W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Najczęściej zadawane pytania

Zapoznaj się z najczęściej zadawanymi pytaniami na temat profilu zaufanego (PZ). Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi na swoje pytanie, przejdź do instrukcji użytkownika PZ lub skontaktuj się z nami.

​​​​​Jak założyć profil zaufany?

Kliknij Załóż profil zaufany i wybierz metodę, za pomocą której chcesz założyć profil. Następnie postępuj zgodnie z instrukcjami, które pojawią się na ekranie.

Co jest potrzebne, aby założyć profil zaufany?

Numer PESEL oraz dokument tożsamości, np. dowód osobisty, paszport lub karta pobytu.

Kto może założyć profil zaufany?
  • każda osoba, która:

    • ukończyła 13 lat,

    • ma numer PESEL,

    • posiada pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych, może potwierdzić profil zaufany za pomocą:

      • e-dowodu,

      • banku lub innego dostawcy tożsamości,

      • rozmowy wideo z urzędnikiem,

      • wizyty w dowolnym punkcie potwierdzającym profil zaufany.

  • dodatkowo, w związku z konfliktem zbrojnym w Ukrainie, każdy pełnoletni obywatel Ukrainy, o którym mowa w art. 1-2 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, który:

    • posiada pełną zdolność do czynności prawnych, może potwierdzić profil zaufany:

      • w procesie nadawania numeru PESEL w dowolnym punkcie potwierdzającym w organie wykonawczym gminy,

      • odrębnym wnioskiem po uzyskaniu numeru PESEL w dowolnym punkcie potwierdzającym w organie wykonawczym gminy.

Czy utworzenie profilu zaufanego i korzystanie z niego jest bezpłatne?

Tak, usługa jest całkowicie bezpłatna.

Czy mogę założyć profil zaufany bez wychodzenia z domu?

Tak. Wybierz, w jaki sposób chcesz założyć profil zaufany:

  1. Bank lub inny dostawca tożsamości

Aby założyć profil zaufany:

  • kliknij Załóż profil zaufany,
  • wybierz: Bank lub inny dostawca tożsamości i postępuj zgodnie z instrukcjami, które pojawią się na ekranie.
  1. e-dowód

Możesz skorzystać z tego sposobu, jeśli masz:

  • dowód osobisty z warstwą elektroniczną (tzw. e-dowód),
  • czytnik NFC lub smartfon z anteną NFC,
  • aplikację mobilną eDO App.

Aby założyć profil zaufany:

  • kliknij Załóż profil zaufany,
  • wybierz e-dowód i postępuj zgodnie z instrukcjami, które pojawią się na ekranie.
  1. Rozmowa wideo z urzędnikiem

Możesz skorzystać z tego sposobu, jeśli masz:

  • ważny polski dowód osobisty lub
  • ważny polski paszport.

Swoją tożsamość potwierdzisz w rozmowie wideo:

  • rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji Microsoft Teams,
  • potrzebujesz urządzenia, które ma kamerę i mikrofon, np. telefon, tablet, laptop,
  • urzędnik wyśle ci w e-mailu link do rozmowy wideo.

Niektóre urządzenia wymagają wcześniejszego zainstalowania aplikacji. 

Aby założyć profil zaufany::

  • kliknij Załóż profil zaufany,
  • wybierz Rozmowa wideo z urzędnikiem i postępuj zgodnie z instrukcjami, które pojawią się na ekranie.
Dlaczego muszę iść do urzędu lub punktu potwierdzającego, aby potwierdzić dane w profilu zaufanym? Dlaczego potwierdzenie nie może przyjść pocztą lub na adres e-mail?

Ma to związek z bezpieczeństwem. Podczas wizyty w punkcie potwierdzającym profil zaufany urzędnik sprawdzi, czy twoje dane zgadzają się z dokumentem tożsamości i danymi w rejestrze PESEL.

Jakie dokumenty są potrzebne, aby potwierdzić moje dane w punkcie potwierdzającym profil zaufany?

Dokument tożsamości, który pozwoli jednoznacznie potwierdzić twoją tożsamość, np.

