W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania naboru ochotniczego do służby w obronie cywilnej

18.03.2025

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji podpisał rozporządzenie określające szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania naboru ochotniczego do służby w obronie cywilnej. Akt wykonuje upoważnienie ustawowe wynikające z art. 141 ust. 5 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907).

Grafika informacyjna. Logotyp OLiOC oraz napis Rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania naboru ochotniczego do służby w obronie cywilnej. Po prawej stronie pomarańczowy romb.

Cel i zakres rozporządzenia

Celem rozporządzenia jest zapewnienie sprawnego i przejrzystego procesu naboru ochotników do pełnienia służby w obronie cywilnej w przypadku ogłoszenia przez Szefa Obrony Cywilnej Kraju mobilizacji personelu obrony cywilnej w przypadku wprowadzenia stanu wojennego lub w czasie wojny. Rozporządzenie określa, kto i w jaki sposób ogłasza nabór, jakie są etapy kwalifikacji ochotników.

Najważniejsze rozwiązania

Nabór ochotniczy do służby w obronie cywilnej przeprowadzany jest decyzją Szefa Obrony Cywilnej po ogłoszeniu przez niego mobilizacji. Celem przeprowadzenia naboru ochotniczego do pełnienia służby w obronie cywilnej jest zwiększenie lub uzupełnienie  stanu osobowego personelu obrony cywilnej, zgodnie z bieżącymi potrzebami.

  • Ogłaszanie naboru: Wojewodowie ogłaszają nabór poprzez komunikaty w prasie, radiu, telewizji, internecie oraz innymi przyjętymi sposobami na swoim terenie. W komunikatach wskazywane są miejsce i termin naboru, a także preferowane kwalifikacje i predyspozycje kandydatów.
  • Składanie deklaracji: Ochotnicy mogą składać deklaracje pisemnie lub elektronicznie do wskazanych organów obrony cywilnej. Mają także możliwość zadeklarowania preferowanego miejsca pełnienia służby w obronie cywilnej.
  • Kwalifikacja ochotników: Proces kwalifikacji prowadzony jest przez wojewodę we współpracy z organami obrony cywilnej oraz – w zakresie możliwości powołania – z szefami wojskowych centrów rekrutacji. W przypadku pozytywnej weryfikacji, wojewoda nadaje ochotnikowi przydział mobilizacyjny.

Podmioty objęte rozporządzeniem

Rozporządzenie dotyczy:

  • Szefa Obrony Cywilnej (podejmuje decyzję o przeprowadzeniu naboru ochotniczego),
  • wojewodów (przeprowadzających nabór i kwalifikację ochotników),
  • organów ochrony ludności (przyjmujących ochotników do pełnienia służby w obronie cywilnej),
  • szefów wojskowych centrów rekrutacji (współpracujących przy weryfikacji kandydatów),

Konsultacje i zgodność z prawem UE

Rozporządzenie było opiniowane przez wojewodów oraz Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Zostało również poddane konsultacjom społecznym z udziałem m.in. organizacji samorządowych, humanitarnych i społecznych. Jest ono zgodne z prawem Unii Europejskiej.

Weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Rozwiązania przyjęte w rozporządzeniu pozwalają na przygotowanie struktur Państwa do sprawnego przeprowadzenia naboru ochotniczego do pełnienia służby w obronie cywilnej w czasie stanu wojennego lub w czasie wojny oraz po ogłoszeniu mobilizacji, celem zwiększenia stanu osobowego personelu obrony cywilnej, adekwatnie do potrzeb.
 

{"register":{"columns":[]}}