Informacje dotyczące rekrutacji 2025/2026
11.02.2025
Szczegółowe propozycje wsparcia kandydatów pojawią się na stronie pod koniec lutego 2025 roku. Proszę wtedy zajrzeć jeszcze raz na naszą stronę internetową w zakładkę REKRUTACJA.
Termin składania dokumentów upływa 16.05.2025 roku
Termin egzaminów: 3, 4.06.2025 r.
Ogłoszenie wyników: 06.06.2025 r.
I. ZASADY REKRUTACJI:
Uwaga kandydaci do klasy pierwszej !
W roku szkolnym 2025/2026 przyjmujemy dwie klasy
do 5 letniego Liceum Sztuk Plastycznych.
W sumie przyjętych będzie około 40 uczniów.
Szkoła poza szerokim spektrum przedmiotów artystyczno-zawodowych realizuje 3 kierunki zawodowe.
1. Projektowanie graficzne
2. Projektowanie przestrzeni
3. Ceramika artystyczna.
O przydziale kierunku zawodowego dla poszczególnych kandydatów zdecyduje komisja nauczycieli przedmiotów artystycznych, badająca wyniki egzaminu wstępnego i wyniki na zakończenie edukacji w szkole podstawowej. Brana będzie pod uwagę wstępna deklaracja kandydatów zapisana w podaniu.
Warunki rekrutacji do 5 letniego PLSP w Olsztynie:
- nieprzekroczony 17 rok życia,
- świadectwo ukończenia szkoły podstawowej,
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w szkole plastycznej, wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
II. WYMAGANE DOKUMENTY :
- Wniosek kandydata z prośbą o przyjęcie do szkoły + dwie fotografie z czytelnie wypisanym imieniem i nazwiskiem kandydata na odwrocie.
- (Uchylony) Wykaz ocen semestralnych z pierwszego półrocza klasy 8 szkoły podstawowej, w tym oceny z zachowania (wypis sporządzony przez wychowawcę kandydata lub wydruk komputerowy ocen semestralnych z dziennika elektronicznego podpisany przez wychowawcę kandydata).
- Zaświadczenie o uczęszczaniu do klasy ósmej podstawowej z pieczęcią szkoły, podpisane przez wychowawcę klasy.
- Zaświadczenie od lekarza POZ o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia kształcenia w plastycznej szkole artystycznej zgodnie z Ustawą Prawo Oświatowe art.142.1 ust.2.
Kandydaci, którzy zostali zakwalifikowani do przyjęcia do PLSP, uzupełniają do
11 lipca dokumenty o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej oraz oryginał zaświadczenia Centralnej Komisji Egzaminacyjnej o uzyskanych wynikach na egzaminie po ósmej klasie.
III. EGZAMIN WSTĘPNY:
Egzamin Praktyczny :
z rysunku, malarstwa i kompozycji przestrzennej. Każda próba trwa 120 minut.
RYSUNEK :
Studium martwej natury. Kompozycja na papierze (format 50 cm x 70cm).
Komisja oceni:
- poprawność wyboru kadru/ kompozycji,
- umiejętność wnikliwej obserwacji natury,
- proporcje przedmiotów, kierunki,
- zróżnicowanie kreski, waloru i modelunku światłocieniowego,
Skala ocen od 0 do 10 pkt.
MALARSTWO :
Temat martwa natura. Kompozycja na papierze (format 50 cm x 70 cm) wykonana farbami wodnymi np. plakatówki, akryle.
Komisja oceni:
- poprawność wyboru kadru/ kompozycji,
- zastosowanie właściwych proporcji przedmiotów,
- zinterpretowanie koloru i światła obserwowanej martwej natury,
Skala ocen od 0 do 10 pkt.
KOMPOZYCJA PRZESTRZENNA :
Kompozycja w glinie (podstawa kompozycji ok. 30 cm x 30 cm). Temat z wyobraźni dotyczy postaci ludzkiej w różnych sytuacjach.
Komisja oceni:
- zgodność kompozycji z tematem,
- pomysłowość zaaranżowanej sytuacji,
- poprawność anatomiczna postaci ludzkiej.
Skala ocen od 0 do 10 pkt.
Egzamin ustny:
Ze znajomości różnych dziedzin sztuk plastycznych w zakresie objętym podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Rozmowa z kandydatem trwa ok. 10 minut.
Pytania dotyczyć będą m. innymi wiedzy i znajomości na temat:
- stylów artystycznych,
- wybitnych artystów,
- sztuki, kultury, zabytków w środowisku lokalnym kandydata,
- dziedzin i rodzajów sztuk plastycznych/ wizualnych,
- budowy dzieła sztuki
- gatunków malarskich,
- technik artystycznych,
- muzeów w Polsce i na świecie,
- funkcji sztuki,
- zainteresowań artystycznych kandydata.
Skala ocen od 0 do 10 pkt.
IV. UWAGI DOTYCZĄCE PRZEBIEGU EGZAMINU:
- Kandydat zgłasza się na egzamin z ważną legitymacją szkolną lub innym dokumentem potwierdzającym tożsamość oraz materiałami plastycznymi: ołówkami, pędzlami różnej grubości, farbami wodnymi, narzędziem do modelowania w glinie.
- Szkoła zapewnia: papier do rysunku i malarstwa, glinę do kompozycji przestrzennej.
- Arkusze papieru są ostemplowane pieczęcią szkoły.
Maksymalna liczba punktów z egzaminu praktycznego i ustnego łącznie, jaką może zdobyć kandydat wynosi 40. - Z przebiegu egzaminu wstępnego komisja sporządza protokół zawierający listę kandydatów i uzyskane przez nich punkty oraz listę kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do szkoły.
V. PROCEDURY ODWOŁAWCZE:
- W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych rodzic/opiekun prawny kandydata, może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata.
- Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
- Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia wniosku.
- Rodzice/opiekunowie prawni kandydata, mogą wnieść do dyrektora szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
- Dyrektor rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania.
- Na rozstrzygniecie dyrektora szkoły służy skarga do sądu administracyjnego.
VI. POSTĘPOWANIE REKRUTACYJNE UZUPEŁNIAJĄCE:
- Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, PLSP nadal dysponuje wolnymi miejscami, przeprowadza się postępowanie uzupełniające.
- Postępowanie uzupełniające przeprowadza się do końca sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny na który jest przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.
- Termin postępowania uzupełniającego podawany jest do publicznej wiadomości.
- Postępowanie uzupełniające przeprowadza się w formie i na zasadach egzaminu wstępnego.
VII. WSPARCIE SZKOŁY DLA KANDYDATÓW
Szczegółowe propozycje wsparcia kandydatów pojawią się na stronie pod koniec lutego 2025 roku. Proszę wtedy zajrzeć jeszcze raz na naszą stronę internetową w zakładkę REKRUTACJA.
VIII. KALENDARIUM REKRUTACJI :
- Składanie dokumentów: od 31 marca do 16 maja.
- Egzamin praktyczny i teoretyczny: 3,4 czerwca.
- Ogłoszenie list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych: 6 czerwca.
- Czas na wnoszenie odwołań od wyników: od 13 do 20 czerwca.
- Składanie świadectw ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczeń CKE o wynikach egzaminu po ósmej klasie (oryginały): do 11 lipca.
Brak tych dokumentów uniemożliwi przyjęcie do szkoły. - Ogłoszenie listy osób przyjętych do PLSP: 18 lipca