W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pierwsza z dwóch

24.06.2025

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję środowiskową (DŚU) dla drugiego, ponad 35-kilometrowego odcinka S11 w województwie śląskim stanowiącego obwodnicę Tarnowskich Gór. Równolegle trwa procedura administracyjna dla pierwszego odcinka od granicy woj. opolskiego i śląskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór.

Po lewej stronie szeroka droga ekspresowa z napisem ponad nią: otrzymaliśmy decyzję środowiskową dla realizacji drogi ekspresowej S11 obwodnicy Tarnowskich Gór. Po prawej stronie grafiki wyróżniona została ta inwestycja, oznaczona kolorem niebieskim. Znajduje się ona obecnie w przygotowaniu do realizacji w systemie Projektuj i buduj.

Procedowana od 25 września 2023 r. DŚU zatwierdziła wariant II (niebieski) trasy do dalszej realizacji. Ten fragment S11 rozpoczyna się na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego, następnie od północnego wschodu omija miejscowości Tworóg i Boruszowice, od północy Tarnowskie Góry, a od zachodu Nakło Śląskie. W końcowej fazie trasa przechodzi pomiędzy Radzionkowem a Orzechem. Zakończenie S11 następuje poprzez wpięcie do węzła Piekary Śląskie z autostradą A1 i drogą wojewódzką nr 911.

Co dalej

Do końca tego roku planujemy ogłosić przetarg na opracowanie dokumentacji niezbędnej (w tym m.in. opracowań geologicznych, mapy do celów projektowania, analiz i prognoz ruchu, analiz ekonomiczno-finansowych) do późniejszej realizacji odcinka S11 od rzeki Mała Panew do węzła Radzionków w systemie Projektuj i buduj. Inwestycja przewidziana jest do realizacji w latach 2027-2031, pod warunkiem wcześniejszego zapewnienia finansowania.

Przypominamy, że podczas powyższego etapu prac przygotowawczych obwodnica Tarnowskich Gór została podzielona na dwa pododcinki:

  • od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu S11 i DW911,
  • od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.

Rozstrzygnięcia w sprawie węzła Piekary Śląskie zapadną na późniejszym etapie

Ponownie podkreślamy, że na etapie wydawania DŚU nie nastąpiły ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie geometrii węzła Piekary Śląskie i skomunikowania S11 z istniejącą siecią dróg. Analiza szczegółowych rozwiązań projektowych tego węzła przeprowadzana jest podczas opracowania elementów Koncepcji programowej. Będzie ona uwzględniała analizy ruchowe i przepustowości lokalnego układu dróg. Dlatego też we wniosku o DŚU wskazaliśmy wariant węzła o największej zajętości terenu oraz o największym zakresie oddziaływania inwestycji (wariant 1).

Dzięki temu nie wstrzymaliśmy procedowania decyzji, a jednocześnie zachowaliśmy możliwość wprowadzenia korekt rozwiązań geometrycznych węzła po wykonaniu szczegółowych analiz na kolejnym etapie prac projektowych. Przesunięcie wyboru ostatecznych rozwiązań na węźle Piekary Śląskie wynika z analiz ruchowych, które realizowane były w ramach odrębnego opracowania – modelu symulacyjnego – mikrosymulacji ruchu pojazdów dla węzła Piekary Śląskie.

Wykonane analizy wykazały, że obecnie zaprojektowane geometrie tego węzła nie spełniają oczekiwań co do jego funkcjonalności, w szczególności w zakresie przepustowości na części relacji. Stąd decyzja, że w kolejnym etapie prac przygotowawczych będzie uwzględniona szczegółowa analiza geometryczna oraz analiza przepustowości węzła w co najmniej trzech wariantach. Równolegle bowiem do procedowanej DŚU w lutym 2025 r. podpisaliśmy umowę z firmą Multiconsult z Warszawy na opracowanie elementów Koncepcji programowej dla budowy S11 na odcinku między węzłami Radzionków i Piekary Śląskie. Wartość prac to 6,1 mln zł, a termin realizacji wynosi 15 miesięcy. Ten etap prac ma także na celu doprecyzowanie dotychczasowych rozwiązań projektowych i przedstawienie rozwiązań dotyczących obsługi ruchu lokalnego.

Będziemy dążyć do wypracowania rozwiązań optymalnych, które sprostają potrzebom komunikacyjnym i oczekiwaniom lokalnej społeczności, a także będą możliwe do realizacji pod względem technicznym, ekonomicznym oraz środowiskowym. Ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie nie wykluczamy konieczności uzyskania dodatkowej lub nowej decyzji DŚU z uwagi na możliwą zmianę rozwiązań projektowych na tym węźle w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ.

Przygotowania do budowy S11 na etapie STEŚ

Przypomnijmy, w kwietniu 2018 r. ogłosiliśmy przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do wniosku o wydanie DŚU dla budowy ok. 65 km drogi ekspresowej S11 w woj. śląskim. W październiku 2018 r. zawarliśmy z biurem projektowym Complex Projekt z Katowic umowę na wykonanie tej dokumentacji. Opracowanie podzieliliśmy na dwa odcinki: 

  • od granicy województw opolskiego i śląskiego do rzeki Mała Panew (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) o długości prawie 30 km,
  • od Małej Panwi do węzła z autostradą A1 w Piekarach Śląskich o długości ponad 35 km.

Dla obu odcinków opracowane zostały po cztery warianty przebiegu trasy o takim samym stopniu szczegółowości. Na końcowym fragmencie wszystkie warianty drogi ekspresowej zlokalizowane zostały na terenie Piekar Śląskich i biegną w tym samym śladzie – wzdłuż istniejącej drogi wojewódzkiej nr 911 (na odcinku od projektowanego węzła Radzionków do ul. Pod Lipami) oraz w śladzie istniejącej drogi wojewódzkiej nr 911 (na odcinku od ul. Pod Lipami do połączenia z autostradą A1).

Ponadto dla samego węzła Piekary Śląskie zaprojektowano trzy warianty skomunikowania nowej S11 z istniejącą autostradą A1 oraz układem dróg lokalnych.

Połączenie Górnego Śląska z Pomorzem

Po zakończeniu realizacji wszystkich odcinków, droga ekspresowa S11 będzie liczyć ponad 560 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35 km) i odcinkiem obwodnicy Poznania w ciągu A2 (ok. 16 km) blisko 620 km. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji niemal 220 km tej trasy (wliczając wspólny przebieg po A2 i S6). Są to fragmenty od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnica Szczecinka, odcinki w okolicy Poznania oraz cztery kolejne obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i Olesna.

Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. Docelowo pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz. Droga ekspresowa S11 połączy województwa zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie, poprawiając znacząco dojazd m.in. do Koszalina, Szczecinka, Piły, Poznania, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kluczborka i Katowic.

Materiały

S11 od granicy województwa opolskiego i śląskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór. Odc.1.
01​_Przebiegi​_S11​_odc​_1.pdf 18.14MB
S11 od Małej Panwi (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) do węzła z autostradą A1 w Piekarach Śląskich. Odc.2A.
02A​_Przebiegi​_S11​_odc​_2.pdf 11.92MB
S11 od Małej Panwi (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) do węzła z autostradą A1 w Piekarach Śląskich, Odc. 2B.
02B​_Przebiegi​_S11​_odc​_2.pdf 20.62MB

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}