Wniosek o zapewnienie dostępności
Wniosek o zapewnienie dostępności
Zgodnie z art. 29 ustawy z dn. 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2024 r. poz. 1411, dalej zwana: ustawą), każdy bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować Prokuraturę Okręgową we Wrocławiu o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, o których mowa w art. 6, pkt 1 lub 3 ustawy, dotyczących Prokuratury Okręgowej we Wrocławiu oraz wszystkich podległych prokuratur rejonowych okręgu wrocławskiego (lista wszystkich jednostek i ich dane kontaktowe znajdują się tutaj: https://www.gov.pl/web/po-wroclaw/jednostki-podlegle )
Na podstawie art. 30 ustawy osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Zarówno informację o braku dostępności, jak i wniosek o zapewnienie dostępności należy złożyć do podmiotu publicznego, z którego działalnością związana jest informacja lub wniosek o zapewnienie dostępności.
Co powinien zawierać wniosek o zapewnienie dostępności?
- dane kontaktowe wnioskodawcy,
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą (np. pisemnie, telefonicznie, za pośrednictwem Poczty Polskiej czy też poczty elektronicznej),
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Wnioski o zapewnienie dostępności można składać:
- osobiście: w Kancelarii (Biurze Podawczym) Prokuratury Okręgowej we Wrocławiu w godzinach 08:00 – 15:00, ul. Podwale 30, 50-040 Wrocław lub
- korespondencją pocztową na adres: Prokuratura Okręgowa we Wrocławiu, ul. Podwale 30, 50-040 Wrocław, lub
- korespondencją elektroniczną na adres mailowy:
biuro.podawcze.powro@prokuratura.gov.pl , ze wskazaniem w temacie wiadomości, odpowiednio, czy jest to wniosek o zapewnienie dostępności, czy informacja o istniejących barierach, a także jednostki Prokuratury, której pismo dotyczy, lub
- poprzez ePUAP: /Po_Wroclaw/skrytka lub /Po_Wroclaw/SkrytkaESP
Zgodnie z przepisami ustawy podmiot publiczny powinien zapewnić dostępność (czyli zrealizować żądanie zawarte we wniosku) bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 14 dnia od dnia złożenia wniosku. W przypadku, gdy dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia wnioskodawcy o przyczynach opóźnienia i wskazania nowego terminu zapewnienia dostępności, który będzie nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku. Jeżeli zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, np. ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia o wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności w formie przedstawionej we wniosku, każdorazowo proponując dostęp alternatywny.
W sytuacji, gdy podmiot publiczny nie zapewni wnioskowanej dostępności w sposób i w terminie wskazanym powyżej, wnioskodawcy przysługuje prawo do złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni liczonych od dnia upływu terminów, o których mowa powyżej.
Uprzejmie informujemy, że w postępowaniu w przedmiocie wniosku o zapewnienie dostępności nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia pracowników organu, doręczeń, sposobu obliczania terminów, uzupełniania braków formalnych i przekazywania wniosku zgodnie z właściwością.
Materiały
Wniosek o zapewnienie dostępności - PO WrocławWniosek_o_zapewnienie_dostępności_-_PO_Wrocław.docx 0.07MB