Złożyliśmy wniosek o pozwolenie na budowę obwodnicy Sztumu w ciągu DK55
17.10.2025
Do Wojewody Pomorskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Sztumu w ciągu drogi krajowej nr 55. Przy sprawnym przebiegu procedur administracyjnych, decyzję powinniśmy otrzymać w marcu 2026 r., a jeszcze w tym roku planujemy ogłoszenie przetargu na roboty budowlane.
Blisko 10-kilometrowa obwodnica Sztumu w ciągu DK55 będzie realizowana w tradycyjnym systemie Buduj. Inwestycję planujemy w latach 2026-2029.
O inwestycji
Obwodnica Sztumu będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju jednojezdniowym po jednym pasie w każdym kierunku. Trasa rozpoczyna się na północy od Sztumu w sąsiedztwie Parku Technologicznego i kończy włączeniem w istniejącą DK55 tuż za Sztumską Wsią. W ramach prac wybudujemy sześć skrzyżowań wraz z infrastrukturą towarzyszącą, 15 obiektów mostowych i 13 przejść dla zwierząt.
Tranzyt poza Sztum
Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki obecnie koncentruje się na DK55 w Sztumie. Budowa obwodnicy poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, odciąży dotychczasowy układ komunikacyjny oraz zwiększy przepustowość ulic w mieście. Nowy przebieg DK55 poprawi również warunki dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, szczególnie w sezonie turystycznym.
Pomorskie obwodnice
Na Pomorzu będzie to kolejna inwestycja w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Od trzech lat kierowcy korzystają już z obwodnicy Brzezia w ciągu DK25, która była pierwszym takim zadaniem w naszym województwie.
Ponadto jeszcze w tym roku planujemy podpisać umowę na projekt i budowę 16-kilometrowej obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22. Jesteśmy również po spotkaniach informacyjnych i złożeniu wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Człuchowa w ciągu DK22 i DK25. Dla tej trasy przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy ogłosić w IV kwartale 2026 r. Z kolei blisko 9-kilometrowa obwodnica Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 przewidziana jest do realizacji w latach 2027-2031.
Podstawowe parametry techniczne obwodnicy Sztumu:
- długość odcinka: 9,9 km
- klasa techniczna: droga główna ruchu przyspieszonego
- liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- szerokość pobocza (w tym pobocze utwardzone): min. 1,5 m (0,5 m)