W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Uzyskaj zaświadczenie o danych zamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego

Potrzebujesz dokumentu, który zawiera między innymi informację o sporządzonych aktach stanu cywilnego twoich lub innej osoby albo o zamieszczonych w rejestrze danych? Możesz dostać jeden dokument – zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby. Sprawdź, jak je uzyskać.

Złóż wniosek

Informacje:

  • Osoba, której dotyczy zaświadczenie, i:

    • jej małżonek,
    • zstępni, wstępni, rodzeństwo,
    • przedstawiciel ustawowy (na przykład rodzic) lub opiekun,
    • osoba, która wykaże interes prawny w uzyskaniu zaświadczenia (czyli uzasadni interes, który wynika z przepisów prawa, i przedstawi odpowiednie dokumenty – na przykład zobowiązanie sądu),
    • sąd,
    • prokurator,
    • organizacja społeczna, jeśli uzasadni to swoimi celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny,
    • instytucja administracji publicznej (na przykład urząd gminy), jeżeli jest to konieczne do realizacji jej ustawowych zadań.

    Wniosek możesz złożyć osobiście lub przez pełnomocnika.

    • login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy lub podpis kwalifikowany albo e-dowód;
    • jeśli chcesz uzyskać zaświadczenie dotyczące osoby z dalszej rodziny (która nie jest twoim współmałżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem) lub osoby spoza rodziny – dokument, który potwierdzi twój interes prawny;
    • jeśli jesteś pełnomocnikiem – pełnomocnictwo i dowód opłaty za pełnomocnictwo. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz;
    • jeśli płacisz przelewem bankowym – potwierdzenie przelewu. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz;
    • dane, których możesz potrzebować do zaświadczenia dotyczącego twoich danych:
      • data i miejsce urodzenia,
      • data i miejsce zawarcia małżeństwa – jeżeli było zawarte,
      • imię i nazwisko współmałżonka (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL).
    • dane, których możesz potrzebować do zaświadczenia dotyczącego danych innej osoby:
      • dane tej osoby: imię i nazwisko, miejsce i data urodzenia, numer PESEL (jeśli został nadany), data i miejsce zawarcia małżeństwa, imię i nazwisko współmałżonka (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL współmałżonka osoby, której dotyczy zaświadczenie), data i miejsce zgonu (jeśli osoba nie żyje);
    • dodatkowe dane, które możesz podać we wniosku:
      • urząd, który sporządził akt lub akty stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa lub zgonu) dotyczące osoby, której zaświadczenie dotyczy;
      • oznaczenie (numer) aktu stanu cywilnego.

    Jeśli podasz te dane, urzędnik szybciej przygotuje zaświadczenie.

    1. Kliknij przycisk Wyślij wniosek, jeśli zaświadczenie ma dotyczyć danych: twoich, twoich dzieci, rodziców lub małżonka.  
    2. Zaloguj się profilem zaufanym lub e-dowodem. Po zalogowaniu przejdziesz do wniosku.
    3. Jeśli w trakcie wypełniania wniosku spełnione zostaną określone warunki, system wygeneruje zaświadczenie bezpośrednio z rejestru stanu cywilnego, a potem prześle je na twoją skrzynkę Gov.
      Jeśli zaświadczenie dotyczy danych innych osób lub nie zostaną spełnione inne warunki do uzyskania zaświadczenia bezpośrednio z rejestru, możesz złożyć wniosek w postaci elektronicznej do dowolnego kierownika urzędu stanu cywilnego, np. za pośrednictwem platformy ePUAP.
    4. We wniosku kierowanym do kierownika urzędu stanu cywilnego wybierz, jak chcesz odebrać zaświadczenie: 
    • osobiście – w dowolnym urzędzie stanu cywilnego, do którego wysyłasz wniosek,
    • pocztą tradycyjną – na adres, który podasz we wniosku,
    • na swoją skrzynkę Gov (ePUAP).
    1. Sporządź wniosek. Wpisz dane i dołącz załączniki. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    2. Wskaż cel wydania zaświadczenia. 
    3. Jeśli opłata za zaświadczenie jest wymagana – dokonaj płatności. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
    4. Sprawdź wniosek. Podpisz go elektronicznie w wybrany sposób:
    • podpisem zaufanym,
    • kwalifikowanym podpisem elektronicznym. 
    1. Jeśli wniosek zostanie poprawnie wypełniony i wysłany do urzędu – na swoją skrzynkę Gov (ePUAP) dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
    2. Odbierz zaświadczenie w wybrany wcześniej sposób. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile będziesz czekać
    • 24 zł;
    • jeśli załatwiasz sprawę przez pełnomocnika – zapłacisz dodatkowo 17 zł za pełnomocnictwo.