  • dowód osobisty,
  • paszport,
  • karta pobytu.
Czy mogę potwierdzić profil zaufany w każdym punkcie potwierdzającym, czy tylko tam, gdzie mieszkam lub jestem zameldowany?

Profil zaufany możesz potwierdzić w dowolnym punkcie potwierdzającym, również za granicą. 

Lista punktów potwierdzających profil zaufany

Czy mogę mieć kilka ważnych profili zaufanych?

Nie. Możesz mieć tylko jeden ważny profi zaufany, ponieważ jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL.

Jak długo jest ważny profil zaufany?

Profil zaufany jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia wniosku. W każdej chwili możesz przedłużyć ważność twojego profilu zaufanego o kolejne 3 lata.

Profil zaufany możesz przedłużyć na dwa sposoby:

  1. Zaloguj się do swojego profilu zaufanego. Następnie w panelu Profil zaufany wejdź w Szczegóły i wybierz Przedłuż ważność.
  2. Zaloguj się do swojego profilu zaufanego, przejdź do panelu Profil zaufany i wybierz Złóż wniosek o przedłużenie ważności. Następnie udaj się do punktu potwierdzającego profil zaufany, aby potwierdzić wniosek.
Jak zalogować się do profilu zaufanego?

Na stronie profilu zaufanego kliknij Zaloguj się, a następnie wybierz metodę logowania. Metoda, którą wybierasz musi być zgodna ze sposobem, w jaki profil zaufany został zarejestrowany, czyli:

  • jeśli założyłeś(-aś) profil zaufany przez wniosek online, a następnie potwierdziłeś(-aś) go w punkcie potwierdzającym profil zaufany – wybierz Zaloguj się za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail. Wpisz nazwę użytkownika i hasło ustalone podczas rejestracji.
  • jeśli założyłeś(-aś) profil zaufany przez bank lub system Poczty Polskiej Envelo, wybierz Zaloguj się przy pomocy banku lub innego dostawcy i postępuj zgodnie z instrukcjami, które pojawiają się na ekranie.
  • jeśli potwierdziłeś(-aś) profil zaufany za pomocą certyfikatu kwalifikowanego wybierz Zaloguj się przy pomocy banku lub innego dostawcy, a następnie Certyfikat kwalifikowany. Jeśli nie masz zainstalowanej odpowiedniej aplikacji, po kliknięciu Certyfikat kwalifikowany przejdziesz na podstronę, z której możesz ją pobrać.
  • jeśli założyłeś(-aś) profil zaufany przez e-dowód, wybierz Zaloguj się przy pomocy banku lub innego dostawcy, następnie wybierz e-dowód i postępuj zgodnie z instrukcjami, które pojawią się na ekranie.
Co oznacza autoryzacja podpisu zaufanego?

Są 2 metody autoryzacji podpisu zaufanego:

  • Autoryzacja SMS

Po złożeniu podpisu zaufanego, na numer telefonu, który podałeś przy zakładaniu profilu zaufanego, dostaniesz SMS z tzw. kodem autoryzacyjnym. Kod autoryzacyjny dodatkowo potwierdza twoją tożsamość. Wpisz go w wyznaczone pole. 

  • Autoryzacja przez zewnętrznego dostawcę tożsamości (np. bank, system Envelo Poczty Polskiej)

W momencie składania podpisu zaufanego system przekieruje cię do serwisu twojego dostawcy tożsamości. Dalszy proces jest uzależniony od konkretnego serwisu internetowego, np. jeśli korzystasz z profilu zaufanego za pośrednictwem banku, w którym kody autoryzacyjne przychodzą na SMS – bank wyśle kod na numer telefonu, który podałeś(-aś) w banku. Wpisz kod w odpowiednie pole, aby potwierdzić swoją tożsamość. 

Jak zmienić sposób autoryzacji podpisu zaufanego?

