Trzynastu wykonawców chętnych do budowy
18.04.2025
Najtańszą ofertę na realizację obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78 złożyła firma Budimex, oferując wykonanie inwestycji za ponad 362,5 mln zł. Teraz przystąpimy do badania ofert.
2 grudnia 2024 r. ogłosiliśmy przetarg na budowę tej obwodnicy w systemie Buduj. Trasa o długości 13,1 km pozwoli od północy ominąć miejscowości Grabiec, Bonowice, Stara Wieś, Szczekociny i Goleniowy. Początek obwodnicy zlokalizowany jest w miejscowości Zawada Pilicka, natomiast koniec – w miejscowości Moskorzew na terenie województwa świętokrzyskiego. 21 listopada 2024 r. uzyskaliśmy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tego odcinka nowej DK78. Roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 22 miesiące od daty zawarcia umowy (do tego czasu nie będą wliczane okresy zimowe trwające od 16 grudnia do 15 marca).
Zakres inwestycji
Jednojezdniowa droga, z dwoma pasami ruchu, klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), przebiegać będzie po nowym śladzie, po północnej stronie obecnej DK78. W obrębie węzła na skrzyżowaniu DK78 z DK46 w Szczekocinach przewidziano odcinek dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Planowana trasa przebiegać będzie po terenach rolniczych, uprawnych oraz terenach zabudowy. Jej realizacja wynika między innymi z konieczności dostosowania DK78 do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Wraz z jezdnią główną powstanie infrastruktura towarzysząca drodze.
Do najważniejszych obiektów inżynierskich, które powstaną w ramach tego zadania, należą: przejście dla dużych zwierząt, przejścia dla zwierząt małych i płazów, mosty na Krztyni, wiadukty nad drogami gminnymi oraz nad DK46 w Szczekocinach, most na Pilicy, wiadukt nad DK78 w ciągu drogi powiatowej relacji Bógdał - Szczekociny, a także wiadukt nad linią kolejową nr 64. Powstanie również węzeł drogowy w Szczekocinach, skrzyżowania, jezdnie dodatkowe, ciągi piesze, pieszo-rowerowe, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowana zostanie infrastruktura kolidująca z drogą.
W ramach budowy obwodnicy zadbamy o środowisko naturalne poprzez budowę urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, wspomnianych wcześniej przejść dla zwierząt, przepustów ekologicznych z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym dla płazów. Wykonane zostanie również kompleksowe odwodnienie terenu drogi krajowej i jezdni dodatkowych wraz ze zbiornikami retencyjnymi i retencyjno-infiltracyjnymi. Wody opadowe i roztopowe przejmowane z pasa drogowego po przejściu przez urządzenia podczyszczające trafią do kanalizacji deszczowej. Całość uzupełni nasadzenie zieleni ochronnej i naprowadzającej.
Obwodnice w województwie śląskim
Obwodnica Szczekocin i Goleniów będzie trzecią, jaka powstanie w woj. śląskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia (realizowanej w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych), obwodnicy Kroczyc oraz obwodnicy Pradeł. Umowę za 162,3 mln zł na budowę obwodnicy Kroczyc podpisaliśmy 11 października 2024 r. Trasa o długości 9,1 km będzie przedłużeniem ponad 24 km obwodnicy Poręby i Zawiercia, której pierwszy odcinek o długości 16,7 km udostępnimy do końca kwietnia br. Od marca 2022 r. trwa budowa jej drugiej części od Kromołowa do Żerkowic o długości prawie 7,5 km. Umowę na realizację obwodnicy miejscowości Pradła w systemie Buduj o długości 2,3 km zawarliśmy z firmą NDI z Sopotu 9 stycznia br.
Obwodnica Szczekocin i Goleniów to kolejny element układanki tworzącej blisko 50 km nowego przebiegu DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami. Projektanci pracują również nad dokumentacją dla rozbudowy odcinka Pradła – Irządze. W efekcie tych wszystkich działań do 2029 r. przebudujemy lub wybudujemy w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa.
Wspomniane wcześniej obwodnice w ciągu DK78 – Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów – powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Podobnie jak kolejna obwodnica w ciągu DK78 – Nakła Śląskiego i Świerklańca – dla której opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2027-2031.
Cel
Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11.