Powtórzyliśmy wybór wykonawcy obwodnicy Starogardu Gdańskiego
08.08.2025
Po orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) ponownie przeanalizowaliśmy oferty na zaprojektowanie i budowę blisko 16-kilometrowej obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22. Po uwzględnieniu wyroku KIO, najkorzystniejszą ofertę, na kwotę ponad 441 mln zł, złożył Budimex.
Kontrola Prezesa UZP
Przed nami standardowa kontrola uprzednia postępowania przetargowego, którą przeprowadzi Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. W przypadku pozytywnego wyniku i po przedłożeniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania umowy, możliwe będzie podpisanie umowy.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Pierwszą obwodnicą w woj. pomorskim, która powstała w ramach PB100, była obwodnica Brzezia w ciągu DK25.
O inwestycji
Droga będzie miała jedną jezdnię, po jednym pasie w obu kierunkach i dodatkowy pas do wyprzedzania występujący naprzemiennie w obu kierunkach (tzw. układ pasów 2+1). Obwodnica Starogardu Gdańskiego z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Powstaną także obiekty inżynierskie, takie jak wiadukty drogowe i mosty. Trasa będzie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wykonane zostaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, jak również systemy podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
Priorytetem bezpieczeństwo
Dzięki budowie obwodnicy podniesiemy poziom bezpieczeństwa mieszkańców Starogardu Gdańskiego, odciążymy lokalny układ komunikacyjny i zwiększymy przepustowość w samym mieście. Inwestycja poprawi również warunki oraz bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Po oddaniu do użytku, obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy, który koncentruje się na miejskim odcinku DK22. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Koniec w 2029 r.
Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca opracuje dokumentację projektową niezbędną do złożenia wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po jej uzyskaniu rozpocznie budowę, a na całość ma 39 miesięcy od daty zawarcia umowy (w roboty budowlane nie wlicza się okresów zimowych, od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planujemy podpisać na przełomie III i IV kwartału 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2029 r.
Pomorskie obwodnice
W 2022 r. jako pierwszą z PB100 oddaliśmy do eksploatacji obwodnicę Brzezia w ciągu DK25. Trasa ma 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach zadania przebudowaliśmy także 4 km DK25 po obu stronach obwodnicy.
W ciągu DK22, w ramach PB100, przewidzieliśmy również realizację obwodnicy Człuchowa. W czerwcu 2024 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, a ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2026 r.
W ramach PB100 trwają również prace nad realizacją obwodnicy Sztumu w ciągu DK55 oraz Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21. Dla pierwszej, jeszcze w tym roku planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy. W przypadku Słupska i Kobylnicy w I kwartale 2026 r. mają się zakończyć prace projektowe. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej planujemy złożyć w I połowie 2026 r.
Więcej o PB100 w woj. pomorskim na naszej stronie.
Materiały
Zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty obwodnica Starogardu Gdańskiego DK22informacja_o_wyborze_najkorzystniejszej_oferty.pdf 0.13MB