W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszą prace projektowe dla przedłużenia drogi S8 w woj. łódzkim

06.12.2023

Podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla połączenia węzła Łódź Południe (A1/S8) z węzłem Kozenin (S12/S74). To bardzo ważny odcinek nowej drogi ekspresowej, spinający sieć tras najwyższej klasy w ścisłym centrum kraju.

Węzeł Łódź Południe z lotu ptaka - widoczny wschodni wylot S8.

Wykonawcą dokumentacji jest Transprojekt Gdański. Przyjmujemy, że w 2025 r. złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Zakończenie umowy, sfinalizowane uzyskaniem DŚU ma nastąpić około połowy 2029 r. Koszt umowy to około 39,1 mln złotych. 

Jak zmieni się układ komunikacyjny w centrum Polski

Nowa trasa w głównej mierze będzie miała wpływ na połączenie Dolnego Śląska z Warszawą. Aktualnie większość kierowców jadących z Wrocławia, po dotarciu do węzła Łódź Południe wybiera dalszą trasę do stolicy przez autostradę A1 i mocno obciążoną ruchem A2. Bezpośrednie połączenie S8 do okolic Tomaszowa Mazowieckiego ułatwi podróż, przejmując część ruchu z bardzo zatłoczonej A2 (na odcinku Łódź - Warszawa), a także z A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim. 

To jednak tylko część korzyści, jakie przyniesie nowe rozwiązanie. Dalsza część tego ok. 60-kilometrowego łącznika do planowanego węzła Kozenin u zbiegu S12 i S74 bardzo ułatwi i usprawni przejazd od strony Wielkopolski w kierunku województw: świętokrzyskiego i podkarpackiego. 

Przewidywany ruch

Zgodnie z przeprowadzonymi analizami już w 2034 r. prognozowane natężenie ruchu na drodze ekspresowej S12 wyniesie 38 tys. pojazdów na dobę, a ponad 41 tys. pojazdów na dobę w 2054 r. Dzięki budowie drogi ekspresowej usprawni się ruch na samej autostradzie A1 oraz A2. Te same analizy potwierdzają, że rozbudowa autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu jest uzasadniona mimo przejęcia części ruchu przez projektowaną drogę ekspresową.

 

Jakie zmiany nastąpią dla ruchu lokalnego

Nowa droga nie tylko usprawni połączenie Dolnego Śląska ze stolicą kraju, ale także stworzy wygodne i sprawne połączenie między Tomaszowem Mazowieckim i sąsiednimi miejscowościami a Łodzią. Będzie więc miała kluczowe znaczenie nie tylko w komunikacji lokalnej, ale także dla całego transportu krajowego i zagranicznego ze szczególnym uwzględnieniem długodystansowego przewozu towarów. 

Trasa będzie miała najwyższy standard

Połączenie od węzła Łódź Południe do węzła Kozenin będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Droga wyposażona będzie w niezbędne urządzenia, takie jak bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}