Sygnalista procedura wewnętrzna
Wewnętrzna procedura zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych
W Izbie Administracji Skarbowej we Wrocławiu obowiązuje „Procedura wewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa", wprowadzona na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. „O ochronie sygnalistów".
Z procedury skorzystać mogą:
- pracownik i funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej;
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- stażysta i praktykant;
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy,
którzy wykonują obowiązki w Izbie Administracji Skarbowej we Wrocławiu i jednostkach podległych.
Procedurę stosuje się również do zgłoszeń dokonywanych przez:
- byłego pracownika, byłego funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej lub osobę świadczącą pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej, która wygasła;
- osobę ubiegającą się o zatrudnienie, która uzyskała informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji lub negocjacji, przed nawiązaniem stosunku pracy, służby lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy w Izbie.
Procedury nie stosuje się jeżeli zgłoszenie:
- zostało dokonane przez osoby inne niż wskazane powyżej;
- nie zostało dokonane w kontekście związanym z pracą.
Zgłoszenie musi zawierać:
- informacje o rodzaju naruszenia prawa;
- opis naruszenia prawa, w tym kiedy i gdzie naruszono prawo;
- dane osoby lub osób, które naruszyły prawo.
Zgłoszenie może zawierać, w szczególności:
- dane osobowe sygnalisty, obejmujące imię i nazwisko oraz dane kontaktowe;
- dowody, które mogą potwierdzić zgłoszenie, w tym dokumenty, zdjęcia, nagrania;
- dane osobowe osoby, osób lub informacje o podmiocie prawnym, względem którego dokonano naruszenia prawa lub dane osobowe świadka naruszenia prawa (jeśli dotyczy);
- wskazanie osób i okoliczności mających istotnych dla sprawy;
- wskazanie osób, z którymi osoba dokonująca zgłoszenia kontaktowała się w danej sprawie.
Zgłoszenia można dokonać:
- przesyłając wiadomość na adres: sygnal.wroclaw@mf.gov.pl;
- umieszczając je w wyznaczonej do tego celu skrzynce, zlokalizowanej na parterze budynku Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu, ul. Powstańców Śląskich 24-26, 53-333 Wrocław („wrzutnia” na dole elektronicznego dyspozytora kluczy, oznaczona napisem „SYGNAŁ”);
- listownie na adres siedziby Izby: ul. Powstańców Śląskich 24-26, 53-333 Wrocław, z dopiskiem „Do rąk własnych Koordynatora ds. nieprawidłowości w Izbie”;
- poprzez kontakt telefoniczny z osobą upoważnioną do przyjmowania zgłoszeń, pod numerem: 71 36 52 654,
- osobiście, przekazując informację w formie ustnej lub papierowej bezpośrednio osobom upoważnionym do przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń, po wcześniejszym umówieniu terminu spotkania.
Materiały
Zarządzenie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu ws wewnętrznej procedury zgłoszeń naruszenia prawaZarządzenie_nr_53_2024_Dyrektora_Izby_Administracji_Skarbowej_we_Wrocławiu_ws_wewnętrznej_procedury_zgłoszeń_naruszenia_prawa.pdf 0.15MB