W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę

Odpowiedz na kilka prostych pytań.

Otrzymasz odpowiednie informacje.

Co chcesz zgłosić

Czy pojazd jest zarejestrowany na ciebie

Czy twoje dane są w dowodzie rejestracyjnym?

Kupujesz lub sprzedajesz samochód? Przekazujesz go jako darowiznę komuś z rodziny? Gdy już sprzedasz lub przekażesz samochód, powiadom o tym urząd. Sprawdź, jak zgłosić zbycie lub nabycie pojazdu.

 

Informacje:

Złóż wniosek 

Jeśli chcesz złożyć wniosek przez Internet – potrzebujesz profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość.

Sprawdź, jak założyć profil zaufany

  • Zbycie pojazdu zarejestrowanego zgłasza dotychczasowy właściciel pojazdu, który na przykład sprzedał pojazd albo darował go innej osobie. 

    Osoba, która tego nie zrobi w ciągu 30 dni – może zapłacić karę w wysokości 250 zł.

    • dane nabywcy pojazdu,  
    • skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu, na przykład umowę kupna-sprzedaży pojazdu albo albo umowę darowizny pojazdu.
    1. Przygotuj skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu zarejestrowanego, na przykład skan umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny pojazdu. 
    2. Kliknij: WYŚLIJ ZGŁOSZENIE
    3. Przeniesiesz się na stronę login.gov.pl. Wybierz sposób logowania. 
    4. Przeniesiesz się do usługi mój Pojazd, w której zobaczysz swoje pojazdy. Przy właściwym pojeździe kliknij Zgłoś zbycie pojazdu.

    Uwaga! Jeśli nie widzisz pojazdu, który chcesz zgłosić - przejdź do innej usługi.

    1. Jeśli pojazd ma więcej właścicieli, zaznacz oświadczenie, że działasz za ich zgodą.
    2. Podaj datę zbycia pojazdu.
    3. Sprawdź lub uzupełnij swoje dane.
    4. Podaj dane nabywcy. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować .
    5. Dołącz skan dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu.
    6. Wybierz urząd, do którego wyślesz zgłoszenie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie zgłaszasz. 
    7. Sprawdź formularz zgłoszenia i podpisz elektronicznie podpisem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym. 
    8. Wyślij. Wyświetli się komunikat, że twoje zawiadomienie zostało wysłane. Na swoją skrzynkę Gov (ePUAP) dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Nie dostaniesz innego dokumentu urzędowego, który potwierdza złożenie zgłoszenia.
  • Do 30 dni kalendarzowych od dnia zbycia pojazdu, czyli na przykład od podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny pojazdu.

     

  • Do wydziału komunikacji urzędu właściwego dla twojego miejsca zamieszkania. Może być to:

    • starostwo powiatowe,
    • urząd miasta – jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu,
    • urząd dzielnicy – jeśli mieszkasz w Warszawie.
  • Usługa jest bezpłatna.

  • Zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi do urzędu. Nie dostaniesz jednak oddzielnego dokumentu urzędowego, który to potwierdzi.

  • Zbycie pojazdu zarejestrowanego zgłasza dotychczasowy właściciel pojazdu, który na przykład sprzedał pojazd albo darował go innej osobie. 

    Osoba, która tego nie zrobi w ciągu 30 dni – może zapłacić karę w wysokości 250 zł.

    Sprawę możesz też załatwić przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak to zrobić.

    • zawiadomienie o zbyciu pojazdu, które dostaniesz w urzędzie starostwa powiatowego albo w urzędzie miasta. Urzędy często też udostępniają dokument na swojej stronie internetowej,
    • dowód osobisty lub paszport,
    • jeśli jesteś cudzoziemcem – kartę pobytu,
    • kopię dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu, na przykład umowę kupna-sprzedaży pojazdu albo umowę darowizny pojazdu.
    1. Przygotuj potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    2. Zgłoś zbycie pojazdu. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie zgłaszasz.

    Masz 2 możliwości:

    • zanieś dokumenty do urzędu,
    • wyślij dokumenty pocztą.
  • Do 30 dni kalendarzowych od dnia zbycia lub nabycia pojazdu, czyli na przykład podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny pojazdu.

  • W wydziale komunikacji urzędu właściwego dla twojego miejsca zamieszkania. Może być to:

    • starostwo powiatowe,
    • urząd miasta – jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu,
    • urząd dzielnicy – jeśli mieszkasz w Warszawie.
  • Usługa jest bezpłatna.

  • Zazwyczaj urzędnicy przyjmują od razu zgłoszenia o zbyciu lub nabyciu pojazdu.

    Jeśli jest taka potrzeba – na przykład jeśli brakuje dokumentów albo urzędnik musi sprawdzić sprawę – może to potrwać dłużej.

  • Jeśli zgłaszasz zbycie w urzędzie – urzędnik umieści na dokumencie, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu, urzędową adnotację. To potwierdzi twoje zgłoszenie. Nie dostaniesz oddzielnego dokumentu urzędowego.

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2024 11:45

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Infrastruktury

Informacje:

Złóż wniosek 

Jeśli chcesz złożyć wniosek przez Internet – potrzebujesz profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość.

Sprawdź, jak założyć profil zaufany

  • Zbycie pojazdu niezarejestrowanego zgłasza dotychczasowy właściciel pojazdu, który na przykład sprzedał pojazd albo darował go innej osobie. 

    Osoba, która tego nie zrobi w ciągu 30 dni – może zapłacić karę w wysokości 250 zł.

    • dane pojazdu, którego zbycie zgłaszasz: 
    • markę, typ (jeśli jest), model – te dane znajdziesz na przykład w dowodzie rejestracyjnym, umowie kupna-sprzedaży lub na fakturze VAT,
    • numer identyfikacyjny (numer VIN albo numer nadwozia, podwozia, ramy) – znajdziesz go na przykład w dowodzie rejestracyjnym, umowie kupna-sprzedaży lub na fakturze VAT,
    • dotychczasowy numer rejestracyjny, 
    • dane nabywcy pojazdu, 
    • skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu, na przykład umowę kupna-sprzedaży pojazdu albo umowę darowizny pojazdu.
    1. Przygotuj skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu niezarejestrowanego, na przykład skan umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny pojazdu. 
    2. Kliknij: WYŚLIJ ZGŁOSZENIE
    3. Przeniesiesz się na stronę login.gov.pl. Wybierz sposób logowania. 
    4. Wpisz dane pojazdu. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    5. Jeśli pojazd ma więcej właścicieli, zaznacz oświadczenie, że działasz za ich zgodą. 
    6. Podaj datę zbycia pojazdu. 
    7. Sprawdź lub uzupełnij swoje dane. 
    8. Podaj dane nabywcy.
    9. Dołącz skan dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    10. Wybierz urząd, do którego wyślesz zgłoszenie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie zgłaszasz. 
    11. Sprawdź formularz zgłoszenia i podpisz elektronicznie podpisem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym. 
    12. Wyślij. Wyświetli się komunikat, że twoje zgłoszenie zostało wysłane. Na swoją skrzynkę Gov (ePUAP) dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Nie dostaniesz innego dokumentu urzędowego, który potwierdza złożenie zgłoszenia.
  • Do 30 dni kalendarzowych od dnia zbycia lub nabycia pojazdu, czyli na przykład podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny pojazdu.

  • Do wydziału komunikacji urzędu właściwego dla twojego miejsca zamieszkania. Może być to:

    • starostwo powiatowe,
    • urząd miasta – jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu,
    • urząd dzielnicy – jeśli mieszkasz w Warszawie.
  • Usługa jest bezpłatna.

  • Zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi do urzędu. Nie dostaniesz jednak oddzielnego dokumentu urzędowego, który to potwierdzi.

Zapraszamy do urzędu.

  • Zbycie pojazdu niezarejestrowanego zgłasza dotychczasowy właściciel pojazdu, który na przykład sprzedał pojazd albo darował go innej osobie. 

    Osoba, która tego nie zrobi w ciągu 30 dni – może zapłacić karę w wysokości 250 zł.

    Sprawę możesz też załatwić przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak to zrobić.

    • zawiadomienie o zbyciu pojazdu, które dostaniesz w urzędzie starostwa powiatowego albo w urzędzie miasta. Urzędy często też udostępniają dokument na swojej stronie internetowej,
    • dowód osobisty lub paszport,
    • jeśli jesteś cudzoziemcem – kartę pobytu,
    • kopię dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu, na przykład umowę kupna-sprzedaży pojazdu albo umowę darowizny pojazdu.
    1. Przygotuj potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    2. Zgłoś zbycie pojazdu. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie zgłaszasz.

    Masz 2 możliwości:

    • zanieś dokumenty do urzędu,
    • wyślij dokumenty pocztą.
  • Do 30 dni kalendarzowych od dnia zbycia lub nabycia pojazdu, czyli na przykład podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny pojazdu.

  • W wydziale komunikacji urzędu właściwego dla twojego miejsca zamieszkania. Może być to:

    • starostwo powiatowe,
    • urząd miasta – jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu,
    • urząd dzielnicy – jeśli mieszkasz w Warszawie.
  • Usługa jest bezpłatna.

  • Zazwyczaj urzędnicy przyjmują od razu zgłoszenia o zbyciu lub nabyciu pojazdu.

    Jeśli jest taka potrzeba – na przykład jeśli brakuje dokumentów albo urzędnik musi sprawdzić sprawę – może to potrwać dłużej.

  • Jeśli zgłaszasz zbycie w urzędzie – urzędnik umieści na dokumencie, który potwierdza zbycie pojazdu, urzędową adnotację. To potwierdzi twoje zgłoszenie. Nie dostaniesz oddzielnego dokumentu urzędowego.

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2024 11:45

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Infrastruktury

Informacje:

Złóż wniosek 

Jeśli chcesz złożyć wniosek przez Internet – potrzebujesz profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość.

Sprawdź, jak założyć profil zaufany  

  • Nabycie pojazdu zgłasza nowy właściciel pojazdu, jeśli kupił pojazd przed 1 stycznia 2024 r.

