Zielone światło dla rozbudowy A2
30.05.2025
Mamy komplet decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na rozbudowę autostrady A2. Wojewoda Łódzki wydał decyzje dla dwóch odcinków położonych na terenie województwa łódzkiego. Na początku kwietnia uzyskaliśmy zezwolenia dla dwóch odcinków w woj. mazowieckim. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawców.
Na czym będą polegały zmiany
Przypominamy, że naszym celem jest rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. W tym celu, podczas projektowania i budowy trasy, uwzględniliśmy rezerwę terenu w pasie rozdziału i dostosowaliśmy wielkość obiektów inżynierskich. Po rozbudowie droga na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach, a dalej do węzła Konotopa cztery pasy. W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni, dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A2. W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). Podjęliśmy jednak decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ.
Własne zasilanie
Podjęliśmy decyzję, aby rozbudowany odcinek A2 był trasą samowystarczalną energetycznie. Oznacza to wykorzystanie instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Wszelkie urządzenia elektryczne związane z funkcjonowaniem drogi (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. To nowość, mająca stanowić wzorzec dla projektów opracowywanych w przyszłości. Wykonawca dokumentacji przeprowadził szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie wskazane zostały optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu.
Rozbudowa – jak ją sprawnie przeprowadzić
Nie ulega wątpliwości, że rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jedną z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych inwestycji w ostatnich latach. Konieczne będzie uwzględnienie szeregu czynników, które nie występują na „normalnych” budowach. Przede wszystkim, to co najistotniejsze, prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej i bardzo precyzyjnej czasowej organizacji ruchu, która zapewni maksymalnie efektywny przejazd samochodów. Mamy bogate doświadczenia, które uzyskaliśmy na tym polu, np. przy rozbudowie DK8 do standardu drogi ekspresowej między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim, czy DK1 do standardu autostrady. Okazały się one solidnym fundamentem, służącym projektantowi w wypracowaniu optymalnych rozwiązań.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że przy rozbudowie autostrady A2 sami narzucamy sobie jeszcze wyższe wymagania niż poprzednio. Aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków, zarówno w stronę Warszawy, jak i Poznania, dostępne będą po dwa pasy ruchu. To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą i centrum kraju odbywał się możliwie sprawnie i bez poważniejszych zakłóceń. Planujemy również wprowadzić odcinkowy pomiar prędkości, który bardzo dobrze sprawdził się w trakcie budowy autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową oraz znacznie poprawił tam bezpieczeństwo.
Po co na A2 budujemy dodatkowe pasy ruchu
Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest od 13 lat i stała się w tym czasie jednym z najbardziej ruchliwych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Na rozbudowę trasy czekają wszyscy, zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy. Zgodnie z ostatnim Generalnym Pomiarem Ruchu liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią i Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 do blisko 100 tys. Spodziewamy się, że ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma także ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Kalendarium
- 30 sierpnia 2023 r. - podpisanie umowy na projekt rozbudowy
- 29 października 2024 r. - złożenie wniosków o wydanie decyzji ZRID
- 2 kwietnia 2025 r. - Wojewoda Mazowiecki wydał decyzje ZRID dla odcinków na terenie woj. mazowieckiego
- 30 maja 2025 r. - Wojewoda Łódzki wydał decyzje ZRID dla odcinków na terenie woj. łódzkiego
- czerwiec/lipiec 2025 r. - ogłoszenie przetargu na roboty budowlane
- I połowa 2026 r. - podpisanie umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie rozbudowy
- II połowa 2028 r. - zakończenie robót