W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Akt oskarżenia w sprawie sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym

05.01.2023

Aktem oskarżenia Prokuratura Rejonowa Gdańsk-Śródmieście w Gdańsku zakończyła postępowanie w sprawie sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym. Do zdarzenia doszło 14 lipca 2021 roku na wysokości Polskiego Haka przy ujściu Motławy do Martwej Wisły.

Temida 3

Okoliczności  zdarzenia

O godzinie  14.45 statek pasażerki  Czarna Perła rozpoczął  rejs z Zielonego  Mostu  do Długiego Pobrzeża. Na jego pokładzie przebywało 112 osób. Około godzony 15.00  znajdował się na terenie  tzw. Polskiego Haka, to jest przy ujściu  Motławy do Martwej Wisły,  kierując się do wejścia  Motławy. W tym   momencie  na obszarze  Polskiego Haka  pojawił  się  statek  pogłębiarka,  który wypłynął z Kanału Kaszubskiego. Wykonywał manewr obrotu na Polskim  Haku. Jak ustalono,  przed  wpłynięciem   na Polski  Hak  pilot  pogłębiarki komunikował się ze statkiem informując o planowanym manewrze. W trakcie obrotu pogłębiarki  statek  Czarna Perła uderzył  w jej lewą burtę.

Przeprowadzone badania  wykazały, że  sternik jednostki Czarna Perła  znajdował się po użyciu alkoholu.

W wyniku  tego zdarzenia  poszkodowanych zostało czworo  pasażerów statku Czarna Perła, w tym  troje  doznało obrażeń naruszające czynności narządów ciała na czas poniżej 7 dni.  

Z zebranego materiału dowodowego,   w tym opinii  z zakresu wypadków w ruchu  morskim wynika, że bezpośrednią przyczyną zderzenia się jednostek było niewłaściwe  przeprowadzenie przez sterującego statkiem  Czarna Perła manewru  wyprzedzania pogłębiarki.

Zarzut

Prokurator zarzucił sterującemu statkiem Czarna Perła szyprowi,  znajdującemu  się w stanie po użyciu alkoholu umyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu wodnym, w następstwie czego doszło do narażenia na bezpośrednie niebezpieczeństwo  utraty  życia  i zdrowia wielu osób, a cztery zostały  poszkodowane , w tym trzy doznały  obrażeń ciała na czas poniżej dni 7. 

Przesłuchany w toku postępowania przygotowawczego w charakterze podejrzanego mężczyzna  nie  przyznał się do popełnienia zarzuconego mu przestępstwa. 

W toku postępowania przygotowawczego  stosowane były wobec mężczyzny wolnościowe środki  zapobiegawcze w postaci  dozoru Policji, zawieszenia  w wykonywaniu zawodu szypra I klasy  Żeglugi Krajowej  oraz  nakazu powstrzymania  się od prowadzenia  wszelkich pojazdów mechanicznych w ruchu wodnym.

 Kara

Zarzucone  przestępstwo,   zakwalifikowane  z art.  173 § 1 k.k.  zagrożone jest karą pozbawienia  wolności do lat 10.

Akt oskarżenia w tej sprawie został skierowany w grudniu 2022 roku do Sądu Rejonowego Gdańsk-Południe w Gdańsku .

 

Grażyna Wawryniuk

Rzecznik  Prasowy  

Prokuratury Okręgowej

w Gdańsku 

 

{"register":{"columns":[]}}