Aby zmienić sposób autoryzacji:

  • z zewnętrznego dostawcy tożsamości na autoryzację SMS:
    • zaloguj się do profilu zaufanego,
    • z menu rozwijanego wybierz Profil zaufany, a następnie kolejno: Mój profil zaufany i Przedłuż ważność,
    • w kroku 1 wprowadź numer telefonu, na który chcesz otrzymywać kody SMS i kliknij Weryfikuj wybrany kanał autoryzacji,
    • w kroku 2 wprowadź otrzymany kod i kliknij Weryfikuj wybrany kanał autoryzacji,
    • w kroku 3 kliknij Potwierdź. System przekieruje cię do serwisu internetowego (bankowość internetowa lub inny dostawca), z którym powiązany jest profil zaufany. Postępuj zgodnie z komunikatami na ekranie,
    • po wykonaniu wszystkich czynności twoja metoda autoryzacji zostanie zmieniona na kody SMS. Ważnośc profilu zaufanego zostanie jednocześnie przedłużona o 3 lata.
  • SMS na autoryzację za pomocą zewnętrznego dostawcy tożsamości:
    • przez usługę bankową eTożsamość (MojeID):
      • zaloguj się na konto profilu zaufanego,
      • z menu wybierz Profil zaufany, następnie Mój profil zaufany i kliknij Zmień dostawcę tożsamości,
      • wybierz z listy obecnego dostawcę tożsamości i postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie,
    • przez zewnętrzny serwis internetowy (np. bank):
      • wejdź na stronę banku lub innego serwisu zewnętrznego i zaloguj się,
      • zarejestruj się lub przenieś profil zaufany w danym serwisie. Spowoduje to powiązanie istniejącego profilu zaufanego z zewnętrznym dostawcą tożsamości.
Co mam zrobić, jeśli podczas logowania pojawia sie komunikat: „Z podanym adresem e-mail powiązane jest więcej niż jedno konto. Logowanie z użyciem tego adresu jest w tej sytuacji niemożliwe”?

W polu Nazwa użytkownika lub adres e-mail wpisz swój login. Pamiętaj, że login to nie to samo co adres e-mail. Jeśli do jednego adresu e-mail masz przypisane więcej niż jedno konto, system nie wie, na które konto chcesz się zalogować.

Jeśli nie znasz swojego loginu, wybierz odnośnik Nie pamiętam nazwy użytkownika. Znajduje się on pod polem do wpisania loginu. Następnie postępuj z instrukcjami, które pojawią się na ekranie.

Na wskazany adres e-mail otrzymasz wszystkie nazwy użytkownika, które są powiązane z tym adresem e-mail.

 

Co zrobić, jeśli nie otrzymuję SMS-ów z kodami autoryzacyjnymi?

Najczęściej jest to spowodowane problemami technicznymi operatorów sieci komórkowych lub ustawieniami telefonu (np. ustawieniem blokad), dlatego:

  • sprawdź w profilu zaufanym czy posiadasz aktualny numer telefonu,
  • spróbuj ponownie wygenerować kod SMS. Być może będzie trzeba powtórzyć tę operację kilkukrotnie. W tym celu kliknij Anuluj i spróbuj ponownie wygenerować kod,
  • uruchom ponownie telefon i wygeneruj kod ponownie,
  • sprawdź czy u twojego operatora nie występuje awaria sieci. Często informacje o awariach są dostępne na stronach internetowych operatorów komórkowych,
  • sprawdź na swoim urządzeniu i dowiedz się u swojego operatora, jakie wiadomości z bramek SMS mogą trafić do innego katalogu lub mogą nie być obsługiwane przez twoje urządzenie. Jeśli możesz przełóż kartę SIM do innego aparatu i wygeneruj ponownie kod,
  • jeśli korzystasz ze starszego urządzenia, wiadomości z bramki SMS mogą trafić do innego katalogu lub mogą nie być obsługiwane przez to urządzenie. Jeśli to możliwe, przełóż kartę SIM do innego aparatu i wygeneruj ponownie kod.

Jeśli nadal nie otrzymujesz SMS-ów z kodami autoryzacyjnymi, zgłoś problem na pz-pomoc@coi.gov.pl. W tytule maila wpisz: „Brak kodu SMS”. W treści maila podaj następujące informacje:

  • nazwę użytkownika (adres e-mail nie jest nazwą użytkownika),
  • numer telefonu, na który powinien przyjść kod SMS,
  • datę i godzinę próby generowania kodu,
  • jaka operacja jest autoryzowana (np. kod do złożenia podpisu zaufanego, kod do zmiany hasła itp.).

