W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przełączanie numeru alarmowego 998 do CPR

08.10.2021

Grafika przedstawiająca numer 998 i 112 a pomiędzy nimi dwie strzałki. Ponadto u góry napis: "Przełączanie numery alarmowego 998 do CPR. Poniżej logo PSP oraz napis: Państwowa Straż Pożarna Komenda Wojewódzka PSP w Gorzowie Wielkoposlkim.

W dniu 12 października br. zaplanowane jest w Słubicach oraz całym powiecie słubickim przełączenie strażackiego numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) w Gorzowie Wlkp. Numer 998 nadal będzie aktywny, zmienia się jedynie miejsce odbioru zgłoszenia. Dzięki tej funkcjonalności będzie możliwe jednoczesne powiadomienie o zdarzeniu wszystkich właściwych służb. 

 

Przełączenie numeru alarmowego 998 do CPR to kolejne usprawnienie systemu powiadamiania ratunkowego. Pozwoli to na jednoczesne poinformowanie o zdarzeniu wszystkie odpowiednie służby, co jest bardzo istotne w przypadku np. wypadków drogowych. Centrum Powiadamiania Ratunkowego będzie w stanie zweryfikować zgłoszenia omyłkowe lub niezasadne, więc finalnie odpowiednie służby zostaną poinformowane tylko o przypadkach, w których jest potrzebna interwencja . 

 

Oznacza to, że od 12 października wybierając numer 998 na obszarze powiatu słubickiego dodzwonimy się do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Gorzowie Wlkp., które przyjmie zgłoszenie i przekaże do właściwej służby. Obsługa połączeń numeru alarmowego 998 przez operatorów numeru 112  wdrażane jest w całym kraju. 

 

Obecnie dzwoniąc pod numer 998 połączenie odbiera dyżurny Państwowej Straży Pożarnej. Po zmianie połączenie będzie kierowane do operatora numeru alarmowego 112, którego zadaniem będzie przefiltrowanie zgłoszeń pod kątem zasadności i przekazanie tych wymagających interwencji do właściwej terytorialnie Straży Pożarnej lub innej właściwej służby. 

 

Odbieranie zgłoszeń bezpośrednio przez operatorów CPR pozwala na jednoczesne i automatyczne (za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) powiadomienie wszystkich służb właściwych ze względu na rodzaj zdarzenia. Skróceniu ulega również czas oczekiwania na odebranie połączeń. Średni czas mierzony od momentu wybrania numeru alarmowego 112 do odebrania połączenia przez operatora numerów alarmowych w CPR wynosi około 10 sekund. Po przełączeniu numeru alarmowego 998 do CPR, czas oczekiwania na połączenie będzie podobny. 

 

Ważnym efektem przełączenia numeru alarmowego 998 do Centrów Powiadamiania Ratunkowego będzie ujednolicenie sposobu obsługi zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe, w tym zgłoszeń obcojęzycznych. 

 

Numer 112 to numer alarmowy do wykorzystania wtedy, gdy nie umiemy zidentyfikować zagrożenia w wymiarze trzech aktualnych numerów ratunkowych, zaczynających się od "9" lub kiedy wymagana jest interwencja wszystkich służb równocześnie. Korzystanie z numeru 112 jest bezpłatne i umożliwia połączenie z dyspozytorami Centrum Powiadamiania Ratunkowego o każdej porze dnia i nocy. podobnie jak z tradycyjnych telefonów alarmowych takich jak 998, 997 oraz 999. Wprowadzenie alarmowego telefonu 112, pod którym można otrzymać pomoc w różnych sytuacjach (pożar, wypadek, kradzież, napad itp.) nie spowoduje natychmiastowej likwidacji dotychczasowych numerów służb alarmowych. 

{"register":{"columns":[]}}