W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Działalność

Nasza szkoła to coś więcej niż nauka gry na instrumencie – mimo, że instrument to najważniejszy przedmiot dla każdego ucznia. Edukacja muzyczna w szkołach artystycznych jest o wiele bardziej rozbudowana. Wszechstronne wykształcenie muzyczne zdobywa się tutaj również poprzez uczestnictwo w zajęciach teoretycznych, jak również różnego rodzaju zespołów, orkiestry czy chóru.

Zdjęcie przedstawia uczniów grających na skrzypcach, altówce, wiolonczeli i kontrabasie oraz dyrygenta podczas próby orkiestry smyczkowej szkoły muzycznej II stopnia w sali koncertowej (zdjęcie kolorowe)

I tak, najważniejszy zmysł (w przypadku muzyki) tj. doskonały i wykształcony słuch rozwijamy podczas lekcji kształcenia słuchu, które towarzyszą uczniom przez wszystkie lata nauki (zarówno w szkole muzycznej I, jak i II stopnia).

Znacznie krócej, ale nadal wystarczająco długo, w szkole muzycznej I stopnia uczniowie uczą się rytmiki (kl. I-III/C6), którą w starszych klasach zastępują audycje muzyczne (kl. IV-VI/C6 oraz II-IV/C4). Natomiast w szkole muzycznej II stopnia poza kształceniem słuchu uczniowie uczęszczają na zajęcia z literatury muzycznej (kl. I), zasad muzyki z elementami edycji nut (kl. I-II), historii muzyki (kl. II-VI), harmonii (kl. III-IV) i form muzycznych (kl. V-VI).

W trakcie edukacji dochodzą jeszcze, takie przedmioty jak chór lub orkiestra – wszystko zależne jest od tego, jaki instrument główny wybrał uczeń (jeśli jest to fortepian, harfa, akordeon, gitara i organy, to uczniowie uczęszczają na chór, jeśli zaś jest to instrument smyczkowy lub dęty, to na orkiestrę) oraz zespół kameralny. 

Uczniowie naszej szkoły, poza tradycyjnymi lekcjami, mają możliwość uczestniczenia w koncertach, popisach, audycji czy konkursach dla instrumentalistów, zarówno jako odbiorcy, jak i wykonawcy czy współwykonawcy tych wydarzeń. W ten sposób przygotowujemy dzieci do czynnego udziału w życiu kulturalnym, uczymy ich poprawnego zachowania na scenie i radzenia sobie ze stresem. Dodatkowo pokazujemy im sens udziału w wartościowych wydarzeniach artystycznych i ich pozytywny wpływ na nasze codzienne życie.

Podsumowując napiszemy, że wykształcenie muzyczne to wartość dodana, która będzie procentować u uczniów naszej szkoły przez całe życie. To nie tylko wszechstronny rozwój muzyczny. To także kształtowanie wrażliwości estetycznej, rozbudzanie zainteresowań, kształtowanie wyobraźni, rozwijanie pamięci czy poprawa koncentracji. Pamiętajmy, że nawet jeśli dziecko nie zostanie muzykiem i obierze całkowicie inną ścieżkę kariery, wiedza muzyczna i wrażliwość artystyczna z pewnością przyda mu się w wielu innych zawodach. Muzyka może też zostać dla niego hobby, które pozwoli mu się oderwać od codzienności. 

Dlatego napiszemy, że warto, a nawet trzeba spróbować:

  • gdy dziecko wykazuje predyspozycje muzyczne i jest pozytywnie nastawione do tego pomysłu,
  • gdy granie ma być dla dziecka przede wszystkim radością płynącą z rozwijania swoich uzdolnień,
  • gdy popisy i występy są źródłem przyjemności przynoszącej dziecku satysfakcję,
  • gdy pragniemy, aby nasze dziecko wyrosło na wrażliwego człowieka o szerokich horyzontach.
{"register":{"columns":[]}}