    Przelew bankowy lub pocztowy

    Zanim przejdziesz do wniosku, przygotuj potwierdzenie przelewu w formie elektronicznej:

    • uzyskaj numer konta urzędu, do którego składasz wniosek. Jeśli nie znajdziesz go na stronie urzędu – skontaktuj się z urzędem;
    • zapłać za wydanie zaświadczenia przelewem bankowym lub pocztowym;
    • przygotuj potwierdzenie przelewu w formie elektronicznej. Może to być potwierdzenie pobrane ze strony banku lub zdjęcie potwierdzenia papierowego;
    • dołącz potwierdzenie przelewu do wniosku.

    W niektórych przypadkach zaświadczenie możesz dostać bezpłatnie. Nie zapłacisz za dokument, jeśli potrzebujesz go na przykład w sprawie:

    • świadczenia socjalnego, pomocy społecznej,
    • Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego),
    • alimentów,
    • przyznania: opieki, kurateli, adopcji,
    • zatrudnienia, wynagrodzenia za pracę.

    Wszystkie przypadki, w których nie zapłacisz za wydanie zaświadczenia, określa ustawa o opłacie skarbowej.

  • Jeśli akt lub akty stanu cywilnego są w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego – zaświadczenie dostaniesz w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia, w którym złożysz wniosek.

    Akty są sporządzane w rejestrze od 1 marca 2015 roku. Akty sporządzone w papierowych księgach przed tą datą muszą być do niego przeniesione. Może to zająć więcej czasu. Jeśli złożysz wniosek w urzędzie stanu cywilnego, w którym:

    • jest akt w formie papierowej, ale nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru – zaświadczenie dostaniesz w ciągu 7 dni roboczych od dnia, w którym złożysz wniosek,
    • nie ma aktu w formie papierowej i nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru – zaświadczenie dostaniesz w ciągu 10 dni roboczych od dnia, w którym złożysz wniosek.

    Kierownik urzędu stanu cywilnego może odmówić wydania zaświadczenia, jeśli na przykład chcesz dostać zaświadczenie dotyczące danych innej osoby, ale nie masz do tego prawa. Dostaniesz wtedy decyzję administracyjną o odmowie. W takim przypadku masz 14 dni, aby się od niej odwołać do wojewody. Odwołanie złóż za pośrednictwem kierownika urzedu stanu cywilnego, który wydał decyzję.
    Korespondencję z urzędem stanu cywilnego będziesz prowadzić w sposób, który wybierzesz we wniosku: przez skrzynkę Gov (ePUAP) lub pocztą tradycyjną.

  • W niektórych przypadkach twoje zaświadczenie może zostać wydane automatycznie. System wygeneruje zaświadczenie bezpośrednio z rejestru państwowego, a potem prześle je na twoją skrzynkę Gov (ePUAP).

    Będzie to możliwe, jeśli:

    • Składasz wniosek o zaświadczenie, które dotyczy:
      • twoich danych,
      • danych twoich dzieci lub rodziców,
      • danych twojego małżonka.
    • wybierzesz we wniosku: odbiór na skrzynkę Gov (ePUAP),
    • w trakcie wypełniania wniosku system potwierdzi, że są spełnione inne warunki, które pozwolą na automatyczne wydanie odpisu. Na przykład, że akt stanu cywilnego jest w elektronicznym rejestrze stanu cywilnego.

    Zaświadczenie o stanie cywilnym wydane bezpośrednio z rejestru jest bezpłatne.

  • Osoba, której dotyczy zaświadczenie, i:

    • jej małżonek,
    • zstępni, wstępni, rodzeństwo,
    • przedstawiciel ustawowy (na przykład rodzic) lub opiekun,
    • osoba, która wykaże interes prawny w uzyskaniu zaświadczenia (czyli uzasadni interes, który wynika z przepisów prawa, i przedstawi odpowiednie dokumenty – na przykład zobowiązanie sądu),
    • sąd,
    • prokurator,
    • organizacja społeczna, jeśli uzasadni to swoimi celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny,
    • instytucja administracji publicznej (na przykład urząd gminy), jeżeli jest to konieczne do realizacji jej ustawowych zadań.

    Wniosek możesz złożyć osobiście lub przez pełnomocnika.

