Wymelduj się z pobytu stałego
Zmieniasz miejsce stałego zamieszkania? Wymelduj się. Sprawdź, jak to zrobić.
Informacje:
Jeśli chcesz złożyć formularz przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego albo e-dowodu (jeśli jesteś obywatelem polskim). Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość.
Sprawdź, jak założyć profil zaufany albo jak uzyskać e-dowód.
-
Rozwiń tekst
Kto składa dokumenty
Każdy, kto jest zameldowany na pobyt stały i wyprowadza się z tego miejsca.
Jeśli wyjeżdżasz z miejsca stałego zameldowania tylko czasowo, bo na przykład uczysz się lub leczysz, NIE musisz się z niego wymeldować.
Możesz wymeldować się również przez pełnomocnika. Jeśli chcesz, by pełnomocnik wymeldował cię przez internet, udziel mu pełnomocnictwa elektronicznego i podpisz je elektronicznie. Pełnomocnictwo możesz też przesłać do urzędu w inny sposób – skorzystaj z pisma ogólnego.
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny wymeldowują z pobytu stałego osoby, które:
- nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy
- lub dane do innego sposobu logowania na profil zaufany,
- jeśli jesteś obywatelem polskim – możesz też użyć e-dowodu.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Przygotuj potrzebne dane. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
- Kliknij przycisk Wymelduj się.
- Przeniesiesz się na stronę login.gov.pl.
- Wybierz sposób logowania.
- Wypełnij formularz.
- Kliknij Dalej, a potem Podpisz.
- Wyślij formularz. Wyświetli się komunikat, że został wysłany. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
-
Rozwiń tekst
Kiedy składasz dokumenty
Najpóźniej w dniu, w którym wyprowadzasz się z miejsca zameldowania na pobyt stały. Możesz zrobić to podczas meldowania się w nowym miejscu pobytu stałego albo czasowego. Urzędnik zamelduje cię wtedy w nowym miejscu i automatycznie wymelduje z poprzedniego.
Jeśli opuścisz miejsce pobytu stałego i się nie wymeldujesz, możesz zostać wymeldowany w drodze decyzji administracyjnej.
Jeśli zgłosisz zgon w urzędzie stanu cywilnego – osoba zmarła zostanie automatycznie wymeldowana. Nie musisz oddzielnie zgłaszać wymeldowania tej osoby.
-
Rozwiń tekst
Gdzie składasz dokumenty
Masz 2 możliwości. Możesz się wymeldować w urzędzie gminy, na terenie której:
- masz meldunek na pobyt czasowy,
- będziesz meldować się na pobyt stały lub czasowy – możesz się wymeldować automatycznie podczas meldowania w nowym miejscu.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
-
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
Urzędnik wymelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2019 r. poz. 1397 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. poz. 2411 z późn. zm.)
-
Rozwiń tekst
Kto składa dokumenty
Każdy, kto jest zameldowany na pobyt stały i wyprowadza się z tego miejsca.
Możesz wymeldować się również przez pełnomocnika. Swojego pełnomocnictwa możesz mu udzielić wyłącznie na piśmie.
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny wymeldowują z pobytu stałego osoby, które:
- nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
- mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).
-
Rozwiń tekst
Co musisz przygotować
- formularz zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego – pobierz i wypełnij w domu albo zrób to w urzędzie gminy. Możesz też poprosić urzędnika, żeby wydrukował wypełniony formularz z systemu,
- dokument tożsamości: dowód osobisty albo paszport.
Pamiętaj, że pełnomocnik musi mieć przy sobie dokument tożsamości.
-
Rozwiń tekst
Co musisz zrobić
- Przygotuj potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
- Zgłoś wymeldowanie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz dokumenty.
-
Rozwiń tekst
Kiedy składasz dokumenty
Najpóźniej w dniu, w którym wyprowadzasz się z miejsca zameldowania na pobyt stały. Możesz zrobić to podczas meldowania się w nowym miejscu pobytu stałego lub czasowego. Urzędnik zamelduje cię wtedy w nowym miejscu i automatycznie wymelduje z poprzedniego.
Jeśli opuścisz miejsce pobytu stałego i się nie wymeldujesz, możesz zostać wymeldowany w drodze decyzji administracyjnej.
Jeśli zgłosisz zgon w urzędzie stanu cywilnego – osoba zmarła zostanie automatycznie wymeldowana. Nie musisz oddzielnie zgłaszać wymeldowania tej osoby.
-
Rozwiń tekst
Gdzie składasz dokumenty
Masz 2 możliwości. Możesz się wymeldować w urzędzie gminy, na terenie której:
- masz meldunek na pobyt stały,
- będziesz meldować się na pobyt stały lub czasowy – możesz się wymeldować automatycznie podczas meldowania w nowym miejscu.
-
Rozwiń tekst
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
-
Rozwiń tekst
Ile będziesz czekać
Urzędnik wymelduje cię od razu po otrzymaniu twojego zgłoszenia.
-
Rozwiń tekst
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2019 r. poz. 1397 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. poz. 2411 z późn. zm.)
Ostatnia aktualizacja: 22.04.2022 19:04
Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji