Sprawozdania nauczycieli
Sprawozdania uczestników po odbytych szkoleniach
Zofia Skowrońska – Teacher Training Refresher Course szkolenie metodyczne na Malcie
W dniach 3.06-14.06 wzięłam udział w szkoleniu zagranicznym: Teacher Training Refresher
Course w AM Language School na Malcie, w miejscowości Sliema. Szkolenie odbyło się w
ramach projektu pod tytułem: Nowe metody i język w praktyce - europejski rozwój PLSP w
Poznaniu. Szkolenie zostało zrealizowane w ramach projektu “Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021- 2027.
Wyjazd na Maltę dał mi możliwość doskonalenia umiejętności językowych oraz zapoznania
się z nowymi metodami i technikami nauczania, które zamierzam wprowadzić do pracy z
uczniem. Sprzyjał wymianie doświadczeń w pracy w międzynarodowym zespole nauczycieli
między innymi z Włoch, Czech, Turcji, Niemiec, Hiszpanii. Wymieniliśmy się swoim
doświadczeniem zawodowym, porównywaliśmy nasze systemy edukacji oraz dużo
dyskutowaliśmy o problemach w pracy z uczniem oraz sposobach ich rozwiązywania. W
mieszkaniu, które należy do szkoły językowej, przebywali uczestnicy różnych kursów,
z Ameryki Południowej m.in Brazylii i Argentyny. Spotkanie z ludźmi reprezentujących różne
kultury było dla mnie niezwykle interesującym doświadczeniem. Zajęcia w szkole były prowadzone w sposób bardzo profesjonalny, przez nauczyciela o ogromnej wiedzy
i kompetencjach, a tematyka lekcji bardzo urozmaicona. Po zajęciach lekcyjnych mogliśmy
skorzystać z bardzo bogatej oferty wycieczek oraz eventów. Najbardziej atrakcyjnymi wyjazdami były
wycieczka na Sycylię oraz rejs na Como i Gozo. Poza tymi wycieczkami udało nam się
zwiedzić Valettę, Maraxlokk, Mdinę oraz przepiękne zatoki Golden Bay oraz Melliah Bay.
Wycieczki poza walorami poznawczymi - przepiękna przyrodą i architekturą zwiedzanych miejsc, dawały możliwość integracji z uczestnikami różnorodnych kursów szkoły i sprzyjały nawiązywaniu nowych relacji. Oprócz tego, skupiłam się w trakcie wyjazdów na rejestrowaniu aparatem śladów bytności Brytyjczyków w zwiedzanych miejscach.
Podsumowując, kurs spełnił moje oczekiwania i umożliwił realizację zadań wyznaczonych
przed wyjazdem.
Karolina Prymas-Jóźwiak – Anielski Ogólny - kurs języka angielskiego w Dublinie
W dniach 19-30 sierpnia 2024 Pani Karolina Prymas-Jóźwiak, nauczyciel historii sztuki w PLSP, uczestniczyła w kursie językowym Language development for Teachers. Kurs przeznaczony był dla kadry oświatowej i odbywał się w Centrum English Studies w Dublinie. Był on okazją nie tylko do nauki języka angielskiego, ale także przestrzenią wymiany doświadczeń między nauczycielami z Niemiec, Czech i Węgier i poznania metod pracy z dziećmi i młodzieżą przy zastosowaniu technologii cyfrowej oraz sztucznej inteligencji. Uzupełnieniem kursu były wykłady z kultury Irlandii oraz wycieczki fakultatywne. Nie zabrakło czasu na poznawanie samego Dublina, jego imponujących wiekiem i stylem zabytków, instytucji kultury czy kolekcji niezwykłej sztuki – dostępnej w większości za darmo. Bardzo interesujący okazał się także wyjazd całodniowy do Belfastu i podróż w czasie, jakiej można było doświadczyć zanurzając się w interaktywne przestrzenie Titanic Experience czy też Cathedral Quarter. Doświadczenie i umiejętności zdobyte na tym ponad dwutygodniowym wyjeździe służyć będą nie tylko uczestniczce, ale także uczniom, dla których planowane są już kolejne lekcje historii sztuki.
Dawid Puszyński - Resilience and Well-being Strengths for Teachers and Mindfulness for Teachers: a Hands-on Approach – szkolenie w Barcelonie
Od 31 sierpnia do 14 września 2024 Pan Dawid Puszyński, nauczyciel rzeźby w PLSP, uczestniczył w kursach: Mindfulness for Teachers: a Hands-on Approach, Resilience and Well-being Strengths for Teachers. Kursy przeznaczone był dla kadry oświatowej i odbywały się w Europass Teacher Academy w Barcelonie. Warsztaty były platformą wymiany doświadczeń między nauczycielami z Niemiec, Włoch, Grecji, Bułgarii i Czech. Podczas wykładów i ćwiczeń poznaliśmy nowe metody pracy w Well-being i zasady wykorzystywania procesów Mindfulness. Podczas wyjazdu nie zabrakło okazji do nauki języka angielskiego i hiszpańskiego podczas zwiedzania historycznych dzielnic Barcelony. Niezwykle atrakcyjnym punktem wyjazdu okazał się kompleks świątynny i muzeum na wzniesieniach Montserrat oraz kolekcja sztuki w Museu Nacional d’Art de Catalunya. Doświadczenia, wiedza i umiejętności zdobyte na kursie, będą służyć uczestnikowi i uczniom.
Marta Spitulska-Szulc i Anna Jabłońska - Intensive English + Art As Therapy – szkolenie we Florencji
W terminie od 09.09 2024 do 20.09.2024 uczestniczyłyśmy w kursach English Language Course (Elementary Level) and Self-Expression and Special Needs in Art Education w Teacher Academy we Florencji.
