W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoszenia zewnętrzne

1.    Podstawa prawna: 
Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r., poz. 928). Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.

2.    Informacja o naruszeniu prawa – należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w podmiocie prawnym, 
w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;

3.    Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:
1)    korupcji;
2)    zamówień publicznych; 
3)     usług, produktów i rynków finansowych;
4)     przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
5)     bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
6)     bezpieczeństwa transportu;
7)     ochrony środowiska;
8)     ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
9)     bezpieczeństwa żywności i pasz;
10)     zdrowia i dobrostanu zwierząt;
11)     zdrowia publicznego;
12)     ochrony konsumentów;
13)     ochrony prywatności i danych osobowych;
14)     bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
15)    interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
16)    rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
17)    konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące 
w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.

Procedura zgłoszeń zewnętrznych nie służy do zgłaszania ogólnych problemów związanych z wykonywaną pracą lub pełnioną służbą i niestanowiących ww. naruszeń. 

4.    Zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane ustnie lub pisemnie (papierowo lub elektronicznie) za pomocą następujących Kanałów Zgłaszania:
1)    pisemnie na adres do korespondencji: Komenda Wojewódzka PSP w Gdańsku, ul. Sosnowa 2, 80-251 Gdańsk, z adnotacją „SYGNALISTA”;
2)    pisemnie poprzez e-mail na adres sygnalista@straz.gda.pl, tytuł maila: „SYGNALISTA”, dla którego zapewnione jest bezpieczeństwo i poufność poczty elektronicznej;
3)    ustnie - telefonicznie na numer: 47-743-01-10, dla którego zapewnione jest bezpieczeństwo i poufność dedykowanego łącza telefonicznego lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2024, r. poz. 1513 ze zm.);
4)    ustnie – podczas bezpośredniego spotkania, zorganizowanego w terminie 
14 dni od dnia otrzymania wniosku o taką formę zgłoszenia.

5.    Zgłoszenie powinno zawierać co najmniej następujące informacje:
1)    szczegółowy opis zgłaszanego naruszenia prawa, w tym kiedy, gdzie, w jaki sposób doszło do naruszenia prawa;
2)    wskazanie osoby, która dokonała, zamierza dokonać naruszenia prawa;
3)    dowody na poparcie zgłoszenia (jeśli są dostępne);
4)    dane umożliwiające kontakt, jeżeli Sygnalista chce otrzymać Informację zwrotną w związku z dokonanym zgłoszeniem, a także w celu uzyskania informacji o ostatecznym wyniku postępowania wyjaśniającego wszczętego w związku z dokonanym zgłoszeniem.

6.    Zgłoszenie może być również przekazane anonimowo.

7.    Organ przekazuje Sygnaliście Informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, po poinformowaniu o tym Sygnalisty przed upływem 3 miesięcznego terminu od dnia przyjęcia zgłoszenia.

8.    Organ informuje Sygnalistę także o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego. 

9.    Organ upoważnia Naczelnika Wydziału Organizacji i Nadzoru KW PSP oraz Zastępcę Naczelnika Wydziału Organizacji i Nadzoru do:
1)    przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, dokonywania ich wstępnej weryfikacji, podejmowania działań następczych oraz związanego z tym przetwarzania danych osobowych;
2)    kontaktu z sygnalistą w celu przekazywania informacji zwrotnych i - w razie potrzeby - zwracania się o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje w zakresie przekazanych informacji, jakie mogą być w jego posiadaniu;
3)    przekazywania zainteresowanym osobom informacji na temat procedury zgłoszeń zewnętrznych.

Wyżej wymienione osoby:
1)     zobowiązane są do zachowania poufności wszelkich informacji, które pozyskały w toku wykonywanych zadań oraz podejmują działania zapewniające, aby osoby nieupoważnione nie miały dostępu do dokumentów otrzymanych lub wytworzonych w trakcie wykonywanych zadań;
2)    składają oświadczenie o zachowaniu poufności, które dołącza się do akt sprawy.
3)    zobowiązane są niezwłocznie poinformować Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP o okolicznościach, które mogłyby wywołać uzasadnioną wątpliwość co do ich bezstronności w danej sprawie.

10.    Ochrona Sygnalisty.

1.    Sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach ustawy o ochronie sygnalistów, od chwili dokonania zgłoszenia.
2.    Organ gwarantuje, że Procedura oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych:
1)    uniemożliwiają uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem nieupoważnionym osobom;
2)    zapewniają ochronę poufności tożsamości Sygnalisty oraz Osoby, której dotyczy zgłoszenie.
3.    Ochrona poufności, o której mowa w ust. 2 pkt 2, dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość Sygnalisty oraz Osoby, której dotyczy zgłoszenie.
4.    Na żądanie Sygnalisty Organ wydaje, nie później niż w terminie miesiąca od dnia otrzymania żądania, zaświadczenie, w którym potwierdza, że sygnalista podlega ochronie określonej w przepisach rozdziału 2 ustawy o ochronie sygnalistów.

11.    Kontakt do Rzecznika Praw Obywatelskich:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
al. Solidarności 77
00-090 Warszawa

Zgłoszenia  sygnalistów dokonywane za pośrednictwem głównych kanałów komunikacji RPO nie dają szczególnych gwarancji ochrony poufności przewidzianej w ustawie.
Jeżeli jesteś sygnalistą skorzystaj z dedykowanego kanału kontaktu! Zgłoszenia zewnętrzne dotyczące naruszeń prawa są przyjmowanie przez RPO wyłącznie przez kanały udostępnione na stronie Zespołu ds. Sygnalistów.

Link do strony RPO:
https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/zlozenie-wniosku-do-rzecznika-praw-obywatelskich

Link do klauzuli informacyjnej dot. pretwarzania danych osobowych Sygnalisty

Materiały

Oświadczenie o zachowaniu poufności
Oswiadczenie​_o​_zachowaniu​_poufnosci.pdf 0.12MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
23.01.2025 08:07 Bartosz Bieliński
Wytwarzający/ Odpowiadający:
B.Bieliński
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zgłoszenia zewnętrzne 2.0 23.01.2025 08:15 Bartosz Bieliński
Zgłoszenia zewnętrzne 1.0 23.01.2025 08:07 Bartosz Bieliński

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}