W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Chcesz złożyć wniosek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (ZUS)? A może chcesz sprawdzić, czy twój pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń? Pamiętaj, że wiele takich spraw możesz załatwić przez internet. Wystarczy, że założysz konto na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) i potwierdzisz swoją tożsamość.

www.zus.pl

Informacje, jak załatwić usługę

    • osób ubezpieczonych (na przykład pracownicy, zleceniobiorcy),
    • płatników składek (na przykład: pracodawcy, osoby, które prowadzą działalność pozarolniczą),
    • lekarzy,
    • innych świadczeniobiorców (na przykład emerytów i rencistów).

    Płatnik składek 

    to każda firma, instytucja lub osoba, która zgłasza do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osoby ubezpieczone oraz rozlicza i opłaca za nie składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne. Może to być na przykład pracodawca albo osoba, która prowadzi pozarolniczą działalność.

  • W PUE możesz załatwić wiele spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym, w tym:

    • złożyć wybrane wnioski do ZUS i otrzymać na nie odpowiedź,
    • umówić się na wizytę w dowolnej placówce ZUS,
    • sprawdzić, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń,
    • sprawdzić składki, które ZUS przekazuje do OFE (na przykład kwotę składki), 
    • obliczyć prognozowaną wysokość emerytury,
    • sprawdzić swoje zwolnienia lekarskie, a jeśli jesteś pracodawcą – zwolnienia swoich pracowników,
    • sprawdzić dane osób, które zgłaszasz do ubezpieczeń oraz zobaczyć zestawienia deklaracji i wpłat – jeśli jesteś pracodawcą,
    • wypełnić i złożyć dokumenty rozliczeniowe – jeśli jesteś pracodawcą, który zgłasza do ubezpieczeń do 100 osób,
    • zgłosić i wyrejestrować ubezpieczonych – jeśli jesteś pracodawcą, który zgłasza do ubezpieczeń do 100 osób,
    • złożyć wniosek i otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek,
    • złożyć wniosek programu Rodzina 500+,
    • wystawiać elektroniczne zwolnienia lekarskie oraz niektóre wnioski, na przykład o rehabilitację leczniczą (PR-4) – jeśli jesteś lekarzem.

    Aby skorzystać z PUE, załóż konto. Aby podpisywać dokumenty do ZUS i odbierać odpowiedzi, załóż profil zaufany lub kup certyfikat kwalifikowany. Jeśli jesteś lekarzem, możesz także skorzystać z bezpłatnego podpisu elektronicznego – certyfikatu z ZUS. Możesz podpisywać nim elektroniczne zwolnienia lekarskie i niektóre inne dokumenty.

  • Masz 2 możliwości:

    • podczas zakładania konta – poprzez profil zaufany (eGo) albo certyfikat kwalifikowany – jeśli masz. Do rejestracji konta możesz wykorzystać serwis bankowości elektronicznej – jeśli masz konto w banku, który zawarł z ZUS porozumienie. Wówczas nie jest potrzebne dodatkowe potwierdzenie tożsamości. Sprawdź listę banków, które zawarły porozumienie z ZUS,
    • podczas wizyty w placówce ZUS – jeśli nie masz profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego lub konta w banku, który zawarł z ZUS porozumienie.

    Pamiętaj, że potwierdzenie twojej tożsamości jest konieczne ze względu na ochronę twoich danych osobowych. 

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2019 11:17

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Zakład Ubezpieczeń Społecznych