W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowy rok szkolny 2025/2026

29.08.2025

Uczniowie, tablica i ławka

Przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego 2025/2026
 na terenie województwa opolskiego.

Informacje na temat warunków w placówkach przygotowujących się do rozpoczęcia nowego roku szkolnego uzyskano podczas kontroli przeprowadzonych w 178 szkołach, co stanowi 35% placówek będących pod nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej województwa opolskiego.

W skontrolowanych szkołach, w wybranych obszarach stwierdzono:

  1. Zmianowość zajęć

W 1 szkole podstawowej zajęcia prowadzone będą w systemie dwuzmianowym, w pozostałych placówkach nauka będzie odbywała się na jedną zmianę.

  1. Zapewnienie uczniom dostępu do wody pitnej

W 132 placówkach uczniowie będą mieli zapewniony dostęp do wody pitnej, w tym 35 placówek posiada poidełka, 13 oferuje wodę w dzbankach. W 84 szkołach woda zapewniona będzie w dystrybutorach, opakowaniach jednostkowych i z sieci wodociągowej z zastosowaniem filtrów. Dystrybutory umieszczone zostały w miejscach ogólnodostępnych lub w klasach, woda filtrowana dostępna na korytarzach. Uczniowie będą korzystali z kubków jednorazowych. Część skontrolowanych szkół dodatkowo proponuje uczniom napój w postaci herbaty lub kompotu.

  1. Dożywianie

Ogółem 150 placówek będzie prowadziło dożywianie uczniów. Obiady ze stołówki szkolnej serwowane będą przez 89 szkół, w formie cateringu posiłki zapewni 61 placówek.

  1. Wentylacja

W pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt uczniów (sale lekcyjne, świetlice, sale gimnastyczne) 162 szkoły zapewniają wentylację na poziomie powyżej 50% pomieszczeń, natomiast 16 obiektów do 50%,  w tym w 68 szkołach będzie funkcjonowała instalacja wentylacyjno-klimatyzacyjna z zapewnieniem regularnej kontroli pracy systemu, przeglądów technicznych i sanitarnych.

  1. Miejsca na pozostawienie podręczników i przyborów szkolnych

Wszystkie placówki zapewniają uczniom miejsca, w których mogą oni pozostawiać swoje podręczniki i przybory szkolne. Odrębne szafki udostępnia 128 szkół, szafy w salach lekcyjnych 39 placówek. W 11 szkołach (7 szkół podstawowych i 4 zespołach szkół) uczniowie mają wyznaczone miejsca w salach dydaktycznych lub na zapleczu, a w klasach I-III wydzielono szuflady lub półki.

  1. Zalecze sanitarne dla uczniów

Spośród 178 skontrolowanych placówek 175 spełnia standardy dostępności do urządzeń higienicznosanitarnych. W 1 szkole podstawowej oraz w 2 zespołach szkół liczba urządzeń sanitarnych na początku nowego roku szkolnego będzie niewystarczająca w stosunku do liczby uczniów - we wszystkich trzech przypadkach realizowane są rozbudowy.

  1. Oświetlenie sztuczne

Na podstawie przedstawionej do wglądu dokumentacji pomiarów natężenia oświetlenia sztucznego, w 177 skontrolowanych szkołach, w pomieszczeniach dydaktycznych stwierdzono właściwe oświetlenie. Natomiast w 1 placówce pomiary są w trakcie wykonywania/opracowywania.

  1. Infrastruktura do zajęć wychowania fizycznego

Z uwagi na brak własnej infrastruktury w 6 placówkach zajęcia będą odbywały się wyłącznie poza placówką, tj. w obiektach sportowych znajdujących się w pobliżu szkół.

  1. Remonty i rozbudowy

Przed rozpoczęciem nauki przez uczniów we wszystkich ww. szkołach przeprowadzono prace porządkowe, a tam gdzie było to niezbędne również drobne naprawy konserwatorskie. Ponadto w 109 szkołach przeprowadzono prace remontowe obejmujące pomieszczenia wewnątrz budynków i/lub teren placówek. W wyniku przeprowadzonych prac odnowione zostały pomieszczenia przeznaczone dla uczniów, głównie: klasy lekcyjne, pomieszczenia bloku sportowego (sale gimnastyczne, przebieralnie), świetlice, szatnie, korytarze, toalety oraz szkolne bloki żywieniowe (pomieszczenia kuchni i jej zaplecza).

W 12 placówkach (5 szkołach podstawowych, 1 ponadpodstawowej szkole zawodowej i 6 zespołach  szkół), spośród 178 skontrolowanych, rozbudowuje się bazę szkolną:

  • 3 bloki sportowe (sala gimnastyczna z zapleczem sanitarnym) - w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim i powiecie strzeleckim;
  • 4 boiska szkolne w powiecie krapkowickim i powiecie strzeleckim;
  • 4 hale sportowe w powiecie opolskim i w powiecie strzeleckim;
  • 3 bazy dydaktyczne w powiecie namysłowskim i powiecie strzeleckim;
  • 2 zaplecza sanitarne w powiecie strzeleckim;
  • 2 plenerowne pracownie edukacyjne w powiecie nyskim;
  • 1 winda w powiecie strzeleckim.

W 16 placówkach prace remontowe/rozbudowy będą kontynuowane w czasie trwania roku szkolnego (6 szkołach podstawowych, 1 liceum ogólnokształcącym, 2 ponadpodstawowych szkołach zawodowych i 7 zespołach szkół). W 5 szkołach remonty planowo zakończą się do końca września 2025 r., natomiast w 11 prace potrwają dłużej (w tym w 3 placówkach do sierpnia 2026 r.).

Prace związane z trwającym remontem czy rozbudową nie powinny wpływać na organizację zajęć placówek. Planowane zadania być prowadzone w sposób zapewniający bezpieczeństwo uczniom oraz umożliwiać prawidłowe funkcjonowanie szkół, za co odpowiedzialni są dyrektorzy placówek. W czasie pobytu uczniów w szkole nie powinno się przeprowadzać prac, które w sposób niekorzystny wpływają na warunki pracy umysłowej (np. skupienie uwagi, koncentrację) oraz związanych z niekorzystnymi warunkami środowiska (m.in. zapylenie, hałas). Ponadto wykonawcy robót są zobowiązani do przestrzegania przepisów BHP i ppoż., zabezpieczenia obszaru, na którym przeprowadzane są prace, a także do odpowiedniego przechowywania materiałów budowlanych i sprzętu.

Stan czystości i porządku szkół oraz stopień zapewnienia bezpieczeństwa uczniom oceniany będzie podczas bieżących kontroli sanitarnych. Pracownicy Państwowej Inspekcji Sanitarnej województwa opolskiego obejmą szczególnym nadzorem placówki, w których prowadzone są prace remontowe.

 

Prowadzone remonty i prace modernizacyjne mają znaczący wpływ na poprawę warunków sanitarno-higienicznych w placówkach oświatowo - wychowawczych. Na terenie województwa opolskiego systematycznie poprawia się ogólny stan nadzorowanych placówek nauczania i wychowania.

{"register":{"columns":[]}}