Pierwsza część kursu- językowa spowodowała wzrost naszych kompetencji językowych w zakresie języka angielskiego oraz poświęcona była temu jak efektywnie, z wykorzystaniem najnowszych technologii uczyć się języka obcego. Zajęcia były ciekawe, prowadzone w grupie 10 osób z Polski i Węgier. Druga część kursu, w małej czteroosobowej grupie, dotyczyła terapii sztuką- była dla nas bardzo ciekawa i rozwojowa. Miałyśmy okazję zdobyć wiedzę teoretyczna i praktyczną na temat tego, jak w sposób świadomy i celowy- ukierunkowany na drugiego człowieka/ ucznia wykorzystać sztukę w celu lepszego poznania siebie i swoich emocji.
Wydaje nam się, że umiejętności wyniesione z kursów przyczyniły się nie tylko do zwiększenia naszych kompetencji językowych w zakresie języka angielskiego i umożliwiły nam samorozwój , ale przede wszystkim pozwolą nam wykorzystać zdobyta wiedzę – w zakresie metod pracy na lekcjach językowych oraz wykorzystania sztuki jako terapii w pracy z naszymi wychowankami.
Beata Bregier-Maldzis i Mariola Pieprzyk – Angielski Ogólny – kurs języka angielskiego na Malcie w St. Paul’s Bay
Beata Bregier- Maldzis – nauczycielka rysunku i malarstwa , Mariola Pieprzyk – nauczycielka projektowania graficznego.
W okresie od 23.09.2024 do 04.10.2024 wzięłyśmy udział w kursie języka angielskiego w GV Malta English Center w ramach projektu „ Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego przez Unię europejska ze środków FERS.
Zajęcia w szkole prowadzone były w godzinach od 9:00 do 14:30 w blokach 1,5 godzinnych i obejmowały zarówno naukę podstawowych form gramatycznych jak i konwersację na poziomie podstawowym.
Na uwagę zasługuje profesjonalizm wykładowców i podejście do nauczania osób dorosłych, które dopiero zaczynają swoją edukację językową, a udział osób z różnych stron świata pobudzał do rozmów i pomagał znosić bariery oraz opór przed mówieniem. Przyjazna atmosfera i otwartość kadry pedagogicznej i pracowników szkoły powodowała że z chęcią i zaangażowaniem uczestniczyłyśmy w zajęciach.
Szkoła oprócz podstawowych form swojej działalności oferowała także aktywności polegające na możliwości udziału w wyjazdach oraz spotkaniach integracyjnych. My zwiedzałyśmy Maltę we własnym zakresie, zaznajamiając się z zabytkami oraz faktami dotyczącymi historii i kultury wysp Malty, Gozo i Comino.
Wyjazd zaowocował uzyskaniem certyfikatu na poziomie A1, co w przypadku uczestników w naszym przedziale wiekowym daje możliwość porozumiewania się w języku angielskim na elementarnym poziomie oraz pobudza do dalszej nauki . Uczestnictwo w projekcie było dla nas wspaniałym doświadczeniem spotkania z ludźmi z różnych kręgów kulturowych, jak i doznaniem obcowania z kulturą i bogatą historią tego kraju.
Alicja Chabowska i Katarzyna Grelak - Recharging Educational Professionals – a wellbeing workshop for teachers and education staff – szkolenie na Malcie
W dniach 21-25.10.2024 r. dwie nauczycielki PLSP w Poznaniu: Alicja Chabowska (Dyrektor PLSP, nauczyciel rysunku i malarstwa) oraz Katarzyna Grelak (psycholog szkolny) uczestniczyły w kursie specjalistycznym „Recharging Educational Professionals – A wellbeing strategies workshop for teachers and education staff”, który odbywał się w Alpha School of English w St.Paul’s Bay na Malcie. Kurs przeznaczony był dla nauczycieli i pracowników szkolnych i został zrealizowany w wymiarze 30 godzin zajęć.
Kurs prowadzony był w języku angielskim, osoba prowadząca szkolenie była native speakerem (Wielka Brytania), co pozwoliło nie tylko na poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu tematu szkolenia, ale także umożliwiło uczestnikom szkolenia doskonalenie umiejętności językowych.
W kursie brało udział 7 nauczycieli z Polski, Łotwy i Hiszpanii (Wyspy Kanaryjskie). Kurs miał przede wszystkim charakter praktyczny, opierał się na pracy warsztatowej – uczestnicy pracowali w parach, w małych grupach, a na zakończenie szkolenia prezentowali w dowolnej formie efekty swojej pracy nad scenariuszem zajęć z obszaru „Mindfulness” dla wybranej grupy odbiorców. Najczęściej efektem pracy przedstawianej na forum grupy była prezentacja multimedialna z wykorzystaniem materiałów fotograficznych zebranych podczas treningu uważnego spaceru odbywającego się poza szkołą
w miejscowościach Mdina i Rabat.
W trakcie kursu uczestnicy zapoznali się z różnymi narzędziami i technikami wspierającymi dobrostan psychiczny nauczyciela. Uczestnicy poznali i wypróbowali na sobie m.in. techniki oddechowe, kierowaną medytację, podstawy tai chi, jogę śmiechu, techniki uważności, praktykowanie wdzięczności.
Wiedza i praktyczne umiejętności zdobyte w trakcie kursu mogą z powodzeniem zostać wykorzystane w codziennej pracy z uczniami oraz w dbaniu o własny dobrostan w pracy nauczyciela.
Sylwia Bagrowska – Angielski Ogólny – kurs języka angielskiego na Malcie
W dniach 7-18 października 2024 uczestniczyłam w kursie językowym “General English” prowadzonym przez szkołę językową GV Malta znajdującej się w zatoce St.Paul's Bay na Malcie. Kurs przeznaczony był dla ludzi z całego świata, którzy chcą doskonalić swoje kompetencje językowe. Trafiłam do ośmioosobowej grupy międzynarodowej, w której byłam jedyną polką. Zajęcia prowadzone były bardzo profesjonalnie przez wykwalifikowanych nauczycieli pochodzących z różnych stron świata (w moim przypadku z Anglii, RPA i Malty). Zajęcia bazowały głównie na pracy w grupach, gdzie tematyka była bardzo urozmaicona i dająca duże możliwości wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami oraz zawierania znajomości. Każdego dnia były także typowe konwersacje, które w znacznym stopniu poprawiły moje kompetencje językowe w zakresie swobodnego porozumiewania się w języku angielskim i znacząco wpłynęły na mój samorozwój, dodając wiary w siebie i zachęcając do dalszej pracy w tym kierunku. Nie zabrakło oczywiście czasu napopołudniowe zwiedzanie wyspy, która miała bardzo dużo do zaoferowania. Malta znana jest z olbrzymiej ilości zabytków, pięknych krajobrazów, uroczych miasteczek i pięknych plaż. Ludzie są przyjaźni i chętni do rozmowy co pozwalało na każdym kroku
doskonalić swoje kompetencje językowe. Oprócz tego skupiłam się na tym wyjeździe na szukaniu obiektów sportowych i rejestrowaniu życia sportowego na Malcie.
Wyjazd spełnij moje oczekiwania i mam nadzieje, że doświadczenie, wiedza i umiejętności wykorzystam w swojej pracy.
Justyna Miklasiewicz – Włoski Ogólny – kurs języka włoskiego w Wenecji
W dniach 28.10.24 – 08.11.24 wzięłam udział w szkoleniu zagranicznym:
General Italian Language poziom C1 w Wenecji, we Włoszech. Szkolenie odbyło się w ramach projektu pod tytułem: Nowe metody i język w praktyce - europejski rozwój PLSP w Poznaniu. Szkolenie zostało zrealizowane w ramach projektu “Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021- 2027.
Podczas kursu znacząco poprawiłam swoją wiedzę na temat skomplikowanych prawideł gramatycznych występujących w języku włoskim m.in. w języku literackim i naukowym.
Dzięki udziałowi w projekcie poszerzyłam swoją wiedzę na temat zawiłości lingwistycznych, wynikających z wpływu dialektów nadal używanych przez ludność w poszczególnych regionach Włoch. Ślady dialektu i historii widzimy dziś na przykład w nazewnictwie weneckich ulic i placów, które różnią się od tych używanych w całym kraju. Przykładowo, jedynym placem w Wenecji czyli „piazza” jest Piazza San Marco, pozostałe to „campi”. Wiedzę na ten temat posiadłam dzięki uczestnictwu w zajęciach zorganizaowanych przez szkołę na temat „Passeggiata alla scoperta del nizioleti”. Ponadto wzięłam udział w zajęciach na temat specyfiki urbanistyki weneckiej „Tra mura e canali, passeggiata sull’urbanistica di Venezia oraz „Passeggiata a San Marco. Il salotto d’Europa” na temat historii i ciekawostek związanych z placem Świętego Marka.
Poza tym, zwiedziłam okoliczne wyspy: San Erasmo i San Lazzaro.
Nawiązałam liczne międzynarodowe kontakty i brałam udział w wielu niezwykle ciekawych dyskusjach na temat problemów społecznych, które znajdują swoje odzwierciedlenie w języku. Zmienia się społeczeństwo a wraz z nim język. Ciekawym było posłuchać opinii na temat zmian wprowadzanych do języka w różnych krajach.
Konrad Juściński - Yoga and Meditation for Educators: Be a Great Teacher, Be Your Best Self and Integrating AI in the Classroom With Critical Thinking – szkolenia w Barcelonie
Termin kursu: 28 października - 2 listopada 2024
Program kursu - Wellbeing at School: Kurs koncentrował się na kluczowej roli szkół w promowaniu zdrowia psychicznego i dobrostanu młodych ludzi, uznając środowisko szkolne za kluczowe miejsce rozwoju w okresie dorastania.
Kluczowe obszary szkolenia: Promocja zdrowia fizycznego i psychicznego. Wzmacnianie zdolności podejmowania zdrowych wyborów. Tworzenie wspierającego środowiska
Wstęp do jogi: Podstawy filozofii jogi. Główne style i rodzaje jogi. Podstawowe techniki i pozycje.
Przewidywane rezultaty:
● Nabycie podstawowej wiedzy o jodze
● Poznanie technik relaksacyjnych
● Rozwój kompetencji w zakresie dobrostanu
● Wzmocnienie warsztatu pracy nauczyciela o narzędzia zdrowotne
Dodatkowe doświadczenia:
● Poznanie międzynarodowego środowiska pedagogicznego
● Wymiana doświadczeń z nauczycielami z różnych krajów
● Zapoznanie się z barcelońską kulturą i środowiskiem edukacyjnym
● Praktyczne warsztaty z zakresu jogi i medytacji
Wnioski: Udział w kursie stanowił kompleksową szansę na rozwój umiejętności pedagogicznych, ze szczególnym naciskiem na holistyczne podejście do zdrowia i dobrostanu w środowisku szkolnym, o Termin kursu: 4-9 listopada 2024 Lokalizacja: Barcelona, Hiszpania
Program kursu - Sztuczna Inteligencja w Edukacji: Kurs koncentrował się na transformacyjnym wpływie sztucznej inteligencji na proces edukacyjny, ze szczególnym uwzględnieniem krytycznego myślenia i umiejętności XXI wieku.
