Most w Szczekocinach już przejezdny
22.12.2025
Nowy most zastąpił dotychczasową przeprawę przez Pilicę w ciągu drogi krajowej nr 78, wybudowaną w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku.
Obiekt wykonaliśmy jako konstrukcję zespoloną, z wykorzystaniem stalowych dźwigarów połączonych z żelbetową płytą monolityczną. Most ma ponad 30 metrów długości i ponad 14 metrów szerokości, co zapewnia odpowiednie parametry dla ruchu pojazdów oraz pieszych.
Etapy realizacji
Prace rozpoczęliśmy od budowy tymczasowej przeprawy, która umożliwiła utrzymanie ruchu w trakcie robót. Następnie wyburzyliśmy stary most i przystąpiliśmy do realizacji nowego obiektu. Wykonaliśmy również dojazdy oraz uporządkowaliśmy teren po rozbiórce mostu tymczasowego.
Korzyści dla kierowców i mieszkańców
Oddanie nowego mostu do ruchu oznacza poprawę przepustowości i bezpieczeństwa na DK78. Trasa ta jest ważnym połączeniem między aglomeracją śląską a Kielcami, dlatego modernizacja infrastruktury drogowej w tym rejonie ma kluczowe znaczenie.
Finansowanie inwestycji
Umowę na budowę nowego mostu przez Pilicę podpisaliśmy w kwietniu 2024 r. Wykonawcą była firma Primost Południe z Będzina, która zrealizowała inwestycję za ponad 9 mln zł. Okres gwarancji jakości wynosi 9 lat.
Tworzymy nowy przebieg DK78
Obwodnica Szczekocin i Goleniów to kolejny element układanki tworzącej nowy przebieg DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami. Stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia (realizowanej w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych), obwodnicy Kroczyc oraz obwodnicy Pradeł. Do 2029 r. przebudujemy lub wybudujemy w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa.
Zarówno obwodnica Szczekocin i Goleniów, jak i obejścia Kroczyc i Pradeł, powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości z S11.