W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Narada podsumowująca działalność Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gliwicach

10.03.2025

Narada podsumowująca działalność Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gliwicach, Przemówienie Komendanta Miejskiego PSP w Gliwicach

W piątek, 7 marca 2025 roku, w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej
w Gliwicach odbyła się narada podsumowująca działalność jednostek ochrony przeciwpożarowej z terenu miasta Gliwice oraz powiatu gliwickiego w 2024 roku.

W wydarzeniu uczestniczyli zaproszeni goście, kierownictwo oraz przedstawiciele kadry tutejszej Komendy.

Naradę otworzył Komendant Miejski PSP w Gliwicach, st. bryg. Marian Matejczyk, który powitał uczestników spotkania i podziękował wszystkim instytucjom oraz osobom, które przez miniony rok współpracowały z Państwową Strażą Pożarną, przyczyniając się do zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom Gliwic i powiatu gliwickiego. W swoim wystąpieniu Komendant przedstawił kompleksowe podsumowanie działalności Komendy w 2024 roku oraz omówił plany na rok 2025.

W trakcie narady przedstawiono szczegółowe informacje na temat działalności operacyjnej, w tym podsumowanie zrealizowanych interwencji. Wśród szczególnych zdarzeń minionego roku wyróżniły się działania prowadzone przez strażaków na zbiorniku Dzierżno Duże oraz Kanale Gliwickim w zakresie m. in. wyławiania śniętych ryb. Ponadto, jednostki ochrony przeciwpożarowej brały udział w działaniach powodziowych, zarówno na terenie miasta Gliwice i powiatu gliwickiego, jak i w innych miejscach - m.in. w Stroniu Śląskim, Czechowicach-Dziedzicach oraz Głuchołazach. Przedstawiono charakterystyczne zdarzenia, które miały miejsce w 2024 roku, podkreślając profesjonalizm i zaangażowanie strażaków.

Ważnym punktem narady było omówienie działalności jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych
w zakresie działalności interwencyjnej, ćwiczeń, współorganizacja konkursów wiedzy pożarniczej oraz zawodów pożarniczych. Podkreślono realizację wielu tegorocznych szkoleń oraz plany kolejnych na rok 2025. Omówiono także zakres wsparcie finansowego i organizacyjnego dla jednostek OSP co przyczynia się do wsparcia funkcjonowania ochrony przeciwpożarowej.

Narada stanowiła również okazję do przedstawienia informacji na temat pozyskanego sprzętu oraz zrealizowanych remontów w obiektach administrowanych przez tut. Komendę. Dzięki ciągłemu inwestowaniu w nowoczesne technologie i wyposażenie, Komenda Miejska PSP
w Gliwicach jest w stanie skutecznie reagować na wszelkie zagrożenia, jakie mogą wystąpić na terenie miasta i powiatu gliwickiego.

Omówiono działania w zakresie prewencji społecznej, które mają na celu podnoszenie świadomości mieszkańców na temat zagrożeń pożarowych oraz metod ochrony przed nimi.
W kontekście nowelizacji prawa zaprezentowano zmiany w przepisach przeciwpożarowych nakazujących montaż czujek dymu i czujników tlenków węgla,
a także przepisy dotyczące ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, które stanowią istotny element planowania i realizacji zadań w obszarze ochrony przeciwpożarowej i zarządzania kryzysowego.

Na zakończenie narady, Komendant Miejski PSP w Gliwicach przedstawił plany na nadchodzący rok. W 2025 roku szczególny nacisk zostanie położony na realizację zadań wynikających z opublikowanej ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, która uznaje straż pożarną za jeden z kluczowych podmiotów ochrony ludności i obrony cywilnej. Istotnym planem na rok 2025 jest rozbudowa systemu ostrzegania i alarmowania w 19 jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych.

W tegorocznej naradzie uczestniczyli:

  1. Jarosław Zięba - Wiceprezydent Miasta Gliwice;
  2. Paweł Bryła - Wicestarosta Gliwicki;
  3. Tomasz  Rzepa - Prezydent Miasta Knurów;
  4. Piotr Magda -  Zastępca Burmistrza Miasta Pyskowice;
  5. Bernard Wilczek - Burmistrz Sośnicowic;
  6. Grzegorz Kupczyk - Burmistrz Toszka;
  7. Izabela Buchała - Wójt Gminy Gierałtowice;
  8. Maciej Gogulla - Wójt Gminy Pilchowice;
  9. Łukasz Pierończyk - Wójt Gminy Rudziniec;
  10. Kazimierz Pławszewski - Wójt Gminy Wielowieś;
  11. Piotr Dudło - Sekretarz Miasta Knurów;
  12. insp. Dariusz Fuks - Komendant Miejski Policji w Gliwicach;
  13. Bożena Frej - Komendant Straży Miejskiej w Gliwicach;
  14. Tomasz Wójcik - Dyrektor Centrum Ratownictwa Gliwice;
  15. dh Andrzej Frejno - Prezes Zarządu Odziału Powiatowego ZOSP RP Gliwice;
  16. dh Henryk Żur - Wiceprezes Zarządu Oddziału Powiatowego Grodzkiego ZOSP RP
    w Gliwicach.

Opracowanie i zdjęcia: KM PSP w Gliwicach

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}