Do podstawowych zadań osób zatrudnionych na Stanowiskach Pracy ds. Epidemiologii i Statystyki należy w szczególności:
nadzór nad warunkami higieniczno-sanitarnymi jakie powinien spełniać personel medyczny, sprzęt oraz pomieszczenia, w których są udzielane świadczenia zdrowotne,
wydawanie decyzji administracyjnych w przypadkach określonych w ustawie o chorobach zakaźnych i zakażeniach,
dokonywanie analiz i ocen sytuacji epidemiologicznej,
opracowywanie ocen stanu sanitarnego placówek służby zdrowia oraz pracy zespołów do spraw zakażeń szpitalnych,
opracowywanie ognisk chorób zakaźnych,
planowanie zamówień na szczepionki ochronne oraz nadzór nad dystrybucją szczepionek z zachowaniem łańcucha chłodniczego,
organizowanie i nadzorowanie wykonywania szczepień ochronnych,
prowadzenie rejestrów niepożądanych odczynów poszczepiennych,
opracowywanie sprawozdań i analiz stanu uodpornienia dzieci i młodzieży,
prowadzenie rejestru zachorowań na choroby zakaźne podlegające zgłoszeniu i rejestru dodatnich wyników badań laboratoryjnych czynników chorobotwórczych,
sporządzanie zbiorczych raportów dotyczących zachorowań na choroby zakaźne podlegające zgłoszeniu i dodatnich wyników badań laboratoryjnych,
podejmowanie działań w celu ochrony zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych,
opracowywanie meldunków i sprawozdań z zachorowań na choroby zakaźne, zakażeniach i zatruciach.