W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Udostępniamy kolejny wiadukt nad obwodnicą Opatowa

08.07.2025

To będzie istotne ułatwienie dla podróżujących drogą krajową nr 74 na trasie Kielce - Opatów. W najbliższą środę, 9 lipca, planujemy udostępnienie nowego wiaduktu i ronda w Jałowęsach, gdzie dotychczas obowiązywał ruch wahadłowy. To już trzeci wybudowany i oddany do ruchu obiekt w ramach realizowanej obwodnicy Opatowa.

Budowa obwodnicy Opatowa - wiadukt w ciągu DK74 nad S74 - zdjęcie wykonane z drona - wiadukt nad dwujezdniową trasą ekspresową w trakcie budowy, po bokach ekspresowej trasy jednojezdniowe drogi - istniejąca droga nr 74, po której jadą samochody i jej nowy przebieg. W oddali rondo, do którego dochodzą wszystkie wymienione drogi.

Bez wahadła w Jałowęsach

Wiadukt w Jałowęsach w ciągu nowego przebiegu DK74 znajduje się nad budowaną S74, czyli nad odcinkiem obwodnicy Opatowa. Jadąc od Kielc, wjedziemy na wiadukt z nowego ronda, które komunikuje nowy odcinek DK74 z jej obecnym przebiegiem. Z wiaduktu zjedziemy w istniejącą DK74 w stronę Opatowa. W czasie budowy obiektu ruch na DK74 odbywał się wahadłowo i był sterowany sygnalizacją świetną. Po zmianie organizacji ruchu po DK74 w Jałowęsach jeździć będziemy płynnie w obu kierunkach. 

Trzy wiadukty dla użytkowników

Wiadukt w Jałowęsach jest trzecim obiektem - wybudowanym i udostępnionym do ruchu - w ramach realizowanej obwodnicy Opatowa. Użytkownicy korzystają już z wiaduktu w ciągu drogi powiatowej nad budowaną DK9 w Tomaszowie, a także z obiektu w ciągu drogi gminnej nad S74 w Okalinie. Te dwie zmiany ułatwiły ruch lokalny. Z kolei udostępnienie wiaduktu w Jałowęsach ułatwi przede wszystkim podróżowanie tranzytem. 

Prace na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 zakończą się w tym roku. W związku z robotami, ruch wahadłowy obowiązuje jeszcze na DK9 między Ostrowcem Świętokrzyskim a Opatowem, w miejscu połączenia istniejącej „dziewiątki” i jej nowego, dwujezdniowego przebiegu. Taka organizacja ruchu nadal obowiązuje na DK74 między Jałowęsami a Opatowem w obrębie budowanego ronda na skrzyżowaniu z DK9. Czynne są natomiast ronda na skrzyżowaniu DK9 z łącznikiem północnym w ciągu DK74 do obwodnicy Opatowa i na skrzyżowaniu budowanej S74 z istniejącą DK9 w Okalinie. Jako odrębna inwestycja w maju oddany został do użytkowania 3-kilometrowy łącznik północny DK74 z trzema wiaduktami i rondem w Adamowie (do czasu otwarcia obwodnicy Opatowa tylko dla relacji Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Annopol Kraśnik/Lublin). 

Coraz bliżej finał

Zaawansowanie robót na budowie obwodnicy Opatowa sięga 90 proc., a ich zakończenie przewidywane jest do końca III kwartału. Na trasie głównej w 95 proc. ułożona została podbudowa bitumiczna i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni. Układanie ostatniej warstwy ścieralnej przekroczyło półmetek. Rozpoczęło się wykonywanie oznakowania poziomego. Na mostach, wiaduktach i estakadach prowadzone są roboty wykończeniowe. Do wykonania pozostało ułożenie ostatniej warstwy nawierzchni na pozostałych odcinkach obwodnicy, wykonanie prac przy rondach i łącznicach na połączeniach nowych i istniejących dróg, prace przy oznakowaniu, a także szereg robót wykończeniowych. 

Z unijnym wsparciem

Budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznika północnego w ciągu DK74 została dofinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Kwota dofinansowania projektów to 336,7 mln zł, a ich całkowity koszt to 688,9 mln zł. 

Materiały

Obwodnica Opatowa - informacja o inwestycji
Informacja​_o​_inwestycji.docx 0.01MB
{"register":{"columns":[]}}