    Osoba, która tego nie zrobi – może zapłacić karę w wysokości od 200 do 1000 złotych.

    • dane pojazdu, którego nabycie zgłaszasz: 
    • markę, typ (jeśli jest), model – te dane znajdziesz na przykład w dowodzie rejestracyjnym: – w części oznaczonej literą D (oznaczenia: D.1 – marka pojazdu, D.2 – typ pojazdu, D.3 – model pojazdu).
    • numer identyfikacyjny (numer VIN albo numer nadwozia, podwozia, ramy) – znajdziesz go na przykład w dowodzie rejestracyjnym – w części oznaczonej literą E, 
    • dotychczasowy numer rejestracyjny, 
    • dane zbywcy pojazdu, 
    • skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza nabycie pojazdu, na przykład umowę kupna-sprzedaży pojazdu albo zbycie lub nabycie pojazdu albo umowę darowizny pojazdu.
    1. Przygotuj skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza nabycie pojazdu, na przykład skan umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny pojazdu. 
    2. Kliknij: WYŚLIJ ZGŁOSZENIE
    3. Przeniesiesz się na stronę login.gov.pl. Wybierz sposób logowania. 
    4. Wpisz dane pojazdu. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    5. Jeśli pojazd ma więcej właścicieli, zaznacz oświadczenie, że działasz za ich zgodą. 
    6. Podaj datę nabycia pojazdu. 
    7. Sprawdź lub uzupełnij swoje dane. 
    8. Podaj dane zbywcy.
    9. Dołącz skan dokumentu, który potwierdza nabycie pojazdu.  
    10. Wybierz urząd, do którego wyślesz zgłoszenie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie zgłaszasz. 
    11. Sprawdź formularz zgłoszenia i podpisz elektronicznie podpisem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym. 
    12. Wyślij. Wyświetli się komunikat, że twoje zgłoszenie zostało wysłane. Na swoją skrzynkę Gov (ePUAP) dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Nie dostaniesz innego dokumentu urzędowego, który potwierdza złożenie zgłoszenia.
  • Do 30 dni kalendarzowych od dnia nabycia pojazdu, czyli na przykład od podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny pojazdu.

    Jeśli nie zarejestrujesz pojazdu w terminie 30 dni, starosta nałoży karę administracyjną w wysokości 500 zł. Jeśli właścicielem jest przedsiębiorca, który prowadzi działalność w zakresie obrotu pojazdami i nie złoży wniosku o rejestrację w ciągu 90 dni, kara administracyjna wyniesie 1000 zł.

  • Do wydziału komunikacji urzędu właściwego dla twojego miejsca zamieszkania. Może być to:

    • starostwo powiatowe,
    • urząd miasta – jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu,
    • urząd dzielnicy – jeśli mieszkasz w Warszawie.
  • Usługa jest bezpłatna.

  • Zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi do urzędu. Nie dostaniesz jednak oddzielnego dokumentu urzędowego, który to potwierdzi.

Zapraszamy do urzędu.

  • Nabycie pojazdu zgłasza nowy właściciel pojazdu, jeśli kupił pojazd przed 1 stycznia 2024 r.

    Osoba, która tego nie zrobi – może zapłacić karę w wysokości od 200 do 1000 złotych.

    Sprawę możesz też załatwić przez pełnomocnika. dowiedz się w urzędzie, jak to zrobić.

    • zawiadomienie o nabyciu pojazdu, które dostaniesz w urzędzie starostwa powiatowego albo w urzędzie miasta. Urzędy często też udostępniają dokument na swojej stronie internetowej,
    • dowód osobisty lub paszport,
    • jeśli jesteś cudzoziemcem – kartę pobytu,
    • kopię dokumentu, który potwierdza nabycie pojazdu, na przykład umowę kupna-sprzedaży pojazdu albo umowę darowizny pojazdu.
    1. Przygotuj potrzebne dokumenty. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    2. Zgłoś nabycie pojazdu. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie zgłaszasz.

    Masz 2 możliwości:

    • zanieś dokumenty do urzędu,
    • wyślij dokumenty pocztą.
  • Do 30 dni kalendarzowych od dnia nabycia pojazdu, czyli na przykład podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny pojazdu.

  • W wydziale komunikacji urzędu właściwego dla twojego miejsca zamieszkania. Może być to:

    • starostwo powiatowe,
    • urząd miasta – jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu,
    • urząd dzielnicy – jeśli mieszkasz w Warszawie.
  • Usługa jest bezpłatna.

  • Zazwyczaj urzędnicy przyjmują zgłoszenia o nabyciu lub nabyciu pojazdu od razu.

    Jeśli jest taka potrzeba – na przykład jeśli brakuje jakichś dokumentów albo urzędnik musi sprawdzić sprawę – może to potrwać dłużej.

  • Jeśli zgłaszasz nabycie w urzędzie – urzędnik umieści na dokumencie, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu, urzędową adnotację. To potwierdzi twoje zgłoszenie. Nie dostaniesz oddzielnego dokumentu urzędowego.

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2024 11:45

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Infrastruktury

Twoje odpowiedzi

Zacznij od początku
{"register":{"columns":[]}}