Zielona przyszłość druku 3D: młodzi projektanci odkrywają zrównoważony design dzięki technologiom!
26.10.2025
Projekt Three Voices in Green (TVIG) to dwuletnie partnerstwo w ramach programu Erasmus+ KA2, które łączy trzy średnie szkoły artystyczno-przemysłowe: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín (Czechy), Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara (Polska) oraz Súkromná škola umeleckého priemyslu (Słowacja). Celem projektu jest wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju do edukacji artystycznej i projektowej poprzez wspólną naukę i wymianę dobrych praktyk.
Po udanej pierwszej mobilności w Polsce, która koncentrowała się na eko-arcie i zrównoważonym myśleniu, jesienią 2025 roku odbyliśmy drugą fazę projektu — mobilność na Słowacji. Miała ona miejsce w mieście Żylina i tematycznie koncentrowała się na zrównoważonym projektowaniu produktów oraz zasadach gospodarki obiegu zamkniętego. Uczniowie pogłębili tam swoją wiedzę o tym, jak materiały, technologie i odpowiedzialność za środowisko przenikają się w praktyce projektowej.
Aktywności online na platformie eTwinning
Przed spotkaniem w Żylinie wszyscy aktywnie uczestniczyliśmy w działaniach online na platformie eTwinning. Uczniowie analizowali materiały oraz cykle życia produktów. Dzięki tym zadaniom poznali kluczowe zasady zrównoważonego projektowania, takie jak modularność, projektowanie z myślą o demontażu (design for disassembly) oraz koncepcję Cradle to Cradle.
W ramach aktywności Product Autopsies uczniowie analizowali codzienne przedmioty — badali ich skład, użyte materiały, możliwość recyklingu oraz logikę projektową z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju.
Następnie przygotowali prezentacje dotyczące cyklu życia produktów, przedstawiające wpływ na środowisko — od wydobycia surowców aż po ich utylizację. Najciekawsze z nich zostały zaprezentowane podczas mobilności na Słowacji.
Mobilność na Słowacji: druk 3D i zrównoważony design w Żylinie
W dniach 13–17 października 2025 spotkaliśmy się z partnerami z Polski i Słowacji podczas drugiej mobilności międzynarodowej, której gospodarzem była Súkromná škola umeleckého priemyslu w Żylinie. Cały tydzień poświęcony był nauce, dzieleniu się doświadczeniem oraz praktycznym aktywnościom skupionym na druku 3D i projektowaniu zrównoważonym.
Co nas czekało w Żylinie?
Głównym punktem programu był warsztat poświęcony drukowi 3D z materiałów ekologicznych. Uczniowie dowiedzieli się, że nie wszystkie plastiki są sobie równe — pracowali z biodegradowalnymi filamentami i tworzywami z recyklingu. Poznali podstawy szybkiego prototypowania i zrozumieli zasady projektowania bezodpadowego. A jak najlepiej się tego nauczyć? Oczywiście poprzez własne doświadczenie!
Wykład Alternatywne materiały do druku 3D zapoznał uczestników z nietypowymi surowcami wykorzystywanymi we współczesnym druku 3D. Praktyczne przykłady zrównoważonej produkcji poznaliśmy również podczas wycieczek.
Nauczyciele uczestniczyli w specjalistycznych warsztatach, podczas których rozmawiali o tym, jak włączyć zasady gospodarki obiegu zamkniętego i zrównoważonego projektowania do szkolnych programów nauczania.
Wystawa i podsumowanie tygodnia
Na zakończenie mobilności odbyła się wystawa uczniowskich prac, podczas której uczestnicy zaprezentowali swoje 3D prototypy. Refleksji poddane zostały zarówno aspekty techniczne i estetyczne, jak i etyczny wymiar zrównoważonego projektowania.
Co dalej? Finał projektu w Czechach
Po dwóch udanych międzynarodowych mobilnościach projekt przechodzi do ostatniej fazy, która odbędzie się w marcu 2026 roku właśnie w naszej szkole w Jihlavě-Heleníně. Skoncentrujemy się na zaawansowanych koncepcjach zrównoważonego rozwoju, takich jak wirtualna rzeczywistość w projektowaniu, ekonomie współdzielenia oraz Service-Dominant Logic.
Uczniowie i nauczyciele będą pracować z technologiami VR, analizować strategie ESG w firmach i rozpoczną przygotowania do rewizji programów nauczania, które odzwierciedlą wiedzę i doświadczenia zdobyte w trakcie trwania całego projektu.
Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Więcej informacji o programie Erasmus+: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/ | https://erasmusplus.org.pl | https://www.dzs.cz/program/erasmus.