W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prokuratura Rejonowa w Gdyni zakończyła śledztwo prowadzone w sprawie katastrofy kolejowej do której doszło 5 października 2023 r.

07.05.2025

Prokurator Prokuratury Rejonowej w Gdyni w dniu 18 kwietnia 2025 r. skierował do Sądu Rejonowego w Gdyni akt oskarżenia przeciwko Piotrowi K. (27 letniemu maszyniście) podejrzanemu o sprowadzenie w dniu 5 października 2023 r. w Gdyni katastrofy w ruchu lądowym poprzez niezachowanie ostrożności wymaganej w danych okolicznościach, w tym nie zastosowanie się do wskazań tarczy manewrowej Tm 30 nadającej sygnał Ms1 ,,Jazda manewrowa zabroniona" doprowadzając tym samym do rozprucia zwrotnicy i do czołowego zderzenia na łączniku rozjazdowym z nadjeżdżającym z naprzeciwka pociągiem pasażerskim relacji Malbork Gdynia Chylonia.

komunikat

Śledztwo w tej sprawie pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w Gdyni prowadzili funkcjonariusze Komendy Miejskiej Policji w Gdyni. 

Okoliczności sprawy
4 października 2023 r. Piotr K. jako maszynista pociągu SA 138-004A  rozpoczął zmianę roboczą na stacji Gdynia Główna, gdzie wykonał jazdę na odcinku Gdynia Główna - Hel i Hel - Kuźnica. Następnego dnia, tj. 5 października 2023 r. ok. godziny 6.40   Piotr K. kierując składem SA 138-004A pojechał na stację paliw celem dotankowania autobusu szynowego. Następnie, po zakończeniu tankowania, Piotr K. miał podjechać autobusem szynowym  na tor 1 przy peronie 2 na stacji Gdynia Chylonia. Jadąc z toru nr 404 na tor 21   nie obserwował należycie przedpola jazdy i nie regulował prędkości składu, przez co nie zastosował się do wskazań tarczy manewrowej  
Tm 30 nadającą sygnał świetlny barwy niebieskiej Msl oznaczający ,,Jazda manewrowa zabroniona”, czym doprowadził  do rozprucia zwrotnicy nr 64 i wjechał w trasę przejazdu nadjeżdżającego z naprzeciwka pociągu ROJ 50673 relacji Malbork-Gdynia Chylonia. Kiedy dyżurna ruchu zauważyła na ekranie obsługiwanego przez siebie komputera, że pociąg SA 138-004A przejechał tarczę manewrową nr 30 poleciła Piotrowi K. za pomocą radiotelefonu natychmiastowe zaprzestanie jazdy i rozpoczęła procedurę alarmową. Piotr K. wdrożył hamowanie awaryjne, również maszynista pociągu ROJ 50673 wdrożył hamowanie. Pomimo tego doszło  do czołowego zderzenia pociągów. W momencie zderzenia w pociągu ROJ 50673 znajdowało się co najmniej 20 osób,  9 z nich odniosło obrażenia, w tym jedna osoba odniosła ciężki uszczerbek na zdrowiu. W wypadku nikt nie zginął.  
Obaj maszyniści byli trzeźwi. 

Zarzuty
W oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy prokurator przedstawiał Piotrowi K. zarzut nieumyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu lądowym, tj. o czyn z art. 173 § 1 i 2 k.k. w zb. z art. 177 § 1 i 2 k.k. w zb. z art. 177 § 1 k.k. 

Piotr K. przesłuchany w charakterze podejrzanego przyznał się do zarzuconego czynu i wyraził  skuchę. 

Kara 

Za zarzucane oskarżonemu przestępstwo grozi kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do  8 lat.

prok. Mariusz Duszyński 
rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku 

Zachęcam do sprawdzania informacji publikowanych na stronie Prokuratury Okręgowej  w Gdańsku:
https://www.gov.pl/web/po-gdansk
oraz w serwisie X:
https://x.com/POGDA_GOV_PL

 

{"register":{"columns":[]}}