W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Złóż wniosek o dopisanie do spisu wyborców

Chcesz głosować w innym miejscu niż zazwyczaj – tam, gdzie będziesz przebywać w dniu wyborów – złóż wniosek o dopisanie do spisu wyborców. Sprawdź, jak to zrobić – przez internet lub w urzędzie.

Informacje:

Jeśli chcesz wysłać wniosek o dopisanie do spisu wyborców przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego (eGO) lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. 

Sprawdź, jak założyć profil zaufany lub jak skorzystać z e-dowodu

 

  • Każdy, kto może głosować, czyli spełnia poniższe warunki:

    • ma skończone 18 lat,
    • posiada prawa wyborcze,
    • chce głosować w innym obwodzie głosowania w gminie, w której mieszka na stałe,
    • chce głosować w miejscowości, w której będzie czasowo przebywać w dniu wyborów,
    • nigdzie nie mieszka, ale przebywa w gminie, w której chce głosować. 

    Prawa wyborcze to prawa, dzięki którym możesz:

    • głosować w wyborach (prawo czynne),
    • startować w wyborach jako kandydat (prawo bierne).

    Jeśli masz skończone 18 lat i masz polskie obywatelstwo – masz czynne prawo wyborcze. Wyjątek stanowią osoby, które:

    • sąd pozbawił praw wyborczych,
    • są ubezwłasnowolnione.
  • Wniosku online nie możesz wysłać, jeśli jesteś:

    • żołnierzem odbywającym służbę wojskową lub ćwiczenia, 
    • ratownikiem odbywającym zasadniczą służbę w obronie cywilnej poza miejscem stałego zamieszkania, 
    • funkcjonariuszem pełniącym służbę w systemie skoszarowanym.

    W takiej sytuacji skontaktuj się z urzędem gminy w miejscowości skoszarowania lub w miejscowości, w której pełnisz służbę.

    Wniosku online nie możesz także wysłać, jeśli jesteś osobą, która nigdzie nie jest zameldowana i nigdzie nie wpisała się do rejestru wyborców na swój wniosek. W takiej sytuacji skontaktuj się z urzędem gminy, w której chcesz głosować.

     

  • Jedną z poniższych rzeczy:

    • login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy,
    • podpis kwalifikowany,
    • e-dowód.
    1. Kliknij przycisk Złóż wniosek.
    2. System przekieruje cię na stronę login.gov.pl. Wybierz sposób logowania.
    3. Wypełnij wniosek. Wskaż powód, dla którego chcesz dopisać się do spisu wyborców.
    4. Po wypełnieniu wniosku system przekieruje cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl, gdzie sprawdzisz wniosek i podpiszesz go elektronicznie.
    5. Możesz podpisać wniosek za pomocą:
      • profilu zaufanego,
      • dowodu z warstwą elektroniczną (e-dowodu),
      • kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
    6. Automatyczne potwierdzenie wysłania wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku. 
    7. Wniosek trafi do urzędnika, który podejmie decyzję w sprawie dopisania cię do spisu wyborców: 
    •  jeśli wniosek został wypełniony poprawnie – urzędnik nie będzie potwierdzał otrzymania wniosku i dopisze cię do spisu wyborców;
    •  jeśli wniosek został wypełniony błędnie lub ma braki – urzędnik skontaktuje się z tobą, np. telefonicznie, e-mailem lub przez skrzynkę ePUAP. Sprawdzaj swoją skrzynkę – jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszy to załatwienie sprawy. 

    Jak ustawisz powiadomienia e-mailowe o nowych wiadomościach na skrzynce ePUAP:

    1. Zaloguj się na swoje konto ePUAP.
    2. Wejdź w Moja skrzynka (prawy górny róg ekranu).
    3. W pasku po lewej stronie wybierz Operacje
    4. Wybierz Ustawienia.
    5. Zaznacz zawsze jako opcję otrzymywania powiadomień.
    6. Zapisz zmiany.

    Teraz o każdej wiadomości z urzędu będziesz informowana/informowany na bieżąco na swój adres e-mail.

  • Złóż wniosek jak najszybciej. 

     

  • Do urzędu gminy, w której chcesz głosować.

  • Usługa jest bezpłatna.

    • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 684, z późn. zm.) 
    • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 grudnia 2014 r. w sprawie spisu wyborców (Dz. U. z 2015 r. Nr 5) 

  • Każdy, kto może głosować, czyli spełnia poniższe warunki: 

    • ma skończone 18 lat,
    • ma prawa wyborcze,
    • chce głosować w innym obwodzie głosowania w gminie, w ktorej mieszka na stale, 
    • chce głosować w miejscowości, w której będzie czasowo przebywać w dniu wyborów,
    • nigdzie nie mieszka, ale przebywa w gminie, w której chce głosować.
       

    Prawa wyborcze to prawa, dzięki którym możesz:

    • głosować w wyborach (prawo czynne),
    • startować w wyborach jako kandydat (prawo bierne).

    Jeśli masz skończone 18 lat i masz polskie obywatelstwo – masz czynne prawo wyborcze. Wyjątek stanowią osoby, które:

    • sąd pozbawił praw wyborczych,
    • są ubezwłasnowolnione.
  • Wniosek o dopisanie do spisu wyborców. Napisz go samodzielnie. Uwzględnij w nim swoje:

    • nazwisko,
    • imię albo imiona,
    • imię ojca,
    • datę urodzenia,
    • numer PESEL,
    • adres zamieszkania,
    • adres pobytu czasowego w dniu wyborów.

    Dodatkowo – aby przyspieszyć załatwienie sprawy:

    • jeśli jesteś osobą, która nigdy nie składała wniosku o wpisanie do rejestru wyborców – możesz podać adres swojego adresu zameldowania,
    • jeśli jesteś osobą, która już składała taki wniosek – możesz podać gminę, która wpisała cię do rejestru wyborców na twój wniosek,
    • jeśli mieszkasz za granicą – możesz podać adres swojego stałego miejsca zamieszkania.
    1. Napisz wniosek o dopisanie do spisu wyborców. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
    2. Złóż wniosek w urzędzie gminy, w której chcesz głosować. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie składasz wniosek.

    Urzędnik może wpisać cię  tylko do jednego spisu – dlatego wykreśli cię ze spisu, w którym jesteś (czyli ze spisu w miejscu twojego zameldowania lub ze spisu, do którego dopisano cię wcześniej na twój wniosek) – ale tylko na czas najbliższych wyborów. Może to potrwać kilka dni. Najpierw musi sprawdzić dane podane przez ciebie we wniosku i skontaktować się z urzędem gminy, który wpisał cię do rejestru wyborców. 

  • Złóż wniosek jak najszybciej. 

     

  • W urzędzie gminy, w której chcesz głosować.

  • Usługa jest bezpłatna.

    • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 684, z późn. zm.) 
    • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 grudnia 2014 r. w sprawie spisu wyborców (Dz. U. z 2015 r. Nr 5)

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2020 23:59

Instytucja odpowiedzialna za usługę: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji