Powrót

Piosenka Aktorska Kabaret Starszych Panów

Na brązowym tle grafika dwóch kapeluszy. Białymi literami Koncert pod tytułem Kabaret Starszych Panów

 Kabaret Starszych Panów w wykonaniu adeptów PPSWA im D. Baduszkowej w Gdyni

Co nam zatem pozostaje? Ćwiczyć wyobraźnię w zadumie nad tym "najlepszym ze światów", wzorem Starszych Panów, dżentelmenów przybyłych z dawno minionej, wyidealizowanej rzeczywistości, którzy każdym słowem i gestem pokazywali nam jak nasz świat mógłby - i powinien! - wyglądać, gdybyśmy się tylko o to postarali.

„Kabaret Starszych Panów" Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego to jeden z najwybitniejszych programów rozrywkowych. Ironia, aluzja, przenośnia, pure nonsensowny humor wyróżniały go spośród innych produkcji telewizyjnych lat 50. i 60. XX wieku. Byli oczywiście krytycy, którzy uważali, że za mało jest w tym projekcie realizmu, że aluzje są zbyt subtelne i niezrozumiałe, a Jędrusik zbyt perwersyjna.

Mimo upływu lat Kabaret Starszych Panów do dziś ma swoich fanów, a piosenki, które powstały ponad 60 lat temu nadal bronią się zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej - "są dobre na wszystko" - jak śpiewali dwaj starsi panowie.

Tworząc kabaret, nie mieliśmy pojęcia, jaki on będzie-mówił Jerzy Wasowski ­zasadniczo "przyświecała mi idea" zabawienia siebie i odbiorców przez oderwanie się od szarej, nudnej, brzydkiej codzienności, od panoszącego się wokół nas prostactwa. Ale nie miała być to kampania przeciw czemukolwiek.

Biorąc na „warsztat” piosenki z Kabaretu Starszych Panów, adepci Studium mierzą się z kunsztem literackim Jeremiego Przybory jak i wysublimowaną muzyką Jerzego Wasowskiego.

Jednak co najważniejsze, tworzą te historie w rzeczywistości sobie współczesnej i na tej podstawie kreślą poczucie absurdu, komizm. Emanują nostalgicznością i czułością dla swoich bohaterów i słuchaczy.

I jeszcze raz Jerzy Wasowski: Spróbowałem kiedyś zdefiniować pojęcie sztuki. I stwierdziłem, że sztuką jest wszystko to, bez czego można się w życiu obejść. Można, ale co to za ubogie życie.

 

Prowadzący przedmiot piosenka aktorska

Grzegorz Wolf

 Przy fortepianie Marian Benedyka

Występują słuchacze III roku Studium „Baduszkowej”

Aleksandra Rowicka, Karolina Ziętak , Natalia Kaczanowska, Zuzanna Midura, Weronika Radniecka Maria Bach ,Łukasz Gładysz, Paweł Kiedrowski , Mieszko Wierciński,  Mateusz Górecki ,Kacper Jędrzejewski, Szymon Czerski, Łukasz Szerszeń

{"register":{"columns":[]}}