W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zielone światło dla budowy obwodnicy Gryfina w ciągu DK31

19.08.2022

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Gryfina. To pierwsza z dziewięciu inwestycji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim. W przyszłym tygodniu przekażemy plac budowy wykonawcy i będą mogły ruszyć prace budowlane. Rozpocznie się również procedura związana z wypłatą odszkodowań za nieruchomości przejmowane pod budowę drogi.

Pokazanie przebiegu drogi na zdjęciu lotniczym

Najpierw projekt, teraz budowa drogi

Umowę na realizację inwestycji podpisaliśmy w kwietniu 2021 r. z konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol. Wartość umowy na zaprojektowanie i budowę wynosi 74,77 mln zł. Wykonawca pod koniec lutego tego roku, czyli w terminie kontraktowym 10 miesięcy, opracował projekt budowlany i złożył wniosek o decyzję ZRID. Na realizację prac budowlanych wykonawca ma 19 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych), a zakończenie realizacji planowane jest w IV kwartale 2024 r.  

Pierwsze prace prowadzone przez wykonawcę będą obejmowały wycinki drzew, rozpoznanie saperskie, przebudowy kolizji z sieciami elektrycznymi, teletechnicznymi i wodno-kanalizacyjnymi. Ruszą również pierwsze prace ziemne. 

Przebieg obwodnicy Gryfina

Obecnie odcinek DK31 przebiegający przez Gryfino prowadzi głównymi ulicami miasta. Jest jedyną drogą w jego południowej części i w związku z tym kumuluje zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.   

Obwodnica Gryfina ominie miasto od wschodu. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,6 km. Na trasie obwodnicy przewidziano budowę czterech rond: na początku i końcu obwodnicy, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową.  

Nowa obwodnica wyposażona zostanie w urządzenia związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz urządzenia ochrony środowiska, takie jak wiadukty, przejścia dla małych zwierząt czy przepusty dla płazów. W miejscach wymagających ochrony przed hałasem, przewidziano budowę ekranów akustycznych.   

Inwestycja z Programu budowy 100 obwodnic

W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic znajduje się dziewięć inwestycji w woj. zachodniopomorskim. Obwodnica Gryfina w ciągu DK31 jest inwestycją o największym zaawansowaniu realizacji. Drugą inwestycją znajdującą się w realizacji w systemie Projektuj i buduj jest obwodnica Szczecinka w ciągu DK20, dla której w maju tego roku został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID.  

Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. 

Dla obwodnic Wałcza i Rusinowa w ciągu DK22 uzyskaliśmy decyzje środowiskowe. Dla obwodnic Szwecji i Człopy na DK22 oraz Stargardu i Złocieńca na DK20 trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowych.  

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}