W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Planowany termin ogłoszenia konkursu w ramach Poddziałania 5.2.1 – 26.11.2010 r.

Instytucja Pośrednicząca II stopnia dla Działania 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej uprzejmie informuje, iż planowany termin ogłoszenia dokumentacji konkursowej dla konkursu w ramach Podziałania 5.2.1 dotyczącego wsparcia potencjału administracji samorządowej o planowanej alokacji 200 mln zł., został określony na 26 listopada br. Powyższy termin w przypadku istotnych przyczyn związanych m.in. z tempem prowadzonej kontraktacji może ulec zmianie.

Jednocześnie IP2 w związku z pytaniami zgłaszanymi przez potencjalnych Wnioskodawców uprzejmie informuje iż:

  • Na podstawie stanowiska Instytucji Zarządzającej POKL, przekazanego pismem z dnia 12 października 2010 r., (pismo w załączeniu) nabory wniosków prowadzone w roku bieżącym w tym w ramach ww. konkursu zostaną zawieszone z dniem 31 grudnia br. z uwagi na przygotowywane przez IZ POKL zmiany w Systemie Realizacji POKL (w szczególności dot. zmian w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach POKL, Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach POKLoraz formularza wniosku aplikacyjnego tj. Generatora wniosków). Wznowienie naboru wniosków w ramach kolejnych rund konkursowych w roku 2011 może zostać ogłoszone przez IP2 po dokonaniu niezbędnych zmian w dokumentacji konkursowej, mających na celu dostosowanie zapisów dokumentacji konkursowej do zmian wprowadzonych w Systemie Realizacji POKL.
  • IP2 do dnia 10 listopada br. opublikuje na stronie internetowej listę jednostek samorządu terytorialnego objętych dotychczas wsparciem w ramach konkursów nr 3/POKL/5.2.1/2008 oraz 2/POKL/5.2.1/2009 co pozwoli potencjalnym Wnioskodawcom lepiej zaplanować przyszłe projekty pod kątem doboru grupy docelowej (zgodnie z zapisami kryterium nr 5 zawartego w Planie działania na rok 2010). W przypadku wątpliwości dotyczących ujęcia danego samorządu na liście możliwe będzie zwrócenie się z wnioskiem o wyjaśnienie tej kwestii do dnia opublikowania dokumentacji konkursowej.
  • IP2 informuje iż kryterium dostępu nr 5 wprowadzające wymóg objęcia określonej liczby nowych samorządów, które nie zostały dotychczas objęte wsparciem należy interpretować wyłącznie w odniesieniu do urzędu. Konstruując założenia projektu należy pamiętać iż:
  • w przypadku gdy wniosek składa samorząd który został już wcześniej objęty wsparciem i w związku z tym znajduje się na liście o której mowa powyżej, aby spełnić omawiane kryterium dostępu musi dodatkowo zaangażować minimum jeden nowy samorząd – rozumiany jako partner projektu („1 nowy i 1 stary” co pozwoli zachować proporcje o której mowa w kryterium tj. 50%);
  • w przypadku gdy wniosek składa inny podmiot do tego uprawniony wymieniony w pkt. 5 b omawianego kryterium, aby spełnić wymogi konkursowe niezbędne jest zaangażowanie do realizacji projektów takich samorządów-partnerów które w proporcji 4 spośród 5-ciu JST lub 8 spośród 10-ciu JST nie zostały wcześniej objęte wsparciem („4 nowe i 1 stary” co pozwoli zachować proporcję, o której mowa w kryterium tj. 80%);
  • w odniesieniu do kryteriów dostępu zawartych w Planie działania na 2010 dla V Priorytetu POKL dla omawianego konkursu w zakresie udziału w projektach grup docelowych innych niż podmioty wymienione w pkt. 4a, tj. urzędów gmin, starostw powiatowych oraz urzędów marszałkowskich oraz ich pracowników, IP2 informuje, iż zgodnie z wymogami zapisanymi w Planie działania (w szczególności w pkt. 5 oraz 10), nie istnieje możliwość objęcia projektem wyłącznie jednostek organizacyjnych JST, bądź organów wykonawczych jednostek pomocniczych JST z wyłączeniem udziału w projektach samych urzędów jednostek samorządów terytorialnych będących organami założycielskim ww. jednostek. Ponadto potencjalny projektodawca zobowiązany jest do każdorazowego uzasadnienia potrzeby i celowości zaangażowania jednostek wymieniony w pkt. 4b, w skazując na łączność udziału tych podmiotów z osiągnięciem rezultatu wymienionego w kryterium dostępu nr 10.