Ponadto zgłoś problem do operatora sieci komórkowej. Możliwe, że problem występuje u twojego dostawcy:

  • Orange: +48 789 449 600
  • T-Mobile: +48 664 079 766

Sprawdź listę zagranicznych operatorów GSM

Jak podpisać podpisem zaufanym jeden dokument przez więcej niż jedną osobę?

Instrukcja oraz możliwość podpisania dokumentu.

Co zrobić, gdy podczas logowania pojawia sie komunikat: „Uwierzytelnienie nie powiodło się. Wykorzystano niepoprawne dane autoryzacyjne. Sprawdź czy login / e-mail, hasło, certyfikat są prawidłowe”, a wiem, że login i hasło są poprawne?

Błąd może być związany z przeglądarką internetową, dlatego:

  • w ustawieniach przeglądarki usuń historię przeglądania, pliki cookies (tzw. ciasteczka), zapamiętane dane logowania i hasła,
  • zrestartuj przeglądarkę,
  • zaloguj się ponownie do profilu zaufanego.

Jeśli to nie pomoże, wybierz opcję Nie pamiętam nazwy użytkownika, a następnie Nie pamiętam hasła. Szczegóły znajdziesz w odpowiedzi na pytanie Co zrobić, jeśli nie pamiętam loginu i hasła?

Jak są chronione moje dane osobowe? Kto ma do nich dostęp?

Zobacz dodatkowe informacje na temat przetwarzania danych osobowych.

Co zrobić, jeśli nie pamiętam loginu i hasła?

Jeśli nie pamiętasz swojego loginu:

  • wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję Zaloguj się, a następnie kliknij w odnośnik Nie pamiętam nazwy użytkownika, który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail,
  • wpisz adres e-mail, który podałeś(-aś) podczas zakładania profilu zaufanego i kliknij Przypomnij.
  • otrzymasz e-mail ze swoim loginem.

Jeśli nie pamiętasz swojego hasła:

  • wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję Zaloguj się, a następnie kliknij w odnośnik Nie pamiętam hasła, który znajduje się pod polem do wpisania hasła,
  • wpisz nazwę użytkownika i PESEL, a następnie kliknij Zmień hasło,
  • otrzymasz e-mail z linkiem do zmiany hasła. Kliknij w niego,
  • wpisz nowe hasło i kliknij Zapisz,
  • na numer telefonu, który podałeś(-aś) przy zakładaniu profilu zaufanego, otrzymasz SMS z kodem autoryzacyjnym. Wpisz kod w wyświetlone pole i kliknij ​​​​Ustaw nowe hasło,
  • kliknij Przejdź do strony logowania, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego.
Jak zmienić numer telefonu w profilu zaufanym?

Jeśli zmieniasz numer telefonu, musisz to zrobić w dwóch miejscach:

  • w Szczegółach konta:​​
    • zaloguj się na stronie pz.gov.pl,
    • w menu rozwijanym wybierz Zarządzanie kontem, a następnie w menu bocznym Szczegóły konta,
    • W formularzu, który sie wyświetli, w sekcji Dane podstawowe znajdź pole Numer telefonu i kliknij Edytuj,
    • wpisz nowy numer i kliknij Zapisz. Pojawi się komunikat, że twoje dane zostały poprawnie zmienione,
  • w opcjach profilu zaufanego:
    • zaloguj się na stronie pz.gov.pl,
    • w menu rozwijanym wybierz Profil zaufany, a następnie w menu bocznym Mój profil zaufany. W formularzu, który sie wyświetli, w sekcjach Dane użytkownika i Dane profilu zaufanego znajdź pole Numer telefonu. Na górze strony kliknij Przedłuż ważność,
    • w wyświetlonym na stronie formularzu (krok 1) w polu Numer telefonu wpisz nowy numer, a następnie kliknij Weryfikuj wybrany kanał autoryzacji. Na nowo podany numer telefonu otrzymasz kod autoryzacyjny,
    • kod z SMS-a wpisz w pole widoczne na ekranie jako krok 2, a następnie kliknij Weryfikuj wybrany kanał autoryzacji,
    • wyświetli się krok 3 z informacją o wyniku weryfikacji kanału autoryzacyjnego (nowego numeru telefonu). Na stary numer telefonu otrzymasz drugi kod autoryzacyjny. Wpisz go w kroku 3. Następnie kliknij Autoryzuj i przedłuż ważność profilu zaufanego.
      Wysłanie kodów autoryzacyjnych zarówno na stary numer telefonu, jak i nowy jest spowodowane względami bezpieczeństwa i jest niezbędne do bezpiecznej zmiany danych na twoim profilu zaufanym.

