W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polska Pomoc i UNICEF pomagają dzieciom w Wenezueli

21.04.2020

Zapraszamy do lektury artykułu nt. współpracy polskiego rządu i UNICEF na rzecz działań związanych z wyzwaniami edukacyjnymi w Wenezueli.

Szkoła_Wenezuela

Polski rząd przeznaczył 400 000 PLN na wsparcie działań związanych z wyzwaniami edukacyjnymi w Wenezueli. Wpłata Polski umożliwia UNICEF i jego partnerom realizację interwencji mających na celu identyfikowanie dzieci zagrożonych przedwczesnym porzuceniem nauki szkolnej oraz zamawianie i dystrybuowanie zestawów edukacyjnych do prowadzenia zajęć rekreacyjnych, psychospołecznych i szkoleniowych.

Sytuacja społeczno-ekonomiczna i polityczna w Wenezueli pogorszyła się w 2019 r. wraz z hiperinflacją, niedoborami żywności i środków medycznych, niedostatecznymi inwestycjami w utrzymanie infrastruktury i w kapitał ludzki, gwałtownym spadkiem jakości i dostępu do usług socjalnych oraz masową emigracją ok. 4,9 mln ludzi. UNICEF uznaje słabsze grupy społeczne, takie jak dzieci, jako najbardziej potrzebujące interwencji humanitarnych.

Valeria i Manuel Altamiranda mieszkają w dzielnicy Manzanillo miasta Maracaibo. UNICEF towarzyszył im w trakcie dnia szkolnego, aby dowiedzieć się o ich potrzebach i marzeniach.

Szkoła zależna od prądu

Dziesięcioletnia Valeria i jej ośmioletni braciszek Manuel chodzą do szkoły po południu, kiedy w ich domu nie ma prądu. Jedyny sposób, w jaki mogą dotrzeć do szkoły, to 30-minutowy marsz w palącym słońcu. Komunikacja miejska kursuje rzadko lub wcale z powodu niedoboru paliwa.
W ich szkole, Fe y Alegría Manzanillo w Maracaibo, prąd jest również racjonowany. Organizacja zajęć w szkole jest podporządkowana dostawom prądu. Nauczyciele skracają więc czas lekcji tak, aby dzieci mogły wracać wcześniej do domu i unikać przerw w dostawie energii oraz ekstremalnie wysokich temperatur w klasach. „Nauczyciele zmienili nam plan lekcji i teraz mamy zajęcia tylko od 13:00 do 16:00. Mamy tylko dwa przedmioty. Wcześniej uczyliśmy się nawet do 18:00, ale bez prądu robiło się zbyt ciemno, aby bezpiecznie poruszać się pieszo,” mówi Valeria.

Brak warunków do nauki

Nocą, gdy nie ma prądu, upał jest tak intensywny, że członkowie rodziny Altamiranda wynoszą materace na zewnątrz domu, żeby dało się spać. Dzieci często są tak zmęczone z powodu braku snu, że ich matki pozwalają im zostać w domu.

Po szkole rodzeństwo Valeria i Manuel bawią się na dworze. W niezwykle upalnym mieście Maracaibo temperatury dochodzą nawet do 45 stopni. Często nie ma wody w ogóle lub jest dozowana. Do ich domu woda dociera tylko raz w miesiącu.

Uśmiech mówi wszystko

Valeria ma na twarzy uśmiech, kiedy otrzymuje wyprawkę szkolną UNICEF-u współfinansowaną także przez Polską Pomoc. Chce zapełnić swój zeszyt „setkami obrazków” i słówek angielskich, ponieważ zamierza nauczyć się drugiego języka, aby dowiedzieć się więcej o świecie. Na nowy rok Valeria dostała od nauczycielki wyprawkę szkolną z zeszytami, kredkami i innymi niezbędnymi artykułami szkolnym. Wyprawki takie pozwolą ograniczyć odsetek młodych ludzi przedwcześnie porzucających szkołę w Wenezueli.

Działalność UNICEF-u jest w całości finansowana z dobrowolnego wsparcia milionów ludzi na całym świecie oraz partnerów w rządach, społeczeństwie obywatelskim i sektorze prywatnym. Dzięki wsparciu Polski UNICEF razem z partnerem wdrażającym FUNDANA dostarczył materiały edukacyjne prawie 300 000 dzieciom w Wenezueli.

Na podstawie artykułu A backpack full of potential dostępnego na stronie https://www.unicef.org/stories/backpack-full-potential.

Polska Pomoc / ©UNICEF Venezuela 2019
 

{"register":{"columns":[]}}