Zmiana wysokości stawek opłaty e-TOLL
- Od 1 stycznia 2026 r. zmieni się wysokość stawek opłaty elektronicznej za przejazdy drogami płatnymi dla tzw. pojazdów ciężkich.
- Zmiana wysokości stawek wynika z obwieszczenia Ministra Infrastruktury z
3 grudnia 2025 r. - Wzrost stawek opłaty elektronicznej wpłynie na zwiększenie minimalnej kwoty wymaganego zabezpieczenia dla konta rozliczeniowego z odroczonym terminem płatności.
Zmiana wysokości stawek
12 grudnia r. w Monitorze Polskim zostało opublikowane obwieszczenie Ministra Infrastruktury dotyczące wysokości stawek opłaty elektronicznej e-TOLL na rok 2026. Nowa wysokość stawek będzie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. i dotyczy przejazdów drogami płatnymi dla pojazdów ciężkich, tj. pojazdów samochodowych, zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów. Obwieszczenie jest dostępne na stronie: (Monitor Polski 2025 r. poz. 1244)
Wartość zabezpieczenia dla konta rozliczeniowego z odroczonym terminem płatności
Przypominamy, że wzrost stawek opłaty elektronicznej wpłynie na zwiększenie minimalnej kwoty wymaganego zabezpieczenia dla konta rozliczeniowego z odroczonym terminem płatności.
W sytuacji, w której naliczone opłaty za przejazd drogami płatnymi w systemie e-TOLL osiągną poziom 99% ustanowionego zabezpieczenia, dalsze wnoszenie opłat w trybie z odroczoną płatnością zostanie zablokowane, a dotychczasowe konto przekształci się w konto w trybie przedpłaconym z saldem 0 zł. Chcąc jak dotychczas korzystać z konta rozliczeniowego z odroczonym terminem płatności należy zweryfikować kwotę zabezpieczenia przy użyciu kalkulatora wysokości zabezpieczenia na rok 2026.
Wysokość stawek opłaty elektronicznej za przejazd 1 km dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków oraz klasy GP i G lub ich odcinków obowiązujących od 1 stycznia 2026 roku:
|
Kategoria pojazdu
|
Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł) zgodnie z klasą pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin* |
|||||||
|
max EURO 2 |
EURO 3 |
EURO 4 |
min EURO 5 |
|||||
|
Kategoria drogi |
A i S |
GP i G |
A i S |
GP i G |
A i S |
GP i G |
A i S |
GP i G |
|
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej[1] > 3,5 t i < 12 t |
0,60 |
0,49 |
0,52 |
0,43 |
0,43 |
0,35 |
0,31 |
0,25 |
|
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej[2] ≥ 12 t |
0,80 |
0,62 |
0,69 |
0,56 |
0,56 |
0,45 |
0,42 |
0,32 |
|
Autobusy pow. 9 miejsc niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej |
0,60 |
0,49 |
0,52 |
0,43 |
0,43 |
0,35 |
0,31 |
0,25 |
Zmiana wysokości stawek wynika z corocznej waloryzacji cen towarów i usług na mocy art. 13ha ust. 4a ustawy o drogach publicznych.
1. Zgodnie z przepisami dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy (Dz. Urz. UE L 187 z 20.07.1999, str. 42, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 7, t. 4, str. 372, z późn. zm.), rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) (Dz. Urz. UE L 171 z 29.06.2007, str. 1, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczącego homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylającego dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz. Urz. UE L 188 z 18.07.2009, str. 1, z późn. zm.).
2. Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).