Jeśli nie masz dostępu do obecnej metody autoryzacji:

  • w menu rozwijanym wybierz Profil zaufany, w menu bocznym Mój profil zaufany, a na górze strony Złóż wniosek o przedłużenie ważności,
  • następnie w ciągu 14 dni udaj się do dowolnego punktu potwierdzającego. Numer telefonu zostanie zmieniony po zatwierdzeniu wniosku przez urzędnika. Spowoduje to jednocześnie przedłużenie ważności twojego profilu zaufanego o 3 lata.

Jeśli autoryzujesz się za pomocą zewnętrznego dostawcy tożsamości np. banku:

  • zaloguj się do serwisu internetowego, z którym powiązany jest profil zaufany,
  • odszukaj zakładkę profilu zaufanego (u większości dostawców jest to e-Urząd) i skorzystaj z funkcj przedłuż ważność lub przejdź ponownie rejestrację profilu zaufanego. Dane w profilu zaufanym zostaną zaktualizowane danymi od dostawcy tożsamości.
Co zrobić, jeśli utraciłem(-am) dane potrzebne do autoryzacji, np. numer telefonu? W jaki sposób odzyskać możliwość podpisywania dokumentów?

Skorzystaj z jednej z metod:

  • Złóż wniosek o przedłużenie profilu zaufanego:
    • zaloguj się na konto profilu zaufanego,
    • w menu rozwijanym wybierz opcję Profil zaufany, w menu bocznym po lewej stronie wybierz Mój profil zaufany oraz na górze strony kliknij Złóż wniosek o przedłużenie ważności,
    • następnie wciągu 14 dni udaj się do dowolnego punktu potwierdzającego. Numer telefonu zostanie zmieniony po zatwierdzeniu wniosku przez urzędnika. Spowoduje to jednocześnie przedłużenie ważności profilu zaufanego o 3 lata.
  • Połącz swój profil zaufany z bankiem

​​​​​Możesz połączyć swój profil zaufany z bankowością elektroniczną. Warunkiem jest posiadanie dostępu do bankowości elektronicznej w jednym z banków

  •  wejdź na stronę swojego banku,
  • znajdź opcję, która pozwala założyć profil zaufany i postępuj zgodnie ze wskazówkami na ekranie,
  • podczas zakładania profilu zaufanego system bankowości elektroncznej znajdzie login, dla którego profil zaufany jest ważny, i nadpisze dla tego loginu autoryzację oraz możliwość logowania przez bank,
  • jeżeli utracisz numer telefonu w przypadku autoryzacji bankowej, zmień numer w banku. Następnie z pozycji strony bankowej przedłuż ważność lub zarejestruj nowy profil zaufany.

 

Zmieniłem(-am) nazwisko. Czy muszę zmienić dane w profilu zaufanym?

Nie. Dane zmienią się automatycznie.

Czy po rejestracji na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) mam od razu profil zaufany?

Tak. Jeśli podczas rejestracji podałeś(-aś) numer PESEL, automatycznie zostanie utworzone również konto profilu zaufanego.

Jak unieważnić profil zaufany?

Możesz to zrobić na 2 sposoby:

  1. Zaloguj się na stronie pz.gov.pl, następnie w menu wybierz Profil zaufany. W menu bocznym po lewej stronie wybierz Mój profil zaufany, kliknij opcję Unieważnij. Na maila dostaniesz kod, aby potwierdzić unieważnienie profilu zaufanego. 
  2. Zaloguj się na stronie pz.gov.pl, następnie w menu rozwijanym wybierz Zarządzanie kontem. W menu bocznym po lewej stronie wybierz Szczegóły konta i kliknij Dezaktywuj konto
{"register":{"columns":[]}}