W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obwodnica Wyrzyska zyska drugą jezdnię

31.10.2023

Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu (RDOŚ) złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla dobudowy drugiej jezdni obwodnicy Wyrzyska w ciągu drogi ekspresowej S10. To kolejny etap przygotowań do realizacji tej inwestycji.

Zdjęcie przedstawia drogę ekspresową. Widok na węzeł Poznań Północ. Pomiędzy jezdniami widoczny jest pas rozdziału. Nad drogą widoczny jest wiadukt drogowy. W górnej lewej części zdjęcia widoczne zabudowania mieszkalne. Po prawej stronie widoczne elementy brd takie jak: ekrany akustyczne.

Postępowanie administracyjne zakończy się wydaniem decyzji, która umożliwi ukończenie Koncepcji programowej. Tym samym będziemy mogli przygotować przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Podpisanie umowy na realizację planujemy obecnie na III kw. 2025 roku. Realizacja inwestycji, zapisanej w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych, zaplanowana jest na lata 2027-2029.

Pozostałe odcinki S10 w woj. wielkopolskim

RDOŚ jest już w trakcie rozpatrywania wniosku o uzyskanie DŚU dla kolejnych fragmentów trasy. To 28-kilometrowy odcinek Piła – Wyrzysk w ciągu S10, a także obwodnica Piły i Ujścia w ciągu S11 o długości 20 km. W skład tego ostatniego odcinka wchodzi część obwodnicy Piły pomiędzy węzłami Piła Północ i Piła Wschód na wspólnym przebiegu S10 i S11.

W przetargu na wyłonienie wykonawcy jest odcinek S10 od końca obwodnicy Wałcza do węzła Piła Północ.

 

Połączenie Zachodniego Pomorza z centrum kraju

Droga S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.

Kierowcy oprócz odcinka od Zdunowa do Stargardu oraz obwodnicy Wałcza w woj. zachodniopomorskim korzystają także z trzech innych odcinków S10. To obwodnica Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie ok. 70 km.

W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Pierwszy wniosek o ZRID został złożony w lipcu, drugi w sierpniu. Dla dwóch pozostałych w dalszym ciągu opracowywane są materiały do wniosku o ZRID.

W przetargu na wyłonienie wykonawcy mamy osiem odcinków realizacyjnych S10 od Szczecina do Piły, o łącznej długości 113,4 km. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza).

W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie ub.r. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. W przypadku drugiego projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ). Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10, o dodatkowy pas ruchu.

{"register":{"columns":[]}}