W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

ARS, czyli jak dbać o miłość

Program edukacyjny „ARS, czyli jak dbać o miłość?” - profilaktyczny program w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych. Program od lutego 2019 r. jest w Bazie Programów Rekomendowanych, więcej o tym na stronie programów rekomendowanych.

Na tle krajobrazu (błękitne niebo z białymi obłoczkami i pole pokryte czerwono -brunatnymi kwiatami aż po horyzont ) po prawej stronie obrazka znajduje się drzewo koloru czerwonego w kształcie serca, natomiast po lewej stronie obrazku widnieje napis: drukowane litery w kolorze czerwonym "ARS," ciąg dalszy napisu w kolorze czarnym "czyli jak dbać o miłość?"

Założenia programu

  • program ma wzbudzić u młodzieży refleksję nad ważnymi dla nich wartościami. j
  • jego oryginalnym założeniem jest otwarte i konsekwentne odwołanie się do najbardziej cenionej wartości w życiu ludzkim jaką jest miłość, a mniej do dotychczas stosowanych motywów w rodzaju zdrowia jako takiego lub wolności jako takiej.
  • zdrowie i wolność są tu rozumiane jako elementy sprzyjające odpowiedzialnej miłości oraz zdrowiu i prawidłowemu rozwojowi kolejnego pokolenia.

Program ARS oparty jest na kombinacji składającej się z:

a ) wiodących strategii profilaktycznych:
•klasyfikowania wartości,
•modyfikowania błędnych przekonań,
•rozwijania umiejętności życiowych,
•budowania więzi ze wspólnotą szkolną/ rodzinną
b) strategii uzupełniającej (informacyjnej), czyli opartej na przekazie istotnych informacji

Celem programu jest ograniczenie niekorzystnych następstw zdrowotnych, prokreacyjnych i społecznych związanych z używaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież wchodzącą w dorosłe życie.

Osiągnięcie tego celu poprzez m.in. pogłębienie wiedzy uczniów na temat ryzyka używania substancji psychoaktywnych oraz rozwijanie ich umiejętności osobistych i społecznych.

Cele szczegółowe programu:

  1.  Zmniejszenie u uczestników programu niespójności pomiędzy wyznawanymi wartościami (rodzina, przyjaźń, miłość) a stylem życia młodzieży charakteryzującym się znacznym rozpowszechnieniem używania substancji psychoaktywnych.
  2. Zwiększenie u uczestników programu umiejętności i postaw pomocnych w unikaniu używania substancji psychoaktywnych zwłaszcza umiejętności spostrzegania zagrożeń i asertywnego stawiania granic.
  3. Zwiększenie u uczestników programu wiedzy o  konsekwencjach używania substancji psychoaktywnych dla życia rodzinnego i zdrowia prokreacyjnego i w tym kontekście zmniejszenie wpływu mitów na temat dobroczynnego działania alkoholu na organizm kobiet w ciąży, które utrzymują się w świadomości społecznej.

 

Materiały

Ankieta dla ucznia kwestionariusz zbiorczy
Ankieta​_ucznia.doc 0.06MB
Kwestionariusz zbiorczy ankiety ewaluacyjnej - szkolny koordynator
Ankieta​_ucznia​_-​_koordynator​_szkolny.doc 0.07MB
Kwestionariusz ewaluacyjny dla szkolnego koordynatora
Kwestionariusz​_ankiety​_dla​_szkolnego​_koordynatora​_VIII​_edycja.doc 0.07MB
{"register":{"columns":[]}}