Kluczowe obszary szkolenia:
1. Wpływ ChatGPT i narzędzi AI na szkoły i proces nauczania
2. Umiejętności XXI wieku w kontekście rozwoju technologicznego
3. Metody integracji AI z procesem edukacyjnym
4. Krytyczne myślenie w erze sztucznej inteligencji
Metodologia tworzenia efektywnych komunikatów.
Przewidywane rezultaty:
● Nabycie wiedzy o zastosowaniu AI w edukacji
● Poznanie narzędzi wspierających krytyczne myślenie
● Rozwój kompetencji cyfrowych
● Wzmocnienie warsztatu pracy nauczyciela o umiejętności technologiczne
Dodatkowe doświadczenia:
● Poznanie międzynarodowego środowiska pedagogicznego
● Wymiana doświadczeń z nauczycielami z różnych krajów
● Zapoznanie się z barcelońską kulturą i środowiskiem edukacyjnym
● Praktyczne warsztaty z zakresu wykorzystania AI w nauczaniu
Wnioski: Udział w kursie stanowił kompleksową szansę na rozwój umiejętności pedagogicznych, ze szczególnym naciskiem na adaptację nowoczesnych technologii do procesu edukacyjnego, oferując nauczycielom praktyczne narzędzia wykorzystania sztucznej inteligencji w nauczaniu.
Stanisław Dankowski – Angielski Ogólny – kurs języka angielskiego na Malcie (Gozo)
W dniach 31.03.–11.04.2025 r. byłem uczestnikiem dwutygodniowego szkolenia Intensive English Course dla nauczycieli w projekcie „Nowe metody i język w praktyce – europejski rozwój PLSP w Poznaniu”, które odbyło się w Business English Language School w Kercem na Gozo, w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”. Zajęcia odbyły się w wymiarze General English 40 lekcji oraz Conversation 20 lekcji. Budynek szkoły położony na skraju zabudowań miejskich, umożliwiał naukę w ciszy i skupieniu. Profesjonalizm i życzliwa postawa prowadzących zajęcia gwarantowały efektywność nauczania i bezstresowy rozwój biorących udział w szkoleniu. Rezydencja szkoły zapewniła doskonałe warunki mieszkania w czasie nauki. Zarówno podróż do miejsca docelowego, jak i powrót po ukończeniu kursu zorganizowane były przez szkołę na najwyższym poziomie. Oryginalna przyroda i piękne krajobrazy dookoła zapewniały odpowiedni wypoczynek w czasie pobytu na wyjątkowej wyspie Gozo. Wszystko było przygotowane i przeprowadzone bardzo dobrze, jednak w jednym zakresie czuję pewien niedosyt. Uczestnicy szkolenia przyjeżdżali z całej Europy a także z dalszych zakątków świata, ale jedni tylko na tydzień, inni na dwa tygodnie, jeszcze inni na sześć tygodni i w zależności od poziomu posługiwania się językiem byli przydzielani do odpowiednich grup. Mój niedosyt związany jest z faktem, że przez całe dwa tygodnie używany był jedynie czas teraźniejszy. Dowiedziałem się, że musiałbym przyjechać na dłużej, żeby mieć zajęcia prowadzone z użyciem czasu przyszłego czy przeszłego. Uważam, że każdy uczestnik, nawet przyjeżdżający tylko na tydzień powinien mieć kontakt z podstawami we wszystkich trzech podstawowych czasach, a dłuższe pobyty wprowadzałyby w coraz głębiej sięgające szczegóły zastosowań w życiu używanych czasów. Piękna architektura, ciekawe zabytki, oryginalna miejscowa kuchnia i niezapomniane piękno przyrody pozostaną w pamięci na zawsze…
Piotr Owczarek – Angielski Ogólny – kurs języka angielskiego na Malcie
Swój poziom znajomości języka angielskiego przez kursem oceniałem jako umiarkowanie dobry. Największe braki zauważalne były w ubogim zasobie słownictwa oraz braku usystematyzowanej wiedzy z zakresu gramatyki. Komunikacja z osobami anglojęzycznymi nie sprawiała mi większych kłopotów niemniej jednak wyżej wymienione braki był widoczne i zauważalne. Podczas prowadzonych dialogów często pojawiały się błędy z zakresu podstawowej znajomości języka obcego, wynikające między innymi z niepewności podczas posługiwania się językiem angielskim oraz nieutrwalonej wiedzy wynikające z braku praktyki. Po testach sprawdzających poziom języka angielskiego zostałem przydzielony do grupy B1.
Zajęcia odbywałem w szkole GV Malta English Center w St. Paul’s Bay na Malcie. Zajęcia rozpoczynały się o godzinie 9:00 rano lekcjami z gramatyki, trwały one do godziny 12:30. W ich czasie obowiązywała jedna- 30 minutowa przerwa. Podczas zajęć tematycznych pogłębialiśmy zdobytą już wiedzę oraz poszerzaliśmy ją o nowe zagadnienia, konstrukcje językowe oraz słownictwo. Po nich następowały lekcje z nauki mówienia trwające od 13:00 do 14:30, polegały one w głównej mierze na dialogu zarówno z prowadzącymi zajęcia jak i innymi kursantami. Wszelkie popełniane przez nas błędy w wymowie słów, oraz akcencie były poprawiane przez pochodzące z Wielkiej Brytanii prowadzące.
