku z przedłużającą się procedurą uzyskiwania decyzji ZRID oraz wydłużonym czasem prowadzenia wycinki, strony umowy podpisały aneks przesuwający czas na ukończenie inwestycji do 25 kwietnia 2025 r.

Dla drugiego zadania, od Kromołowa do Zawiercia, 21 stycznia 2020 r. podpisaliśmy umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej obejmującej projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o decyzję ZRID. Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID nastąpiło we wrześniu 2022 r. Rok później ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy drugiej części obwodnicy. Odcinek o długości 7,5 km, stanowiący kontynuację budowanego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia, swój początek będzie miał na budowanym węźle Kromołów. Zakończy się rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach obwodnicy Kroczyc. W lutym br. otwarliśmy oferty w postępowaniu przetargowym na wyłonienie wykonawcy tej inwestycji. Inwestycja będzie realizowana w trybie tradycyjnym (Buduj) i winna zostać ukończona w ciągu 28 miesięcy od daty podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych. Realizacja inwestycji według takiego scenariusza pozwoliłaby na oddanie drogi do użytkowania w połowie 2027 r.

Obwodnica Kroczyc

Przetarg na wyłonienie wykonawcy budowy obwodnicy ogłosiliśmy w listopadzie 2023 r. Jednojezdniowa droga o długości ok. 9,1 km przebiegać będzie po nowym śladzie, po terenie, na którym aktualnie znajdują się głównie pola uprawne. Jej realizacja wynika m.in. z konieczności dostosowania całego ciągu drogi krajowej nr 78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Wraz z jezdnią główną powstanie infrastruktura towarzysząca drodze, w tym dwa skrzyżowania typu rondo. W lutym br. otwarliśmy oferty w postępowaniu przetargowym na wyłonienie wykonawcy tej inwestycji. Inwestycja będzie realizowana w trybie tradycyjnym (Buduj). Roboty budowalne wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 21 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych). Szacujemy, że oddanie drogi do użytkowania nastąpi w III kwartale 2026 r.

Kolejna obwodnica w przygotowaniu

Do końca II kwartału 2024 r. planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla ostatniej w naszym województwie inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic, której realizacja pozwoli ominąć Blachownię i Herby w ciągu DK46. Ogłoszenie przetargu zaplanowano w III kwartale 2025 r., a jej realizację w latach 2026-2029. Trasa pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy, jaki przejeżdża przez te miejscowości. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}