W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pierwszy odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia już gotowy

25.04.2025

Mamy dobrą wiadomość dla kierowców! Dziś udostępnimy do ruchu pierwszy odcinek nowej obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78. Trasa o długości 16,6 km połączy obwodnicę Siewierza z drogą wojewódzką nr 791 w Zawierciu. W budowie jest przedłużenie tej trasy do Żerkowic.

Zdjęcie przedstawia węzeł Kromołów na obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej DK78. Widoczny jest nowoczesny wiadukt drogowy, który przebiega nad torami kolejowymi, wsparty na solidnych filarach. Droga na wiadukcie jest dwupasmowa, z wyraźnymi oznaczeniami pasów ruchu oraz barierkami ochronnymi po obu stronach. Wokół węzła znajdują się zjazdy i wjazdy, tworzące skomplikowany układ komunikacyjny. W tle rozciągają się zalesione tereny oraz otwarte przestrzenie, co podkreśla lokalizację węzła w spokojnym, pozamiejskim otoczeniu. Całość obrazu oddaje harmonię między nowoczesną infrastrukturą a naturalnym krajobrazem.

Nowa obwodnica znacząco poprawi komfort podróży i bezpieczeństwo na drodze. Pozwoli na ominięcie zatłoczonych i niebezpiecznych miejsc w centrum Zawiercia, co zmniejszy liczbę zdarzeń drogowych oraz poprawi płynność ruchu. Kierowcy będą mogli skorzystać z dwóch węzłów drogowych: Kuźnica (skrzyżowanie z DW796) oraz Kromołów (skrzyżowanie z DW791).

Dzięki tej obwodnicy kierowcy ominą:

  • 16,1 km starej drogi krajowej,  
  • 36 skrzyżowań lokalnych, 
  • 5 skrzyżowań znacznie obciążonych ruchem (w tym jedno rondo), 
  • 30 przejść dla pieszych, 
  • 8 sygnalizacji świetlnych, 
  • przejazd kolejowy z rogatkami. 

W efekcie czas przejazdu skróci się prawie o połowę, a trasa będzie bezpieczna, płynna i komfortowa, bez wielu skrzyżowań i przejść dla pieszych.

Lepsze życie w Porębie i Zawierciu

Otwarcie obwodnicy Poręby i Zawiercia to nie tylko dobra wiadomość dla kierowców, ale także ogromna zmiana na lepsze dla mieszkańców tych miast. Przeniesienie ruchu tranzytowego na nową trasę sprawi, że ulice w centrum będą mniej zatłoczone, co poprawi komfort życia i bezpieczeństwo. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli cieszyć się spokojniejszym otoczeniem i zredukowanym hałasem. Ograniczenie liczby pojazdów przejeżdżających przez miasto przełoży się także na mniejszą emisję spalin i w efekcie czystsze powietrze. 

Przeniesienie ruchu tranzytowego na obwodnicę zwiększy również bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, którzy do tej pory musieli dzielić przestrzeń miejską z intensywnym transportem ciężarowym. Zmniejszona liczba dużych pojazdów na lokalnych drogach oznacza mniejsze ryzyko wypadków oraz bardziej przyjazne warunki do poruszania się po mieście. Warto także podkreślić korzyści dla lokalnych przedsiębiorców – spokojniejsze ulice stworzą przyjazną przestrzeń do rozwoju mniejszych biznesów, które do tej pory musiały funkcjonować w warunkach dużego natężenia ruchu drogowego. 

Otwarcie pierwszego odcinka obwodnicy to krok w stronę poprawy jakości życia w regionie, a zakończenie całej inwestycji jeszcze bardziej wzmocni pozytywne zmiany, czyniąc Porębę i Zawiercie miejscami bardziej przyjaznymi do życia i pracy.

Naturalne środowisko jest ważne

Przy realizacji obwodnicy nie zapomnieliśmy również o ochronie środowiska. Inwestycja została zaplanowana w taki sposób, aby jak najmniej ingerować w ekosystem i zapewnić zrównoważony rozwój regionu. Na trasie uwzględniono specjalne przejścia dla zwierząt, które umożliwią im bezpieczne przemieszczanie się, minimalizując wpływ infrastruktury na lokalną faunę. Dodatkowo zastosowaliśmy ekologiczne rozwiązania w zakresie odprowadzania wód deszczowych, co pozwoli na ochronę pobliskich terenów zielonych i cieków wodnych. 

Aby ograniczyć hałas, przy najbliższych zabudowaniach mieszkalnych powstały ekrany akustyczne, które zmniejszą negatywny wpływ ruchu drogowego na komfort życia mieszkańców. Ponadto wzdłuż obwodnicy zostały nasadzone drzewa i krzewy, co nie tylko poprawi estetykę trasy, ale także przyczyni się do zwiększenia powierzchni zielonych w regionie. 

Dzięki tym działaniom nowa droga będzie nie tylko bardziej funkcjonalna, ale także przyjazna dla środowiska i lokalnej społeczności. 

W ramach ochrony środowiska powstały: 

  • ekrany akustyczne (pochłaniające) o długości prawie 2 km i wysokości od 2 do 5 m, dając powierzchnię ochrony ponad 6 800 m2
  • ogrodzenia ochronno-naprowadzające o długości ponad 32 900 m, w tym blisko 28 300 m płotków herpetologicznych, 
  • 16 zbiorników retencyjnych, 
  • dwa przejścia dla zwierząt dużych, osiem zbiorników zastępczych dla płazów oraz 30 przepustów ekologicznych.