Dwutygodniowy kurs na Malcie, w GV Malta English Centre znacząco poprawił moją pewność siebie podczas swobodnej wypowiedzi a także zwiększył komfort rozmów w języku angielskim. Zdecydowany wpływ na to miały codzienne zajęcia, którym rdzeniem byłą właśnie rozmowa z innymi uczestnikami zajęć oraz nauczycielkami języka, które był native speakerkami. Podczas prowadzonych przez nas dialogów zwracały one uwagę na popełniane przez nas błędy gramatyczne, składniowe poszczególnych zdań oraz na akcent i poprawną wymowę słów. Duży wpływ na zwiększenie kompetencji językowych miała również styczność z innymi kursantami pochodzącymi ze wszystkich stron świata: Niemiec, Brazylii, Japonii, Włoch, Chin, Węgier itd. co pozwoliło na zetknięcie się z różnymi akcentami a przez to swoiste obycie się z językiem obcym.
Znaczący wzrost kompetencji zauważyłem również w sferze gramatycznej języka angielskiego. Kurs językowy w sposób znaczny zwiększył znajomość różnego rodzaju konstrukcji językowych, zrozumienie znajdujących się w nich zależności oraz znacząco wzbogacił słownictwo. Jednocześnie udało mi się uporządkować posiadaną już wiedzę z zakresu znajomości języka angielskiego. Dzięki temu wyeliminowałem dużą część błędów popełnianych przeze mnie dotychczas.
Kompetencje, zaangażowanie oraz metody wykorzystywane przez nauczycieli w szkole językowej GV Malta są w mojej ocenie wysoce zadowalające. Nie sposób również pominąć kwestii przyjaznej i otwartej atmosfery panującej w tym miejscu. Wszystkie zasady i reguły zostały już na początku jasno i klarownie przedstawione, poinformowano nas również o możliwości zmiany grupy językowej na mniej lub bardziej zaawansowaną- wedle naszego uznania i naszych potrzeb co również oceniam pozytywnie. Nie mam żadnych zastrzeżeń do prowadzonych zajęć. Wszystko było klarowne i zrozumiałe.
Dodatkowo chciałbym zauważyć, że osoby, posiadające większe braki w znajomości języka miały łatwy i swobodny dostęp do materiałów dodatkowych jakie udostępniał in nauczyciel. W takim przypadku prowadzący poświęcali swój czas aby w większym stopniu pomóc takim osobom.
Podsumowując: uważam, że moje kompetencje językowe zostały znacząco zwiększone a wiedza nabyta podczas kursów ułatwi mi komunikację w języku angielskim.
Piotr Derlatka - English Language Course & Stress Management and Recognition: Key Strategies for Teachers – szkolenie we Florencji
Uczestniczyłem w kursach English Language Course (Elementary Level) and Stress Management and Recognition: Key Strategies for Teachers w Europass Teacher Academy we Florencji. Pierwsza część kursu, prowadzona przez nauczyciela Leonardo Benozzi, była poświęcona nauce języka angielskiego na poziomie A2 / B1. W trakcie zajęć nie tylko poszerzałem moje kompetencje językowe w zakresie języka angielskiego, nauczyłem się także, jak się uczyć języka obcego i jakich narzędzi multimedialnych i technologicznych można do tego używać. Zajęcia były ciekawe i motywujące, a dodatkowym atutem była różnorodność uczestników: w grupie ośmioosobowej znaleźli się nauczyciele z Polski, Austrii, Francji i Niemiec.
Druga część kursu – Stress Management and Recognition: Key Strategies for Teachers – poświęcona była strategiom radzenia sobie ze stresem w szkole. Zajęcia – prowadzone przez Susan Gagliano – odbywały się w dziewiętnastoosobowej grupie, w której znaleźli się nauczyciele z Polski, Austrii, Niemiec, Francji, Irlandii, Szwecji, Litwy i Finlandii. W trakcie kursu poznawaliśmy techniki oddechowe, zasady mindfulness, elementy medytacji, techniki koncentracji. Pracowaliśmy z emocjami i uczyliśmy się najróżniejszych metod, jak radzić sobie ze stresem, co było szczególnie ważne, bo wiedzę tę można przekazać uczniom. Poznaliśmy także model emocji Permah (w psychologii pozytywnej pięć elementów dobrego życia). Kurs prowadzony był niezwykle ciekawie, z użyciem różnorodnych metod: wykład, praca w grupie, praca w parach, joga, medytacja, a także metody warsztatowe, które można zastosować również podczas pracy w szkole.
Umiejętności wyniesione z kursów przyczyniły się nie tylko do zwiększenia moich kompetencji językowych w zakresie języka angielskiego, ale również znacznie przyczyniły się do mojego samorozwoju. Nauczyłem się metod, które mogę wykorzystać w pracy z uczniami.
