W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obwodnica Człopy ma decyzję środowiskową

02.08.2023

Kolejna inwestycja z rządowego Programu budowy 100 obwodnic przechodzi do dalszych prac. Decyzja środowiskowa określiła wariant przebiegu obwodnicy Człopy w ciągu DK22. W dalszej kolejności wykonane zostaną badania podłoża i dokumentacja obejmująca elementy Koncepcji programowej. Realizacja inwestycji w formule Projektuj i buduj planowana jest w latach 2025-2029.

Wizualizacja obwodnicy Człopy

Przebieg trasy

Spośród pięciu wariantów przebiegu obwodnicy Człopy wybrany został wariant VA o długości 5 km. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), z dwoma pasami ruchu, o szerokości 3,5 m każdy.  

Trasa rozpocznie się od strony Wałcza około 1,3 kilometra przed początkiem Człopy. Na połączeniu z DK22 przewidziano rondo. Dalej obwodnica odejdzie w kierunku zachodnim i przetnie DW171, gdzie również zaplanowano skrzyżowanie typu rondo. Obwodnica przejdzie obiektami mostowymi nad drogą powiatową i rzeką Cieszynką. Nowa trasa ominie od zachodu Człopę i połączy się z obecną DK22 około 150 metrów na południe od granic jej obszaru zabudowanego. 

Pięć wariantów i dodatkowe podwarianty

Dla inwestycji opracowano pięć wariantów przebiegu. Trzy warianty (I, III i IV) omijały Człopę od wschodu, pozostałe dwa (II i V) od zachodu. Każdy wariant posiadał dodatkowy podwariant oznaczony literą A, który łączył się z istniejącą DK22 za pomocą rond. Najdłuższy był wariant III (10,3 km), natomiast najkrótszy wariant VA (5 km), który został ostatecznie wybrany w decyzji środowiskowej.   

Prace przygotowawcze

Umowa na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Człopy została podpisana w czerwcu 2020 roku. Firma projektowa Trasa z Poznania opracowała dokumentację studialną wraz z raportem oddziaływania na środowisko. Do przygotowania dokumentacji niezbędna była inwentaryzacja przyrodnicza, dlatego specjaliści sprawdzili dokładnie w terenie, jakie siedliska flory i fauny występują w miejscu planowanej inwestycji. Zostały wykonane analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów.  

W lutym 2022 roku został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Organem prowadzącym postępowanie w tym zakresie była Gmina Tuczno. 

Programu budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim

W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic poza obwodnicą Człopy znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20 podpisaliśmy w 2021 roku umowy na realizację w formule Projektuj i Buduj. W drugiej połowie ubiegłego roku na tych inwestycjach ruszyły roboty budowlane.  

Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 został opracowany projekt budowlany i w tym roku uzyskana decyzja ZRID. Inwestycja planowana jest do realizacji wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13). 

Dla pozostałych obwodnic na DK22 Wałcza, Szwecji i Rusinowa zostały już uzyskane decyzje środowiskowe i trwają prace nad dalszą dokumentacją. Podobnie wygląda przygotowanie obwodnic Stargardu i Złocieńca na DK20. 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}