    • wniosek o zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby. Wniosek należy przygotować samodzielnie. We wniosku zaznacz, jak chcesz odebrać zaświadczenie:
      • osobiście w urzędzie stanu cywilnego – zaświadczenie w formie tradycyjnej (papierowej),
      • pocztą – zaświadczenie w formie tradycyjnej (papierowej)
      • elektronicznie na swoją skrzynkę Gov (ePUAP).
    • jeśli chcesz dostać zaświadczenie dotyczące osoby z dalszej rodziny (która nie jest twoim współmałżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem) lub osoby spoza rodziny – dokument, który potwierdzi twój interes prawny.
    • jeśli jesteś pełnomocnikiem – pełnomocnictwo i dowód opłaty za pełnomocnictwo. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz;
    • jeśli płacisz przelewem bankowym – potwierdzenie przelewu. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz;
    • dane, których możesz potrzebować do zaświadczenia dotyczącego swoich danych:
      • data i miejsce urodzenia,
      • data i miejsce zawarcia małżeństwa – jeżeli było zawarte,
      • imię i nazwisko współmałżonka (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL).
    • dane, których możesz potrzebować do zaświadczenia dotyczącego danych innej osoby:
      • dane tej osoby: imię i nazwisko, miejsce i data urodzenia, numer PESEL (jeśli został nadany), data i miejsce zawarcia małżeństwa, imię i nazwisko współmałżonka (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL współmałżonka osoby, której zaświadczenie dotyczy), datę i miejsce zgonu (jeśli osoba nie żyje).
    • dodatkowe dane, które możesz podać we wniosku:
      • urząd, który sporządził akt lub akty stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu) dotyczące osoby, której zaświadczenie dotyczy;
      • oznaczenie (numer) aktu stanu cywilnego.

    Jeśli podasz te dane, urzędnik szybciej przygotuje zaświadczenie.

    1. Przygotuj potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    2. Zapłać za zaświadczenie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
    3. Złóż wniosek w urzędzie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz wniosek.
  • W dowolnym urzędzie stanu cywilnego w Polsce.

    • 24 zł;
    • jeśli załatwiasz sprawę przez pełnomocnika – zapłacisz dodatkowo 17 zł za pełnomocnictwo.

    Możesz zrobić przelew bankowy na konto urzędu, do którego składasz wniosek. Zachowaj dowód opłaty.  

    W niektórych przypadkach zaświadczenie możesz dostać bezpłatnie. Nie zapłacisz za dokument, jeśli potrzebujesz go na przykład w sprawie:

    • świadczenia socjalnego, pomocy społecznej,
    • Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego),
    • alimentów,
    • przyznania: opieki, kurateli, adopcji,
    • zatrudnienia, wynagrodzenia za pracę.

    Wszystkie przypadki, w których nie zapłacisz za wydanie zaświadczenia, określa ustawa o opłacie skarbowej.

  • Jeśli akt lub akty stanu cywilnego są w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego – zaświadczenie dostaniesz w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia, w którym złożysz wniosek.

    Akty są sporządzane w rejestrze od 1 marca 2015 roku. Akty sporządzone w papierowych księgach przed tą datą muszą być do niego przeniesione. Może to zająć więcej czasu. Jeśli złożysz wniosek w urzędzie stanu cywilnego, w którym:

    • jest akt w formie papierowej, ale nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru – zaświadczenie dostaniesz w ciągu 7 dni roboczych od dnia, w którym złożysz wniosek,
    • nie ma aktu w formie papierowej i nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru – zaświadczenie dostaniesz w ciągu 10 dni roboczych od dnia, w którym złożysz wniosek.

    Kierownik urzędu stanu cywilnego może odmówić wydania zaświadczenia, jeśli na przykład chcesz dostać zaświadczenie dotyczące danych innej osoby, ale nie masz do tego prawa. Dostaniesz wtedy decyzję administracyjną o odmowie. W takim przypadku masz 14 dni, aby się od niej odwołać do wojewody. Odwołanie złóż za pośrednictwem kierownika urzedu stanu cywilnego, który wydał decyzję.

  • Osoba, której dotyczy zaświadczenie, i:

    • jej małżonek,
    • zstępni, wstępni, rodzeństwo,
    • przedstawiciel ustawowy (na przykład rodzic) lub opiekun,
    • osoba, która wykaże interes prawny w uzyskaniu zaświadczenia (czyli uzasadni interes, który wynika z przepisów prawa, i przedstawi odpowiednie dokumenty – na przykład zobowiązanie sądu),
    • sąd,
    • prokurator,
    • organizacja społeczna, jeśli uzasadni to swoimi celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny,
    • instytucja administracji publicznej (na przykład urząd gminy), jeżeli jest to konieczne do realizacji jej ustawowych zadań.

