W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sprzedaż maseczek przez KGW a prowadzenie Uproszczonej Ewidencji Przychodów i Kosztów

Sprzedaż maseczek przez Koła Gospodyń Wiejskich (KGW) a prowadzenie Uproszczonej Ewidencji Przychodów i Kosztów (UEPiK)

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz.U.  z  2020 r. poz. 553, ze zm.), dalej: ustawa o kgw, Koło Gospodyń Wiejskich jest dobrowolną, niezależną od administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, samorządną, społeczną organizacją mieszkańców wsi, wspierającą rozwój przedsiębiorczości na wsi i  aktywnie działającą na rzecz środowisk wiejskich. Koło Gospodyń Wiejskich reprezentuje interesy i działa na rzecz poprawy sytuacji społeczno-zawodowej kobiet wiejskich oraz ich rodzin, a także wspiera wszechstronny rozwój terenów wiejskich.

Koło Gospodyń Wiejskich może prowadzić działalność zarobkową, w tym działalność gospodarczą zgodnie z art. 22 ustawy o kgw. Ponadto na podstawie art. 2 ust. 6 ustawy o rachunkowości[1] Koło Gospodyń Wiejskich może prowadzić (dla celów podatkowych), po spełnieniu określonych kryteriów, uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów[2], nie  będąc tym samym zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania na ich podstawie sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Kryteria prowadzenia UEPiK wyznacza art. 24 ust. 1 ustawy o kgw, zgodnie z którym KGW prowadzą uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, w przypadku gdy:

1. osiągają przychody wyłącznie z:

  • działalności statutowej z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, dotacji, pomocy finansowej,
  • sprzedaży wyrobów sztuki ludowej, w tym rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, lub żywności regionalnej,
  • tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
  • tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania tworzonych na tych rachunkach;

2. nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego;

3. w roku poprzedzającym rok podatkowy osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o  których mowa w pkt 1, w wysokości nieprzekraczającej 100 000 zł.

Na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. poz. 491, z późn. zm.), od dnia 20 marca 2020 r. do odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej ogłoszono stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARSCoV-2.

Działania podejmowane przez Koła Gospodyń Wiejskich w czasie epidemii, dotyczące przeciwdziałaniu COVID-19 w społecznościach lokalnych, należy uznać za realizację celów statutowych tych organizacji w postaci działalności na rzecz wszechstronnego rozwoju obszarów wiejskich oraz poprawy warunków życia na wsi.

Sprzedaż maseczek higienicznych przez KGW na cele społeczności lokalnej (jako element spełniający kryteria działalności statutowej), w czasie obowiązywania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, nie powoduje utraty prawa do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów.

Przedstawione informacje dedykowane są Kołom Gospodyń Wiejskich zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Kół Gospodyń Wiejskich prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie Ustawy z dnia 9  listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2020 r. poz. 553 z późn. zm.), prowadzącym (dla celów podatkowych), po spełnieniu określonych warunków, Uproszczoną Ewidencję Przychodów i Kosztów.  

Należy pamiętać, że wyłączna interpretacja przepisów podatkowych oraz wiążąca informacja stawkowa należy do  kompetencji Krajowej Administracji Skarbowej.

Materiał nie stanowi interpretacji prawa podatkowego, o której mowa w Ordynacji Podatkowej. Koło Gospodyń Wiejskich może, w razie jakichkolwiek wątpliwości co do poprawności zastosowania prawa podatkowego, wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie indywidulanej interpretacji przepisów prawa podatkowego lub  wiążącej informacji stawkowej.

[1]  Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351).

[2] Sposób prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2019 r. w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez koła gospodyń wiejskich (Dz. U. poz. 70).

{"register":{"columns":[]}}