W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Załóż profil zaufany

Profil zaufany jest środkiem identyfikacji elektronicznej. Profil zaufany umożliwia złożenie podpisu zaufanego, ale nie jest podpisem elektronicznym.

Załóż profil zaufany

Informacje:

Profil zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu, jeśli masz:

  • Profil zaufany to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt poza jego właścicielem nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.

    Za pomocą profilu zaufanego skutecznie potwierdzisz swoją tożsamość w internecie (to pozwala automatycznie udostępniać dane, które są przeznaczone tylko dla ciebie) oraz podpiszesz wniosek, jeśli jest to niezbędne do załatwienia sprawy.

    W portalu Gov.pl również korzystamy z profilu zaufanego. Dzięki temu potwierdzamy, kim jesteś. Za pomocą profilu zaufanego możesz tu sprawdzić:

  • Każdy, kto ma numer PESEL.

  • Sprawdź, jak krok po kroku założyć profil zaufany na 1 z 2 sposobów. Poniżej wybierz, jak chcesz załatwić sprawę.

    Za pomocą internetowego konta bankowego

    Konto bankowe wykorzystuje się do szybkiego i bezpiecznego zakładania i potwierdzania profilu zaufanego. Chodzi o to, że twoje dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego nie musisz już potwierdzać ich osobiście w urzędzie.

    Profil zaufany wykorzystuje do identyfikacji tylko podstawowe informacje: imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL. Za pomocą konta bankowego złożysz profil zaufany od ręki, bez wychodzenia z domu.

    Profil zaufany możesz także potwierdzić na pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.

    Jak założyć profil zaufany

    1. Sprawdź, czy twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego, na przykład wejdź na stronę banku lub zadzwoń na infolinię albo wejdź na stronę profilu zaufanego.
    2. Zaloguj się na swoje konto bankowe.
    3. Wyszukaj formularz zakładania profilu zaufanego.
    4. Czytaj uważnie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji.

    Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się z wykorzystaniem profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania przez system tego banku.

    Jeżeli nie możesz lub nie chcesz zakładać profilu zaufanego za pomocą konta w banku – możesz założyć go w punkcie potwierdzającym. Szczegóły znajdziesz w opcji załatwienia sprawy w punkcie potwierdzającym.

    Za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego

    Jeżeli masz kwalifikowany podpis elektroniczny, możesz go użyć do założenia profilu zaufanego. Dzięki temu profil zaufany założysz od ręki, bez wychodzenia z domu — wystarczy, że podpiszesz wniosek o potwierdzanie profilu zaufanego.

    Jeżeli nie masz kwalifikowanego podpisu elektronicznego, załóż profil zaufany w inny sposób – przez internet za pomocą konta bankowego lub w punkcie potwierdzającym.

    Jak założyć profil zaufany

    1. Wejdź na stronę profilu zaufanego.
    2. Kliknij Zarejestruj się.
    3. Wypełnij formularz.
    4. Kliknij Zarejestruj się.
    5. Wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz kod.
    6. Wyświetli się kolejny komunikat, który potwierdzi, że twój wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony. Pojawią się 2 opcje do wyboru: Wyświetl listę punktów potwierdzających oraz Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanymKoniecznie wybierz opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym.
    7. Uruchom aplikację PZ Signer.
    8. Kliknij Rozpocznij proces podpisu.
    9. Kliknij Przejdź do podpisu (okienko Krok 4 w aplikacji). Poczekaj, aż pojawi się możliwość wyboru/wskazania certyfikatu kwalifikowanego (Krok 5).
    10. Kliknij Podpisz dokument (Krok 6).
    11. W nowym oknie wprowadź PIN.
    12. Potwierdź wykonanie kroków w aplikacji PZ Singer (Krok 7).
    13. Wrócisz do przeglądarki internetowej. Kliknij Potwierdź wykonanie kroków.
  • Dzięki profilowi zaufanemu możesz korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych. Takimi portalami są między innymi:

     

  • 3 lata. Potem możesz przedłużać jego ważność o kolejne 3 lata.

Punkty potwierdzające to przede wszystkim różne urzędy i niektóre banki. Wniosek o założenie profilu zaufanego automatycznie wysyłasz przez internet, kiedy rejestrujesz konto. Natomiast swoje dane potwierdzasz osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi cię o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony przez ciebie wniosek i poprosi o jego podpisanie.

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2019 09:50

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Cyfryzacji