Powrót

Umorzenie śledztwa w sprawie wypadku jakiemu uległa Maja D.

16.12.2025

Grafika z napisem komunikat, orłem i napisem Prokuratura Okręgowa w Krakowie

W dniu 9 grudnia 2025 roku prokurator Prokuratury Rejonowej w Wieliczce umorzył wobec stwierdzenia, że czyn nie zawiera znamion czynu zabronionego śledztwo w sprawie nieumyślnego naruszenia w dniu 4 czerwca 2025 r. w miejscowości Grabie zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym na skutek czego doszło do zderzenia kierującej rowerem Mai D. oraz pojazdu mechanicznego marki FORD Focus, w wyniku czego na skutek rozległych obrażeń Maja D. zmarła, tj. o przestępstwo z art. 177 § 2 k.k. Do wypadku doszło w dniu 4 czerwca 2025 r. około godziny 7:46 w miejscowości Grabie na wysokości posesji o numerze 61, miał on  miejsce na prostym, asfaltowym i prostym odcinku drogi. Od strony miejscowości Niepołomice poruszał się w kierunku Brzegi pojazd marki BMW 120D, którym kierował Mariusz G. Za samochodem BMW jechał samochód marki Fiat Fiorino, prowadzony przez Andrzeja G. za nim jechali kolejno rowerzyści: Maksym D., Maja D. oraz Damian C. Za rowerzystami poruszał się pojazd marki Volkswagen Golf GT, kierowany przez Jacka L. Z przeciwka poruszał się samochód marki FORD CNG Technik Focus RS, kierowany przez Wojciecha L. Gdy samochód marki Fiat zatrzymał się za pojazdem marki BMW, który wykonywał manewr skrętu w lewo, wówczas Maksym D. ominął dwa pojazdy po prawej stronie nawierzchni drogi, natomiast Maja D. wykonała gwałtowny manewr ominięcia pojazdów zjeżdżając na lewą stronę jezdni, gdzie zderzyła się z nadjeżdżającym z przeciwka samochodem marki FORD, a następnie odbiła się od samochodu marki Volskwagen i upadła na jezdnię. Rower wsunął się pod podwozie samochodu marki Volskwagen. Uczestnicy zdarzenia byli trzeźwi i nie byli pod wpływem żadnych substancji odurzających czy też psychotropowych. Przyczyną śmierci Mai D. były  obrażenia wielonarządowe, których doznała ona w wyniku wypadku.

 Jak ustalono w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy bezpośrednią przyczyną wypadku z dnia 4 września 2025 r. było nieprawidłowe postępowanie pokrzywdzonej, która w tym dniu naruszyła zasadę ostrożności w ruchu lądowym (nie obserwowała drogi przed sobą) oraz zasadę utrzymywania odstępu niezbędnego do uniknięcia zdarzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego ją samochodu marki Fiat, ponadto podjęła błędną decyzję o ominięciu samochodu marki Fiat od strony lewej, zamiast omijania tego samochodu po prawej stronie jezdni. Mimo stwierdzenia, iż kierujący samochodem marki FORD jechał prędkością niebezpieczną to należy mieć na względzie, iż to nie naruszenie tej reguły ostrożności przyczyniło się do zaistnienia wypadku w dniu 4 czerwca 2025 r.

 

Rzecznik Prasowy
Prokuratury Okręgowej
w Krakowie
Oliwia Bożek-Michalec

{"register":{"columns":[]}}