Andrzej Maldzis - English Language + Irish Culture Course – szkolenie w Dublinie
W dniach od 26 maja do 06 czerwca 2025 roku, uczestniczyłem w kursie językowym English Language+Irish Culture Course, Standard Plus Fluency Course w Horner School of English w Dublinie w ramach projektu „Nowe metody i język w praktyce – europejski rozwój PLSP w Poznaniu” . W czasie tych dwu tygodni uczyłem się w dwóch różnych grupach. W pierwszym tygodniu uczęszczałem na zajęcia w grupie, którą tworzyli nauczyciele z Francji i Czech, osoby które były mniej więcej w moim wieku. Następnie przeniesiony zostałem do grupy, która składała się z osób w wieku 20-25 lat, przybyłych do Dublina z tak różnych krajów, jak Japonia, Francja, Turcja, Chiny, Hiszpania czy Szwajcaria, które przygotowywały się do testu w grupie Bussines English. Pomimo dzielącej nas różnicy wieku udało nam się nawiązać znakomity kontakt. Poza porannymi, regularnymi lekcjami, dodatkowo w poniedziałek i w środę, uczestniczyłem w trzygodzinnych konwersatoriach, których zadaniem było wzmocnienie kompetencji komunikacyjnych jej uczestników. Wszystkie zajęcia, w obu grupach prowadzone były z wykorzystaniem różnorodnych metod pracy oraz z zastosowaniem nowych technologii cyfrowych. Z zajęć zapamiętałem również kilkakrotnie powtarzaną przez nauczycieli uwagę, którzy podkreślali, że błąd jest normalną częścią każdego procesu nauki, a nauki języka obcego w szczególności. Najważniejsze, aby uświadomić sobie, że się go robi, i jak najszybciej go wyeliminować, zamieniając go na poprawną formę językową, tak aby nie był dalej utrwalany.
Czas po zajęciach poświęciłem na poznawanie Dublina, z wolna pochłaniała mnie atmosfera miasta, miasta o imponującej historii, niezliczonej ilości zabytków, instytucji sztuki i kultury. Jednego dnia podążałem śladami bohaterów joysowskiego Ulissesa, innego dwudziestowiecznych irlandzkich patriotów. Niezapomnianym doświadczeniem były spotkania i rozmowy z mieszkańcami miasta w klimatycznej atmosferze lokalnych pubów, np. przy okazji meczu w nieznaną mi wcześniej irlandzką odmianę gry w piłkę, czy sobotni wieczór karaoke w The Liberty Belle. Pobyt uzupełniły wycieczki krajoznawcze do Glendalough, czy Giant Causway i Belfastu.
Doświadczenie i umiejętności, jakie nabyłem w trakcie kursu i pobytu w Dublinie podniosły moje kompetencje, moją pewność w zakresie komunikacji językowej, a zdobyta wiedza, wyniesione z lekcji obserwacje, w szczególności te odnoszące się do zróżnicowania rytmu i metod pracy w trakcie lekcji, wykorzystam na prowadzonych przez siebie zajęciach z rysunku i malarstwa.
Przemysław Górski - General English + Fluency Course – szkolenie w Dublinie
Szkolenie odbyło się w dniach 26.06.2025 - 06.06.2025 w ramach projektu “ Nowe metody i język w praktyce - europejski rozwój PLSP w Poznaniu.” Wziąłem udział w kursie “General English +Fluency Course” w Horner School of English. Szkolenie zrealizowane zostało w ramach projektu “Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021 - 2027.
Program kursu zawierał 26 godzin zajęć w tygodniu i podzielony był na sesje przedpołudniowe oraz dwa razy w tygodniu sesje popołudniowe. Zajęcia przedpołudniowe skoncentrowane były na pracy z podręcznikiem, doskonaleniu gramatyki i zastosowaniu jej w praktyce. Sesje popołudniowe nastawione były na doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.
Zajęcia prowadzone były w międzynarodowej grupie uczestników. Brali w niej udział słuchacze z Japonii, Chin, Korei Południowej, Francji, Belgii, Niemiec oraz Brazylii dzięki czemu można było nie tylko doskonalić umiejętności językowe ale poznawać różne zwyczaje panujące w wielu miejscach na świecie. Podczas zajęć panowała bardzo dobra atmosfera, a prowadzący zręcznie wprowadzał elementy irlandzkiej kultury i tradycji podpowiadając i polecając również miejsca warte zwiedzenia. Szkoła Horner School of English współpracuje z akademikiem Hey Day gdzie zatrzymałem się podczas pobytu w Dublinie.
Po zajęciach miałem możliwość zwiedzania Dublina i doskonalenia umiejętności językowych podczas codziennych aktywności. Udało mi się zwiedzić takie miejsca jak Muzeum Narodowe Irlandii czy Muzeum Archeologiczne. Bardzo mocne wrażenie zrobiło na mnie Muzeum Kilmainham Gaol. Jest to więzienie, które zostało jednym z symboli irlandzkiej walki o niepodległość. Miałem okazję podążać śladami bohaterów powieści Jamesa Joyce’a “Ulisses” oraz zwiedzić muzeum Jamesa Joyce’a.
Obok zwiedzania Dublina miałem również okazję podziwiać przyrodę Irlandii. Wybrałem się na wycieczkę na Półwysep Howth z jego imponującymi klifami. Duże wrażenie zrobiły na mnie zarówno zabytki w Glendalough, a także trekking dookoła jeziora w górach Wicklow.
Wziąłem również udział w zorganizowanej przez szkołę Horner wycieczce do Giant's Causeway, Belfastu i magicznej alei buków z “Gry o Tron” The Dark Hedges.
Zarówno udział w kursie jak i pobyt w Dublinie był dla mnie bardzo ciekawym i wartościowym doświadczeniem. Podniesienie kompetencji językowych pozwoli mi sięgnąć do większej bazy anglojęzycznych materiałów metodycznych związanych z prowadzonymi przeze mnie zajęciami. Dodatkową wartością jest również rozszerzenie kompetencji związanych z nowymi technologiami, które również można wykorzystać do przygotowania czy prowadzenia zajęć ruchowych.
