Wybraliśmy wykonawcę obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78
24.09.2025
Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Budimex z Warszawy, której propozycja została oceniona najwyżej spośród 12 konkurujących wykonawców. Wartość kontraktu opiewa na ponad 362 mln zł.
Zakres prac obejmie budowę nowego odcinka trasy o długości ponad 13 km z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, w tym węzłami, obiektami inżynierskimi oraz zabezpieczeniami środowiskowymi. Na realizację zadania, w systemie tradycyjnym, przewidziano 22 miesiące od dnia podpisania umowy, przy czym okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca nie będą wliczane do czasu robót.
Przygotowania do budowy
Program Inwestycji dla tego zadania został podpisany i zatwierdzony 8 maja 2020 r. Nieco ponad pół roku później, 27 listopada, podpisaliśmy umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji obejmującej projekt budowlany i wykonawczy, a także materiały do decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W listopadzie 2024 r. otrzymaliśmy od Wojewody Śląskiego decyzję ZRID. Prace przy realizacji inwestycji będą mogły rozpocząć się po przekazaniu wykonawcy placu budowy.
Cel i uzasadnienie realizacji
Obwodnica Szczekocin i Goleniów przebiegać będzie po nowym śladzie, po północnej stronie istniejącej DK78, jako droga główna ruchu przyspieszonego. W większości będzie to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, natomiast w obrębie węzła DK78 z DK46 w Szczekocinach przewidziano odcinek dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Trasa przebiegać będzie po terenach rolniczych, uprawnych oraz terenach zabudowy.
Nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców. Po jej oddaniu do ruchu poprawi się przepustowość odcinka oraz skróci czas przejazdu z aglomeracji śląskiej w kierunku Kielc. Zmniejszeniu ulegnie udział w ruchu pojazdów ciężkich w Szczekocinach i Goleniowach, a tym samym obniży się emisja szkodliwych substancji dla środowiska. Poprawi to komfort życia osób mieszkających w budynkach usytuowanych w bezpośrednim sąsiedztwie obecnej DK78.
Realizacja inwestycji wynika również z konieczności dostosowania DK78 do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś oraz poprawy stanu technicznego jezdni drogi. Obecnie zużycie drogi osiągnęło poziom, w którym realizacja zabiegów doraźnych jest nieuzasadniona.
Tworzymy nowy przebieg DK78
Obwodnica Szczekocin i Goleniów to kolejny element układanki tworzącej blisko 50 km nowego przebiegu DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami. Stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia (realizowanej w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych), obwodnicy Kroczyc oraz obwodnicy Pradeł. Do 2029 r. przebudujemy lub wybudujemy w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa.
Zarówno obwodnica Szczekocin i Goleniów, jak i obejścia Kroczyc i Pradeł, powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic.
Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości z S11.