W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

998=112 - od dziś dzwoniąc na numer alarmowy 998 dodzwonisz się do CPR Kraków

26.04.2021

26 kwietnia 2021 r. o godz. 12:00 nastąpiło ostateczne przełączenie numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie. Od dziś dzwoniąc na numer 998, dzwoniący usłyszą komunikat: „Numer alarmowy 112, proszę czekać na zgłoszenie się operatora”. Przełączenie powiatu chrzanowskiego przebiegło jak dotychczas bez zakłóceń. W sprawdzeniu poprawnego przełączenia pomogły strażakom wyznaczone wcześniej osoby z poszczególnych gmin powiatu chrzanowskiego.

Na zdjęciu dyżurny straży trzyma słuchawkę, wykonuje połączenie testowe do CPR Kraków.

Wszelkie zgłoszenia kierowane do straży pożarnej w Chrzanowie przyjmowane będą przez operatorów CPR

Przełączenie numeru alarmowego 998 to kolejne zmiany, które wprowadzane są w całym kraju celem usprawnienia systemu powiadamiania ratunkowego. Proces ten w Małopolsce rozpoczął się 20 kwietnia 2021 r. Początkowo zmiany zostały wprowadzone na terenie Krakowa, a następnie stopniowo objęły kolejne powiaty naszego województwa. Proces ten zakończy się w Małopolsce 27 kwietnia 2021 r., zaś w całej Polsce – 4 listopada 2021 r.

Od dziś więc, nie ma znaczenia czy ktoś zadzwoni na nr 998 czy 112, każde zgłoszenie trafi do operatora CPR. 

Biorąc pod uwagę doświadczenia przełączeń w innych województwach, może się jeszcze sporadycznie zdarzyć, że nasze zgłoszenie zostanie skierowane do CPR sąsiedniego województwa w przypadku dużej liczby jednoczesnych zgłoszeń/połączeń kierowanych do CPR w Krakowie. System jednak powoduje, że mimo tego przekierowania formatka zgłoszenia elektronicznie trafia do właściwych służb naszego powiatu. W przypadku takiego przekierowania należy pamiętać, aby najpierw podawać informację z jakiego powiatu i województwa dzwonimy. Jest to istotne, ponieważ w sąsiednich powiatach naszego województwa znajdują sie miejscowości o tych samych nazwach! 

Jak powinno wyglądać właściwe zgłoszenie?

Od szybkości przyjęcia zgłoszenia zależy szybkość dotarcia na miejsce właściwych służb, a to zależy od bardzo wielu czynników, również od sposobu w jaki zgłaszane jest konkretne zagrożenie. Dlatego bardzo ważnym jest, aby w pełni słuchać operatora numeru alarmowego w CPR i udzielać tylko istotnych dla niego informacji.

W pierwszej kolejności należy zwięźle opowiedzieć operatorowi czego dotyczy zgłaszane zdarzenie, tak aby operator mógł określić jakie służby potrzebne są na miejscu zdarzenia.

Określenie miejsca zdarzenia:

  • zorientuj się gdzie jesteś (szczególnie ważne, gdy jesteśmy w terenie przygodnym w lesie lub na nieznanym nam do końca odcinku drogi),
  • bezpiecznie ustal co stało się na miejscu zdarzenia,
  • ustal liczbę osób poszkodowanych oraz ich stan (czy są przytomne i w logicznym kontakcie),
  • powiadom świadków zdarzenia, że wykonujesz połączenie na 112 lub 998, aby nie dublowali Twojego zgłoszenia,
  • znajdź miejsce, gdzie dokładnie będziesz słyszał polecenia i pytania operatora,
  • rozmowę prowadź spokojnie, oczekując na kolejne pytania.

Przyjęcie zgłoszenia przez operatora CPR:

  • operator przedstawia się zwykle po odebraniu połączenia swoim numerem służbowym (nigdy nie podaje swoich danych osobowych) i pyta, w czym może pomóc,
  • odpowiadając na pytania opisz najpierw krótko zdarzenie, które chcesz zgłosić - opis ten pozwoli na odróżnienie Twojego wezwania od przypadkowego połączenia niezwiązanego z zagrożeniem życia, zdrowia, środowiska lub mienia (pozwoli to nadać priorytet zdarzeniu gdy zagrożone jest czyjeś lub Twoje życie),
  • odpowiadaj na pytania operatora numerów alarmowych - kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych,
  • podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia (województwo, powiat, gminę, miasto, a także nazwę ulicy, na której miało miejsce zdarzenie, numer najbliższego budynku) lub inne dane umożliwiające szybkie zlokalizowanie miejsca zdarzenia (punkty charakterystyczne i orientacyjne),
  • udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator numerów alarmowych,
  • podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w przypadku takiej konieczności (zdarza się, że jeszcze w trakcie dojazdu służb, dyżurny straży będzie chciał pozyskać jakieś dodatkowe, precyzyjne informacje pomocne w lokalizacji miejsca zdarzenia),
  • nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przez operatora o przyjęciu zgłoszenia,
  • po zakończonej rozmowie (jeżeli to możliwe) staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie do Ciebie w celu pozyskania dodatkowych informacji,
  • w przypadku istotnej zmiany sytuacji już po dokonaniu zgłoszenia, wykonaj ponowne połączenie na numer alarmowy 112 lub 998,
  • w zgłoszeniach o charakterze medycznym, po uzyskaniu istotnych informacji, operator przełączy Cię do dyspozytora medycznego Państwowego Ratownictwa Medycznego, który dopyta o kwestie medyczne, i który pomoże udzielić niezbędnej pomocy poszkodowanym.

Pamietajmy, aby korzystać z numerów alarmowych 998 i 112 odpowiedzialnie!

{"register":{"columns":[]}}