W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pierwszy obiekt na obwodnicy Praszki oddany kierowcom!

05.12.2022

Budowa blisko 13-kilometrowego odcinka obwodnicy Praszki w ciągu DK45 to jedno z zadań realizowanych aktualnie na terenie woj. opolskiego w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.

Budowa obwodnicy Praszki w ciągu DK45

Umowa na realizację obwodnicy w systemie Projektuj i buduj została podpisana 20 maja 2019 r. Jej wartość to 171,5 mln zł. 11 grudnia 2020 r. Ponad 165 mln zł na realizację obwodnicy Praszki zostało przeznaczonych na to zadanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Jakie prace są prowadzone?

Aktualnie zaawansowanie dla tej inwestycji wynosi około 85 proc. Wykonawca zakończył prace związane z układaniem poszczególnych warstw nawierzchni - wiążącej i ścieralnej na trasie głównej.

Na trasie głównej widoczne jest już oznakowanie poziome wykonane w technologii grubowarstwowej. Na jezdniach dodatkowych i drogach gminnych finalizowane jest układanie warstwy ścieralnej. Trwa montaż elementów infrastruktury drogowej – drogowych barier ochronnych, ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych oraz ogrodzeń w ciągu trasy głównej. Prowadzone są prace przy budowie rond, na których częściowo odbywa się już ruch.

W ubiegły piątek (2 grudnia br.) udostępniliśmy użytkownikom wiadukt w ciągu drogi gminnej pomiędzy Praszką i Rosochami. Obiekt ten przeszedł pozytywnie próby obciążeniowe, a wykonawca uzyskał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.

Zakres inwestycji

Obwodnica rozpoczyna się przed Gorzowem Śląskim, odchodząc od wspólnego przebiegu DK42 i DK45, następnie omija Gorzów Śląski od strony zachodniej, oraz Praszkę od strony wschodniej i kończy się połączeniem z DK45 po północnej stronie miejscowości Kowale. Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, dostosowana do nośności 11,5 t/oś.

 

Obiekty inżynierskie i ronda

W ramach inwestycji wybudowano dziesięć obiektów inżynierskich, w tym obiekty mostowe nad rzeką Prosną i Wyderką, trzy wiadukty nad budowaną obwodnicą oraz pięć obiektów zlokalizowanych wzdłuż obwodnicy.

Zaprojektowano także cztery skrzyżowania w formie ronda w ciągu obwodnicy. Ronda budowane są na jej początku i końcu oraz na przecięciu z obecnym przebiegiem dróg krajowych nr 42 i 45. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na wszystkich skrzyżowaniach, w obrębie wyspy środkowej został zaprojektowany pierścień o szerokości 1 m, stanowiący rezerwę dla przejazdu samochodów ciężarowych i autobusów.

 

 

Korzyści wynikające z budowy obwodnicy

Nowa trasa, z dala od terenów zabudowanych, zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc połączenie ponadregionalnej drogi łączącej województwa wielkopolskie, opolskie i śląskie. Realizacja obwodnicy umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywności gospodarczej w sąsiedztwie drogi krajowej nr 45 oraz w województwie opolskim. Budowa obwodnicy Praszki i Gorzowa Śląskiego pozwoli na odciążenie z ruchu tranzytowego istniejących ciągów dróg krajowych nr 42 i 45 w centrum tych miast, dając jednocześnie alternatywę w doborze najdogodniejszej trasy przejazdu dla ruchu lokalnego.

Oddanie całości inwestycji do ruchu planuje się w II kw. 2023 r.

 

Kalendarium

7 marca 2017 r. - złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU)

9 sierpnia 2018 r. - wydanie DŚU

16 października 2018 r.  - wszczęcie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy robót w systemie Projektuj i buduj

28 marca 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty (Mostostal Warszawa)

20 maja 2019 r. - podpisanie umowy na realizację obwodnicy Praszki w ciągu DK45

11 grudnia 2020 r. - wydanie decyzji ZRID dla obwodnicy Praszki

 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}