Bezpieczne szlaki migracyjne dla łosi

We wschodniej części województwa śląskiego, na styku z Małopolską i województwem świętokrzyskim żyje ponad 200 łosi. Jeszcze dziesięć lat temu naliczono ich zaledwie 50, a to oznacza, że w ciągu dekady pogłowie zwiększyło się czterokrotnie. Mając na uwadze znaczenie ochrony dzikiej fauny, szczególnie największych żyjących współcześnie ssaków kopytnych, które przemieszczają się wzdłuż swoich naturalnych szlaków migracyjnych, projekt obwodnicy uwzględnił specjalne rozwiązania na szlaku łosi. Na początku obwodnicy zaprojektowano przejście dla dużych zwierząt, które zapewni im możliwość bezpiecznej migracji nad nową trasą, minimalizując zakłócenia ich naturalnego środowiska. Dodatkowo, aby ograniczyć potencjalne zagrożenia dla zwierząt, przejście zostało wyposażone w ekrany przeciwolśnieniowe. Ich zadaniem jest ochrona migrujących łosi przed oślepieniem światłami pojazdów. Dzięki tym działaniom obwodnica nie tylko usprawni ruch, ale także pozostanie przyjazna dla ekosystemu i jego mieszkańców.

Nowoczesne rozwiązania inżynierskie na obwodnicy Poręby i Zawiercia

Jednym z kluczowych obiektów inżynierskich na trasie jest wiadukt drogowy nad liniami kolejowymi oraz ul. Grunwaldzką w Zawierciu. Obiekt o długości 115 m został wykonany z wykorzystaniem stali samopatynującej. Ta technologia została zastosowana po raz pierwszy na drodze krajowej w województwie śląskim, a jej wykorzystanie oznacza wyjątkową odporność na korozję. Dzięki dodatkowi miedzi oraz odpowiednio dobranym pierwiastkom stopowym stal ta tworzy naturalną ochronną powłokę tlenkową – patynę, która zapobiega dalszej degradacji materiału. W efekcie wiadukt osiągnie imponującą trwałość na poziomie minimum 100-120 lat, bez konieczności stosowania tradycyjnych powłok antykorozyjnych. Konstrukcja wykonana w tej technologii nie wymaga malowania przez cały okres użytkowania, co jest kluczowe w przypadku obiektów zlokalizowanych nad liniami kolejowymi, w tym nad Centralną Magistralą Kolejową. Przyniesie dodatkowe korzyści związane z długoterminowym utrzymaniem infrastruktury.

Bezpieczeństwo po zmroku

Aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa, wzdłuż obwodnicy zamontowaliśmy oświetlenie LED w obszarze każdego węzła, wszystkich przejść dla pieszych oraz na skrzyżowaniu z ul. Oleśnickiego w Siewierzu (powiat będziński). Dzięki zastosowaniu energooszczędnej technologii, drogi, przejścia i ścieżki rowerowe będą odpowiednio doświetlone, co zwiększy bezpieczeństwo i komfort użytkowników, jednocześnie przyczyniając się do redukcji zużycia energii. Na tej inwestycji zamontowaliśmy ponad 200 punktów świetlnych.

Obwodnica Poręby i Zawiercia

Realizacja obwodnicy Poręby i Zawiercia podzielona została na dwa odcinki: 

Odcinek pierwszy od Siewierza do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów 

Umowę z Grupą Mirbud na projekt i budowę odcinka o długości 16,6 km za blisko 415 mln zł podpisaliśmy 23 grudnia 2019 r. Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) uzyskaliśmy 28 lutego 2022 r., co pozwoliło na rozpoczęcie prac w terenie w marcu 2022 r. Realizacja inwestycji została zakończona w terminie umownym do 25 kwietnia 2025 r. 

Odcinek drugi od Kromołowa do Żerkowic 

Inwestycja stanowi kontynuację pierwszej części obwodnicy. Umowę na realizację tego niemal 7,5-kilometrowego odcinka za ponad 234 mln zł podpisaliśmy 18 listopada 2024 r. z firmą Polaqua z Piaseczna. 12 stycznia 2024 r. została wydana decyzja ZRID. Trasa swój początek będzie miała na węźle Kromołów (budowanym w ramach pierwszego etapu obwodnicy). Zakończy się rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach budowanej, sąsiedniej obwodnicy Kroczyc. Wykonawca zakończył już wycinkę drzew i rozpoczął prace ziemne. Jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, cała obwodnica powinna być gotowa do wiosny 2028 r.

DK78 w woj. śląskim

Kompleksowo modernizujemy DK78, a w przypadku budowy obwodnic zmieniamy również przebieg tej drogi w naszym województwie. W najbliższych latach na DK78 powstanie pięć obwodnic o łącznej długości ponad 61 km. Przygotowujemy także rozbudowę odcinka Wodzisław – Rybnik o długości 5,8 km oraz odcinka Pradła – Irządze o długości 5,8 km. Trwa budowa nowego mostu na Pilicy w ciągu DK78 w Szczekocinach, a także punktowe poprawy bezpieczeństwa ruchu.

Finansowanie

Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia (od obwodnicy Siewierza do Kromołowa) w ciągu DK78 była współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Od 28 czerwca 2024 r. inwestycja jest objęta dofinansowaniem w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.  Wartość dofinansowania w ramach FEnIKS to 150 000 000 zł, a łączne dofinansowanie z UE (POIiŚ oraz FEnIKS) to 389 100 250,30 zł. 

Budowa drugiego odcinka Poręby i Zawiercia finansowana jest ze środków Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). 

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}