W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sukces uczennic w II Ogólnopolskim Biennale Form Rzeźbiarskich i Użytkowych

02.06.2025

Plansza prezentuje projekty tkanin raportowanych inspirowanych twórczością Marii Prymaczenko. Po lewej stronie znajdują się dwa obrazy artystki przedstawiające fantazyjne zwierzęta w intensywnych kolorach (czarno-niebieski na żółtym tle oraz żółty na czerwonym tle). Obok nich rozmieszczono próbki wzorów tkanin w formie powtarzalnych raportów – dominują motywy spiralne, okręgi oraz kontrastowe zestawienia kolorów: żółcie, czerwienie, brązy i beże. Prawa część planszy pokazuje większe fragmenty powtarzających się wzorów spiralnych w różnych wariantach kolorystycznych. Po lewej stronie pionowy napis w języku polskim: „Projekty tkanin raportowanych. Zestaw tkanin dekoracyjno użytkowych inspirowanych obrazem Marii Prymaczenko”. Całość utrzymana jest w ciepłej i dekoracyjnej stylistyce.

Sukces uczennic ze specjalizacji Tkanina Artystyczna na II Ogólnopolskim Biennale Form Rzeźbiarskich i Użytkowych Centrum Edukacji Artystycznej dla uczniów liceów sztuk plastycznych!

I Nagrodę w kategorii produkt wzorniczy zdobyła uczennica klasy 4a – Maria Kupczak, pod opieką nauczycieli prowadzących: Pani Anny Łoś i Pana Piotra Strobla za Zestaw tkanin do wnętrza inspirowanych obrazem Marii Prymaczenko Wąż sam się zjada bo jedzenia nie posiada.

Dekoracyjne obrazy z wizerunkami zwierząt i fantastycznych stworzeń to kwintesencja twórczości Marii Prymaczenko. Wymyślała ona własne stworzenia – hybrydy świni, wołu, węży i bocianów. Nazywała je „życzliwymi bestiami”, bo choć nie przypominały żadnego znanego zwierzęcia i wyglądały niepokojąco, miały łagodne usposobienie. Przedstawienia te z ich deformacjami, absurdalnym kolorytem i onirycznym nastrojem – wpisywały się w estetykę fowizmu i surrealizmu. Uproszczone formy, intensywne kolory, płaskość kompozycji to cechy charakterystyczne tych prac. Inspirując się wybranym obrazem Marii Prymaczenko, uczennica wykonała w pierwszej kolejności jego interpretację w technice batiku. Następnie został on zinterpretowany w technice druku kolograficznego na barwionej tkaninie. Na podstawie wybranych motywów z obrazu, batiku i druku zaprojektowała raporty do tkanin. Ostatnim działaniem było wygenerowanie, na bazie wybranych motywów, projektów tkanin do łazienki (zasłony prysznicowe, ręczniki) w programie wykorzystującym AI. Tak powstał zestaw tkanin dekoracyjno użytkowych inspirowanych obrazem Marii Prymaczenko.

W tegorocznej edycji Konkursu III Nagrodę w kategorii Tkanina artystyczna zdobyły uczennice klasy 3a, prowadzone przez Panią Martę Wasilczyk oraz Panią Annę Łoś: Aniela Hetman, Maja Piotrowska oraz Lena Rydzewska za pracę grupową pt. Ptaki.

Wycinanka ludowa powstała w XIX wieku i rozwinęła się jednocześnie w kilku regionach Polski środkowej i wschodniej. Jedna z teorii mówi, że wycinanka pojawiła się w polskiej sztuce ludowej za pośrednictwem kultury żydowskiej. Wycinanka żydowska związana była ściśle z religią, co wyróżniało ją od wycinanek występujących w kulturze ludowej, mających charakter typowo zdobniczy. W oknach wiejskich chałup zawieszano papierowe firanki wycinane w misterne wzorki. Do najważniejszych regionów wycinankarstwa zaliczyć można między innymi region lubelski, gdzie również występowała wycinanka związana z kulturą żydowską. Obecnie sztuka wycinankarstwa prawie zupełnie zanikła. Pierwsze wycinanki ludowe były wykonane z białego papieru i pełniły funkcje zdobnicze. W połowie XIX wieku pojawiły się w wiejskich domach ażurowe firanki - wycinanki. Były one niezwykle precyzyjnie wykonane. Dziś takie ażurowe firanki z papieru można obejrzeć jedynie w niektórych muzeach. Dominowały wzory roślinne oraz geometryczne.

Temat Wycinanka Ptaki zrealizowany w klasie III na specjalizacji Tkanina Artystyczna jest nawiązaniem do tradycji rękodzielniczych Lubelszczyzny. Kompozycja zamknięta bordiurą, misternie wycięta w białym papierze doskonale wpisuje się w tradycje regionu, ponadto stała się okazją do przetestowania ażuru jako elementu zdobniczego, poszerzając wiedzę i umiejętności z zakresu technik unikatowych tkaniny. Ćwiczenie to spotkało się z dużym zaangażowaniem całej grupy tkackiej, co przyniosło wyjątkowe efekty plastyczne. Niepowtarzalne projekty, precyzja wykonania decydują o wysokich walorach wszystkich zrealizowanych prac. Dokonanie więc wyboru prac do konkursu było podyktowane chęcią pokazania najbardziej różnorodnych działań  w technice wycinanki, umiejętności operowania większym lub mniejszym ażurem. Wybór zestawu był trudny, gdyż wszystkie zrealizowane prace zasługują na uwagę i pokazują indywidualne podejście każdego ucznia do tematu. Doskonale prezentują się jako zestaw  prac, ale również każda wycinanka z osobna robi duże wrażenie.

Tekst: Marta Wasilczyk, Anna Łoś

Zdjęcia (16)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
03.06.2025 11:29 Elżbieta Marut-Kargul
Pierwsza publikacja:
03.06.2025 11:29 Elżbieta Marut-Kargul
{"register":{"columns":[]}}