    Wniosek możesz złożyć osobiście lub przez pełnomocnika.

    • wniosek o zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby. Wniosek należy przygotować samodzielnie. We wniosku zaznacz, jak chcesz odebrać zaświadczenie:
      • osobiście w urzędzie stanu cywilnego – zaświadczenie w formie tradycyjnej (papierowej),
      • pocztą – odpis w formie tradycyjnej (papierowej)
      • elektronicznie na swoją skrzynkę Gov (ePUAP).
    • jeśli chcesz dostać zaświadczenie dotyczące osoby z dalszej rodziny (która nie jest twoim współmałżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem) lub osoby spoza rodziny - dokument, który potwierdzi twój interes prawny.
    • jeśli jesteś pełnomocnikiem – pełnomocnictwo i dowód opłaty za pełnomocnictwo. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz;
    • jeśli płacisz przelewem bankowym – potwierdzenie przelewu. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz;
    • dane, których możesz potrzebować do zaświadczenia dotyczącego swoich danych:
      • data i miejsce urodzenia,
      • data i miejsce zawarcia małżeństwa – jeżeli było zawarte,
      • imię i nazwisko współmałżonka (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL).
    • dane, których możesz potrzebować do zaświadczenia dotyczącego danych innej osoby:
      • dane tej osoby: imię i nazwisko, miejsce i data urodzenia, numer PESEL (jeśli został nadany), data i miejsce zawarcia małżeństwa, imię i nazwisko współmałżonka (możesz też podać inne dane, na przykład numer PESEL współmałżonka osoby, której zaświadczenie dotyczy), datę i miejsce zgonu (jeśli osoba nie żyje).
    • dodatkowe dane, które możesz podać we wniosku:
      • urząd, który sporządził akt lub akty stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu) dotyczące osoby, której zaświadczenie dotyczy;
      • oznaczenie (numer) aktu stanu cywilnego.

    Jeśli podasz te dane, urzędnik szybciej przygotuje zaświadczenie.

    1. Przygotuj potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    2. Zapłać za zaświadczenie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Ile zapłacisz.
    3. Złóż wniosek w urzędzie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz wniosek.
  • W dowolnym urzędzie stanu cywilnego w Polsce.

    • 24 zł;
    • jeśli załatwiasz sprawę przez pełnomocnika – zapłacisz dodatkowo 17 zł za pełnomocnictwo.

    Możesz zrobić przelew bankowy na konto urzędu, do którego składasz wniosek. Zachowaj dowód opłaty.  

    W niektórych przypadkach zaświadczenie możesz dostać bezpłatnie. Nie zapłacisz za dokument, jeśli potrzebujesz go na przykład w sprawie:

    • świadczenia socjalnego, pomocy społecznej,
    • Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ubezpieczenia społecznego, ubezpieczenia zdrowotnego),
    • alimentów,
    • przyznania: opieki, kurateli, adopcji,
    • zatrudnienia, wynagrodzenia za pracę.

    Wszystkie przypadki, w których nie zapłacisz za wydanie zaświadczenia, określa ustawa o opłacie skarbowej.

  • Jeśli akt lub akty stanu cywilnego są w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego – zaświadczenie dostaniesz w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia, w którym złożysz wniosek.

    Akty są sporządzane w rejestrze od 1 marca 2015 roku. Akty sporządzone w papierowych księgach przed tą datą muszą być do niego przeniesione. Może to zająć więcej czasu. Jeśli złożysz wniosek w urzędzie stanu cywilnego, w którym:

    • jest akt w formie papierowej, ale nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru – zaświadczenie dostaniesz w ciągu 7 dni roboczych od dnia, w którym złożysz wniosek,
    • nie ma aktu w formie papierowej i nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru – zaświadczenie dostaniesz w ciągu 10 dni roboczych od dnia, w którym złożysz wniosek.

    Kierownik urzędu stanu cywilnego może odmówić wydania zaświadczenia, jeśli na przykład chcesz dostać zaświadczenie dotyczące danych innej osoby, ale nie masz do tego prawa. Dostaniesz wtedy decyzję administracyjną o odmowie. W takim przypadku masz 14 dni, aby się od niej odwołać do wojewody. Odwołanie złóż za pośrednictwem kierownika urzedu stanu cywilnego, który wydał decyzję.

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2023 04:50

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Cyfryzacji

Instytucja odpowiedzialna za dokument: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji

{"register":{"columns":[]}}