Zasady oceniania
Warunki i Sposób Oceniania
w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia w Zielonej Górze
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych odbywa się przez ocenianie wewnątrzszkolne, na które składa się:
- ocenianie bieżące z elementami oceniania kształtującego,
- klasyfikacja śródroczna,
- klasyfikacja roczna.
- Przedmioty ogólnokształcące i ogólnomuzyczne.
Oceny semestralne wystawiane są na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych zawartych
w nastepujących przedziałach:
ocena |
próg |
celujący |
5,76 – 6,00 |
celujący - |
5,51 – 5,75 |
bardzo dobry + |
5,25 – 5,50 |
bardzo dobry |
4,76 – 5,24 |
bardzo dobry - |
4,51 – 4,75 |
dobry + |
4,25 – 4,50 |
dobry |
3,76 – 4,24 |
dobry - |
3,51 – 3,75 |
dostateczny + |
3,25 – 3,50 |
dostateczny |
2,76 – 3,24 |
dostateczny - |
2,51 – 2,75 |
dopuszczający + |
2,25 – 2,50 |
dopuszczający |
1,76 – 2,24 |
dopuszczający - |
1,51 – 1,75 |
niedostateczny + |
1,25 – 1,50 |
niedostateczny |
1,00 – 1,24 |
Oceny roczne wystawiane są w oparciu o średnią arytmetyczną ocen semestralnych zawartą
w poniżej przedstawionych przedziałach. Ostateczną decyzję podejmuje nauczyciel.
ocena |
próg |
celujący |
5,51 – 6,00 |
bardzo dobry |
4,51 – 5,50 |
dobry |
3,51 – 4,50 |
dostateczny |
2,51 – 3,50 |
dopuszczający |
1,51 – 2,50 |
niedostateczny |
0,00 – 1,50 |
Przyjęte zostały poniższe wartości ocen cząstkowych z uwzględnieniem plusów i minusów:
ocena |
wartość oceny |
6 |
6,00 |
6- |
5,75 |
5+ |
5,50 |
5 |
5,00 |
5- |
4,75 |
4+ |
4,50 |
4 |
4,00 |
4- |
3,75 |
3+ |
3,50 |
3 |
3,00 |
3- |
2,75 |
2+ |
2,50 |
2 |
2,00 |
2- |
1,75 |
1+ |
1,50 |
1 |
1,00 |
Ustalenia dotyczące wag ocen cząstkowych, sprawdzających wiedzę i umiejętności uczniów:
formy sprawdzające |
waga oceny cząstkowej |
waga oceny poprawionej |
|
8 |
12 |
|
4 |
6 |
|
1 lub 2 (decyzja nauczyciela) |
- |
|
10 |
- |
Uczniowi przysługuje możliwość poprawy oceny w ciągu dwóch tygodni od dnia jej otrzymania. Nauczyciel może wziąć pod uwagę indywidualną sytuację ucznia i przedłużyć czas na poprawę oceny.
Uczeń ma obowiązek, w terminie dwóch tygodni, uzyskania oceny z zaległej planowanej formy sprawdzającej (oznaczonej w dzienniku skrótem „nb” (nieobecny)). W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku, nauczyciel może sprawdzić stopień opanowania wiedzy i umiejętności ucznia w wybranym czasie w formie pisemnej lub ustnej (np. na kolejnej lekcji). Ocena zostaje wpisana w dzienniku w miejsce skrótu „nb”.
Poprawie podlegają oceny dotyczące dużych form pisemnych jak prace klasowe, sprawdziany, testy. Poprawa ocen z pozostałych form wynika z indywidualnych ustaleń nauczycieli poszczególnych przedmiotów.
Nie podlegają poprawie oceny z aktywności, pracy w grupie, przygotowania do lekcji, pracy na lekcji, karty pracy, wszelkiej aktywności wynikającej z toku lekcji.
Do nauczyciela należy decyzja dotycząca zastosowania odpowiedniej wagi dla określonej formy sprawdzającej wiedzę i umiejętności uczniów w oparciu o powyższą tabelę. Wynika to z różnorodności wymagań na poszczególnych przedmiotach oraz ze szkolnego systemu oceniania. Decyzja nauczyciela dotycząca zastosowanej wagi jest ostateczna.
Z przedmiotu kształcenie słuchu oceny końcoworoczne: niedostateczna oraz dopuszczająca są ocenami niepromującymi.
- Indywidualne przedmioty artystyczne - instrument główny, fortepian obowiązkowy
Oceny śródroczne, roczne, końcowe oceny klasyfikacyjne ustala się w stopniach według następującej skali:
ocena |
punkty |
celujący |
25 |
bardzo dobry + |
24 |
bardzo dobry |
23 |
bardzo dobry - |
22 |
bardzo dobry - - |
21 |
dobry ++ |
20 |
dobry+ |
19 |
dobry |
18 |
dobry - |
17 |
dobry - - |
16 |
dostateczny + |
15 |
dostateczny |
14 |
dostateczny - |
13 |
dopuszczający + |
12 |
dopuszczający |
11 |
niedostateczny |
10 |
Wszystkie oceny cząstkowe, semestralne i roczna są jawne i są uwidocznione w dzienniku lekcyjnym. Nauczyciel informuje ucznia o ocenie niezwłocznie po jej ustaleniu.
Z przedmiotów indywidualnych nauczyciel przekazuje rodzicom informację o postępach
i problemach ucznia w nauce na bieżąco, podczas obecności rodzica na lekcji, na popisie, koncercie
lub egzaminie oraz w dzienniku elektronicznym.
Oceny bieżące nie podlegają poprawie. Są informacją o bieżących osiągnięciach ucznia. Ze średniej ocen bieżących nie wynika ocena śródroczna, promocyjne i końcowa.
Przyjęte zostały poniższe wartości ocen cząstkowych z uwzględnieniem plusów i minusów:
ocena |
wartość oceny |
6 |
6,00 |
5+ |
5,50 |
5 |
5,00 |
5- |
4,75 |
5-- |
4,70 |
4++ |
4,60 |
4+ |
4,50 |
4 |
4,00 |
4- |
3,75 |
4-- |
3,70 |
3+ |
3,50 |
3 |
3,00 |
3- |
2,75 |
2+ |
2,50 |
2 |
2,00 |
1 |
1,00 |
|
|
W klasie I ocenę śródroczną oraz promocyjną ustala nauczyciel instrumentu głównego.
W klasach II - VIII oceny ustalane są przez powołaną przez dyrektora szkoły komisję do przeprowadzenia śródrocznego sprawdzianu umiejętności oraz końcoworocznego egzaminu promocyjnego.
Ocena śródrocznego sprawdzianu umiejętności oraz końcoworocznego egzaminu promocyjnego ustalona w trybie komisyjnym nie podlega poprawie.
Ocenę z fortepianu dodatkowego ustala nauczyciel na podstawie ocen bieżących lub na podstawie przygotowanego przez ucznia repertuaru na koniec każdego semestru.
Laureat ogólnopolskiego konkursu, przesłuchania lub przeglądu, których organizatorem jest Minister Kultury i Dziedzictwa narodowego lub Centrum Edukacji Artystycznej, otrzymuje odpowiednio z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną. W przypadku zajęć, z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego, laureat jest jednocześnie zwolniony z tego egzaminu.
Z instrumentu głównego oceny końcoworoczne: niedostateczna oraz dopuszczająca są ocenami niepromującymi.
Materiały
Warunki i Sposób Oceniania w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia w Zielonej Górze2022_08_31_Zasady_Szkolnego_Oceniania_i_muz.pdf 0.84MB