Prawidłowo skonstruowany projekt odnoszący się do zapisów kryterium nr 4 powinna cechować następująca relacja powiązań pomiędzy pomiotami grupy docelowej:

Przykład:

Wnioskodawca będący instytucją szkoleniową (np. spółka z o.o.) w gminie X po przeprowadzonej diagnozie i konsultacjach z władzami gminy zakłada m.in. osiągnięcie jednego z dwóch wymaganych rezultatów wymienionych w pkt. 10 – Skuteczność i efektywność o nazwie wdrożenie budżetu zadaniowego.

W tym celu zakłada objęcie wsparciem 28 osób pracujących w urzędzie gminy, w tym w szczególności pracowników referatu/wydziału budżetu, dodatkowo z uwagi na wydatkowanie znacznych środków przez jednostki podległe gminie do udziału w szkoleniach i spotkaniach wdrożeniowych zaprasza właściwych ze względu na pełnione obowiązki 15 pracowników jednostek podległych, którzy muszą poznać zasady sporządzania budżetu w układzie zadaniowym. Ponieważ w gminie X od roku funkcjonuje także fundusz sołecki, przewiduje także konieczność przeprowadzenia dwóch jednodniowych spotkań z 18 sołtysami okolicznych sołectw oraz 2 przewodniczących rad osiedlowych leżących na terenie gminy X. Tak skonstruowany plan wdrożenia w efekcie zakłada przeszkolenie z różną intensywnością aż 63 osób.

Powyższy przykład charakteryzuje się:

  • koncentracją Wnioskodawcy na osiągnięciu komplementarnego rozwiązania w samorządzie – gdzie pomimo, że główny nacisk na osiągnięcie rezultatu kładziony będzie na pracowników urzędu JST oraz zmianę procedur wewnątrz samego urzędu (np. 75% czasu i środków), przewiduje także zaangażowanie jednostek współpracujących, po części także i współodpowiedzialnych za osiągniecie rezultatu finalnego w postaci poprawnie wdrożonego budżetu zadaniowego,
  • należy zauważyć, iż w osiągnięcie ww. rezultatu zaangażowany jest i urząd (ujęty jako struktura organizacyjna) i jego pracownicy (w tym przypadku także jednostek organizacyjnych) oraz przedstawiciele jednostek pomocniczych samorządu, co wypełnia wymagania zawarte w kryterium pkt. 4 a i b Planu działania.
  • zaangażowanie pracowników jednostek podległych jest w pełni uzasadnione realizacją rezultatu wybranego z katalogu wskazanego w pkt. 10 Planu działania, a wnioskodawca w sposób nie budzący wątpliwości dla obu ekspertów oceniających wniosek udowodnił, iż zakres i potrzeba zaangażowania wszystkich 63 osób jest uzasadniona,
  • wszyscy pracownicy jednostek organizacyjnych JST spełniają wymóg kwalifikowalności osób – a więc są pracownikami samorządowymi w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r., o pracownikach samorządowych (Dz.U.08.223.1458)
  • osoby wskazane jako sołtysi oraz przewodniczący rad osiedli zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2001 nr 142 poz.1591 z późn. zm.) w sposób faktyczny posiadają tytuł do przewodniczenia organom wykonawczym jednostek pomocniczych (np. nie złożyli rezygnacji etc.),
  • wszystkie osoby zaangażowane w  pracę na rzecz wdrożenia budżetu zadaniowego są pracownikami urzędu/jednostek organizacyjnych, bądź przedstawicielami jednostek pomocniczych leżących wyłącznie na terenie gminy X, (np. dokooptowanie sołtysów z sołectw z gminy Y oznaczać będzie niekwalifikowalność tych uczestniczących w szkoleniach oraz konieczność zwrotu środków wydatkowanych na przeszkolenie tych osób),
  • gmina X po raz pierwszy otrzymała dofinansowanie w ramach Poddziałania 5.2.1 POKL, tj. nie została wcześniej objęta wsparciem w ramach konkursów nr 3/POKL/5.2.1/2008 oraz 2/POKL/5.2.1/2009 – (patrz Plan działania - kryterium dostępu nr 5. Powyższe zdanie w tym limity odnoszące się do liczby gmin/powiatów/województw określone w kryterium nr 5 równe 50% oraz 80% w żadnym razie nie oznaczają liczby osób oddelegowanych przez przełożonych np. rok wcześniej na szkolenie które było organizowane ze środków POKL pomimo iż był to projekt realizowane w ramach działania 5.2 POKL. Najprawdopodobniej był to projekt finansowany w ramach innych konkursów nr 1/POKL/5.2.1/2008 bądź 2/POKL/5.2.1/2008 o których kryterium konkursowe nie wspomina.

Materiały

Zmiana wytycznych od 1.01.2011 r.
zmiana​_wytycznych​_od​_1​_01​_2011​_IZ​_POKL.pdf 0.19MB
{"register":{"columns":[]}}