Udostępniamy kolejny wiadukt nad obwodnicą Opatowa
08.07.2025
To będzie istotne ułatwienie dla podróżujących drogą krajową nr 74 na trasie Kielce - Opatów. W najbliższą środę, 9 lipca, planujemy udostępnienie nowego wiaduktu i ronda w Jałowęsach, gdzie dotychczas obowiązywał ruch wahadłowy. To już trzeci wybudowany i oddany do ruchu obiekt w ramach realizowanej obwodnicy Opatowa.
Bez wahadła w Jałowęsach
Wiadukt w Jałowęsach w ciągu nowego przebiegu DK74 znajduje się nad budowaną S74, czyli nad odcinkiem obwodnicy Opatowa. Jadąc od Kielc, wjedziemy na wiadukt z nowego ronda, które komunikuje nowy odcinek DK74 z jej obecnym przebiegiem. Z wiaduktu zjedziemy w istniejącą DK74 w stronę Opatowa. W czasie budowy obiektu ruch na DK74 odbywał się wahadłowo i był sterowany sygnalizacją świetną. Po zmianie organizacji ruchu po DK74 w Jałowęsach jeździć będziemy płynnie w obu kierunkach.
Trzy wiadukty dla użytkowników
Wiadukt w Jałowęsach jest trzecim obiektem - wybudowanym i udostępnionym do ruchu - w ramach realizowanej obwodnicy Opatowa. Użytkownicy korzystają już z wiaduktu w ciągu drogi powiatowej nad budowaną DK9 w Tomaszowie, a także z obiektu w ciągu drogi gminnej nad S74 w Okalinie. Te dwie zmiany ułatwiły ruch lokalny. Z kolei udostępnienie wiaduktu w Jałowęsach ułatwi przede wszystkim podróżowanie tranzytem.
Prace na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 zakończą się w tym roku. W związku z robotami, ruch wahadłowy obowiązuje jeszcze na DK9 między Ostrowcem Świętokrzyskim a Opatowem, w miejscu połączenia istniejącej „dziewiątki” i jej nowego, dwujezdniowego przebiegu. Taka organizacja ruchu nadal obowiązuje na DK74 między Jałowęsami a Opatowem w obrębie budowanego ronda na skrzyżowaniu z DK9. Czynne są natomiast ronda na skrzyżowaniu DK9 z łącznikiem północnym w ciągu DK74 do obwodnicy Opatowa i na skrzyżowaniu budowanej S74 z istniejącą DK9 w Okalinie. Jako odrębna inwestycja w maju oddany został do użytkowania 3-kilometrowy łącznik północny DK74 z trzema wiaduktami i rondem w Adamowie (do czasu otwarcia obwodnicy Opatowa tylko dla relacji Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Annopol Kraśnik/Lublin).
Coraz bliżej finał
Zaawansowanie robót na budowie obwodnicy Opatowa sięga 90 proc., a ich zakończenie przewidywane jest do końca III kwartału. Na trasie głównej w 95 proc. ułożona została podbudowa bitumiczna i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni. Układanie ostatniej warstwy ścieralnej przekroczyło półmetek. Rozpoczęło się wykonywanie oznakowania poziomego. Na mostach, wiaduktach i estakadach prowadzone są roboty wykończeniowe. Do wykonania pozostało ułożenie ostatniej warstwy nawierzchni na pozostałych odcinkach obwodnicy, wykonanie prac przy rondach i łącznicach na połączeniach nowych i istniejących dróg, prace przy oznakowaniu, a także szereg robót wykończeniowych.
Z unijnym wsparciem
Budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznika północnego w ciągu DK74 została dofinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Kwota dofinansowania projektów to 336,7 mln zł, a ich całkowity koszt to 688,9 mln zł.
Materiały
Obwodnica Opatowa - informacja o inwestycjiInformacja_o_inwestycji.docx 0.01MB