Katarzyna Maciąg - Modern Methodologies for the Language Classroom – szkolenie metodyczne w Dublinie
W dniach 2–13 czerwca 2025 r. uczestniczyłam w dwutygodniowym szkoleniu metodycznym dla nauczycieli języków obcych pt. „21st century modern methodologies in the language classroom”, które odbyło się w Twin English Centre w Dublinie. Zajęcia prowadził Sean Brennan, a w kursie uczestniczyła czteroosobowa grupa nauczycieli z Polski. Szkolenie zrealizowałam w ramach mojego udziału w projekcie „Nowe metody i język w praktyce – europejski rozwój PLSP w Poznaniu”, który stanowi część programu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, realizowanego na zasadach programu Erasmus+. Program szkolenia podzielony był na dwie sesje poranne i obejmował zagadnienia związane ze współczesnymi metodami nauczania języków obcych takie jak:
• Thinking-based learning i design thinking,
• Problem-based learning oraz inquiry-based learning,
• Competence-based learning,
• Project-based learning i blended learning.
Szczególną uwagę poświęciliśmy również nowoczesnym rozwiązaniom dydaktycznym, takim jak flipped classroom, gamifikacja w nauczaniu języka obcego czy wykorzystanie AI w procesie nauczania, oceniania oraz udzielania informacji zwrotnej. Na zajęciach panowała bardzo atmosfera – wymienialiśmy się pomysłami, dyskutowaliśmy i dzieliliśmy doświadczeniami. Prowadzący, oprócz realizacji programu, wprowadzał także elementy kulturowe, przybliżając historię i tradycje Irlandii oraz polecał interesujące miejsca do odwiedzenia. Na czas pobytu zamieszkałam w akademiku Yugo Kavanagh Court w północnej części Dublina. Po zajęciach miałam okazję pieszo poznawać miasto i odwiedzić takie miejsca jak:
• Trinity College,
• Muzeum Narodowe Irlandii i Hugh Lane Gallery,
• Marsh’s Library,
• Katedrę św. Patryka,
• Muzeum Jamesa Joyce’a oraz słynną Sweny’s Pharmacy, znaną z kart Ulissesa w której to główny bohater powieści, Bloom, zwykł kupować mydełko cytrynowe.
Zachwyciły mnie zielone skwery Dublina, długie ulice z szeregiem wyniosłych kamienic georgiańskich i kolorowe drzwi do tychże budynków. Ujęła mnie niezwykła i szczera życzliwość Irlandczyków. Wybrałam się także na wycieczki poza Dublin: na półwysep Howth i spacer po zielonych klifach, w góry Wicklow do Glendalough na terkking wokół jeziora, a także na jednodniową wycieczkę do Belfastu i na Grobla Olbrzyma. Szkolenie było dla mnie niezwykle wartościowym doświadczeniem zawodowym i osobistym. Zdobytą wiedzę i umiejętności zamierzam wykorzystać w pracy dydaktycznej, w szczególności w zakresie:
• aktywizowania uczniów poprzez pracę projektową,
• wprowadzania innowacyjnych metod opartych na współpracy i personalizacji nauczania,
• rozwijania kompetencji kluczowych u uczniów,
• integrowania nowych technologii w procesie uczenia się oraz wykorzystanie AI w organizacji pracy nauczyciela języka, w szczególności ChatGPT Zero, Chat Rubric Maker, które poznałam w trakcie kursu.
Udział w kursie pozwolił mi nie tylko poszerzyć warsztat metodyczny, ale również wzmocnić kompetencje językowe i kulturowe, które są nieocenione w pracy nauczyciela języków obcych.
Anita Michalak - Methodology Revisited, Revitalised & Re-energised – Language Teaching Methodology – szkolenie metodyczne na Malcie
Celem mojego udziału w kursie było pogłębienie wiedzy z zakresu metodologii nauczania języka angielskiego. Kurs był skoncentrowany na nauczaniu młodzieży w wieku licealnym i zakładał dopasowanie metod do różnego wieku. Ponadto niektóre teorie miały również przygotowane zadania dla uczniów w celu omówienie i dopasowania do indywidualnych i grupowych potrzeb uczniów. Zajęcia odbywały się codziennie w formie warsztatów, ćwiczeń praktycznych, wykładów oraz pracy w międzynarodowych grupach. Kluczowe zagadnienia obejmowały:
Engaging the Learner: Motivating Today’s Students
Get Them Talking: Encouraging Students to Speak
Learner Styles & Multiple Intelligences
The Chemistry of Words: Collocation
The Dictation Revival
Songs & Music & their Learning Potential
Tell Me A Story! Using Stories in the Classroom
Using Computers – Exploiting the Internet
Using Videos & DVDs
Cuisenaire Rods and Language Learning
Using Concordances & Dictionaries for Vocabulary
Grammar Practice Activities
Setting Up Online Activities
Co-operative Learning
Warmers, Fillers & Coolers
Drama, Roleplays & Simulations
Colloquial English and Idiomatic Language
Learning Vocabulary
Using Humour for Language Learning
YouTube, Videoclips & Learning
Making Pronunciation Fun
Conversation – How we really speak
Dealing with Learner Errors
Techno-Learn: Wikis
Designing Crosswords & Quizzes
Teaching Language through Project Work
Writing Strategies
Language Development: Speaking Activities
Course Evaluation and Feedback
Kurs odbywał się w centrum szkoleniowym Executive Training Institute na Malcie. Prowadzony był przez doświadczonych trenerów z Anglii. Uczestniczyło w nim około 8 nauczycieli z różnych krajów europejskich – m.in. z Niemiec, Turcji, Francji i Czech. Wymiana doświadczeń i perspektyw była nieocenionym elementem kursu.
Codzienne sesje zaczynaliśmy od feedbacku i przechodziliśmy do tematu z danego dnia. Następnie pracowaliśmy nad konkretnymi technikami i metodami pracy w zależności od grupy docelowej. Dużą wartość miały ćwiczenia grupowe – analizy zadań i wymiany doświadczeń różnych nauczycieli. Kurs był niezwykle wartościowym doświadczeniem – zarówno zawodowym, jak i osobistym. Zdobyta wiedza oraz umiejętności znajdą zastosowanie w codziennej pracy z uczniami, dokonując analizy zastosowań metod poznanych na zajęciach. Również bardzo bogatym doświadczeniem było przemyślanie znanych już metod ale pod innym kątem, zwłaszcza w kontekście edukacji artystycznej, która wymaga głębokiego kontaktu z emocjami i wewnętrzną uważnością. Zdecydowanie polecam udział w tego typu szkoleniach wszystkim nauczycielom, którzy pragną świadomie nauczać swoich uczniów wprowadzając ich w nowy cyfrowy świat.
Małgorzata Szymańska – Angielski ogólny – kurs języka angielskiego w Dublinie
Szkolenie zostało przeprowadzone przez Horner School of English w Dublinie w dniach 16.06-27.06.2025r. Program kursu obejmował naukę języka angielskiego na poziomie gramatycznym i praktycznym. W ramach kursu zrealizowałam 58 godzin dydaktycznych. Zajęcia odbywały się w godzinach przedpołudniowych i trzy razy w tygodniu dodatkowo, popołudniu w mieszanych grupach realizowałam tzw. speaking. Kilkuosobowe zespoły wyłaniano na podstawie poziomu znajomości języka. W moim zespole współpracowałam z kursantami z różnych grup wiekowych i zawodowych z Japonii, Brazylii. Szwajcarii, Włoch.
Na zajęciach prowadzący stosowali różnorodne metody dydaktyczne: klasyczne ćwiczenia gramatyczne z wykorzystaniem podręcznika lub innych materiałów, odsłuch, dialogi w parach, pracę w grupach, gry dydaktyczne. Ciekawą formą była analiza żywego języka zaczerpniętego z bieżących informacji medialnych.
Odbyty kurs w znaczący sposób podniósł moje kompetencje językowe. Przełamałam trudności w ustnym wypowiadaniu się. Zmuszona zostałam do używania języka angielskiego w różnych sytuacjach komunikacyjnych np. w miejscu zakwaterowania, podczas integracji towarzyskich, doświadczeń turystycznych.
Możliwość wyjazdu na kurs językowy zaowocował także bliższym poznaniem kultury Irlandii. W czasie wolnym zwiedzałam zabytki Dublina, doświadczyłam kosmopolitycznej atmosfery miasta. Odbyłam szereg wycieczek do nadmorskich okolic stolicy, a także podziwiałam piękne krajobrazy irlandzkich klifów i gór.
Dublin, to miasto wybitnych ludzi pióra. Ten wątek kulturowy jest mi szczególnie bliski z powodów zawodowych. Wiedzę tą na pewno wykorzystam na zajęciach z literatury, zwłaszcza w klasach rozszerzonych, wprowadzając do kanonu lektur dzieła wybitnych pisarzy i poetów irlandzkich.
Wymieniłam również doświadczenia z grupą nauczycieli na temat systemów edukacyjnych w Europie. Chociaż nie znalazłam możliwości do nawiązania współpracy z innymi szkołami, to dostrzegłam te same trudne zadania, z którymi zmaga się współczesna szkoła w Polsce, Irlandii, Francji czy Włoszech.
Język angielski jako wspólny język komunikacji, to przepustka do świata kultury europejskiej i integracji z jej cywilizacją.
Maria Zielonacka – Angielski ogólny – kurs języka angielskiego w Dublinie
W dniach 16–27 czerwca 2025 r. uczestniczyłam w dwutygodniowym kursie językowym pt. Angielski Ogólny, który odbył się w The Horner School of English w Dublinie
Szkolenie zrealizowałam w ramach mojego udziału w projekcie „Nowe metody i język w praktyce – europejski rozwój PLSP w Poznaniu”, który stanowi część programu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, realizowanego na zasadach programu Erasmus+. Pierwszy tydzień kursu, prowadzony przez nauczyciela Philipa, był poświęcony nauce języka angielskiego na poziomie A2 / B1. W trakcie zajęć nie tylko poszerzałam moje kompetencje językowe w zakresie języka angielskiego, nauczyłam się także, jak się uczyć języka obcego
i jakich narzędzi multimedialnych i technologicznych można do tego używać. Zajęcia były ciekawe i motywujące, a dodatkowym atutem była różnorodność uczestników: w grupie dwunastoosobowej znaleźli się uczestnicy ze Szwajcarii, Austrii, Francji i Niemiec oraz Japonii i Korei Południowej.
Drugi tydzień kursu prowadzony przez nauczyciela Paula. Zajęcia odbywały się w grupie dziesięcioosobowej. W dalszym ciągu uczyliśmy się najróżniejszych metod nauki języka angielskiego już na poziomie B2 co było szczególnie ważne, bo wiedzę tę można przekazać uczniom. Kurs prowadzony był niezwykle ciekawie, z użyciem różnorodnych metod: wykład, praca w grupie, praca w parach, a także metody warsztatowe, które można zastosować również podczas pracy w szkole.
Dodatkowo co drugi dzień odbywały się zajęcia OPEN SPEAK na który przychodzili studenci z różnych grup językowych i z różnych krajów uczyliśmy się języka angielskiego bawiąc się jedną z tych zabaw zaproponuję uczniom -Tell the Truth.
Umiejętności wyniesione z kursów przyczyniły się nie tylko do zwiększenia moich kompetencji językowych w zakresie języka angielskiego, ale również znacznie przyczyniły się do mojego samorozwoju. Nauczyłam się metod, które mogę wykorzystać w pracy
z uczniami.