W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Sposoby przyjmowania, załatwiania spraw, skargi i wnioski

Godziny urzędowania

Powiatowa Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Pajęcznie ul. Żeromskiego 7 pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 - 15.05.

Bezpośredni nadzór nad działalnością Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pajęcznie sprawuje Łódzki Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Łodzi, ul. Wodna 40, 90-046 Łódź.


Skargi i wnioski

Skargi i wnioski dotyczące działalności PSSE w Pajęcznie, można składać w sekretariacie. Sekretariat Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego/Dyrektora Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Pajęcznie, czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 - 15:05.

Skargi i wnioski Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pajęcznie przyjmuje w każdy wtorek w godz. 10:00 - 12:30.

Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej lub ustnie do protokołu.

Skargi i wnioski    

  •  Instytucja skarg i wniosków jest instytucją konstytucyjną (art. 63 Konstytucji RP). Z tego przepisu wynika, że każda osoba fizyczna, nawet nie dysponująca pełnią praw, ma prawo składać skargi, wnioski i petycje zarówno w interesie publicznym, jak i własnym, a za zgodą osoby trzeciej, również w jej interesie. Tryb postępowania w sprawach skargi powszechnej regulują przepisy działu VIII k.p.a. w art. 221 - 259. W niewielkim zakresie uregulowania te są uzupełnione w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. (Dz. U Nr 5, poz. 46).
  •  Stosowanie postępowania w sprawach skarg i wniosków oraz petycji następuje w  każdym przypadku, gdy zostanie wniesiona skarga, a więc jeśli ktokolwiek wyrazi swoje niezadowolenie z działalności PPIS (art. 221 k.p.a.) albo złoży wniosek, propozycję ulepszenia działalności PPIS (art. 2, art. 227 i art. 241 k.p.a.).
  • PPIS jest właściwy do rozpatrywania skargi na pracowników własnych.
  • Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie lub ustnie do protokołu – mogą być wnoszone tak samo jak podanie. W razie zgłoszenia ustnego, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.
  • Skarga i wniosek powinny zawierać imię i nazwisko (nazwę-organizacji społecznej) oraz adres wnoszącego. Skardze lub wnioskowi stawia się wymaganie, ażeby można było ustalić ich przedmiot. W zupełnie dowolnej formie może być wyrażona treść skargi, wniosku.
  • Skargi i wnioski bez imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu, a więc skargi anonimowe, pozostawia się bez rozpatrzenia - na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 8 stycznia 2002 r.
  • Skargi i wnioski powinny być załatwione bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. W przypadku nie załatwienia skargi lub wniosku w terminie, należy zawiadomić skarżącego o przyczynach zwłoki i podać nowy termin załatwienia skargi, a w razie niemożliwości załatwienia wniosku w wymienionym terminie należy zawiadomić wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz przewidzianym terminie załatwienia wniosku.
  • O sposobie załatwienia skargi zawiadamia się pisemnie skarżącego. Pismo powinno spełniać wymogi określone w art. 238 §1 k.p.a.

 

ZAŁATWIANIE SPRAW

W postępowaniu przed organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.)

Załatwianie sprawy bez zbędnej zwłoki - załatwiane są sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi. Warunkiem niezwłocznego załatwienia sprawy jest przedstawienie przez zainteresowaną osobę odpowiednich dokumentów. Przed złożeniem wniosku w określonej sprawie należy zatem dowiedzieć się, jakie dokumenty i w jakiej formie (np. oryginały, kopie, kopie poświadczone notarialnie) będą musiały być złożone razem z tym wnioskiem. Szczegółowej informacji na ten temat można zasięgnąć od pracownika zajmującego się załatwianiem danego rodzaju spraw.

Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego - następuje nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, natomiast w postępowaniu odwoławczym w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania.

  • Do terminów załatwienia sprawy, nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach do dokonania określonych czynności (np. czasu na usunięcie przez stronę braków podania - art. 64 § 2 k.p.a.), okresów zawieszenia postępowania oraz opóźnień spowodowanych z winy strony (np. niedostarczenie przez stronę dokumentu w wyznaczonym przez organ terminie).
  • Organ, który nie załatwił sprawy w terminie, obowiązany jest zawiadomić o tym strony, podając przyczyny zwłoki oraz wskazując nowy terminu załatwienia sprawy (art.36 § 1 i 2 k.p.a.).
  • Na niezałatwienie sprawy w terminie, stronie służy prawo wniesienia ponaglenia wraz z uzasadnieniem do Łódzkiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego na podstawi eart. 37 k.p.a.

Podania

  • Podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez skrzynkę podawczą PSSE w Pajęcznie. Nie wymienia się telefonu jako środka łączności przy wnoszeniu podań z uwagi na brak możliwości identyfikacji osoby wnoszącej je w ten sposób.
  • Podanie powinno zawierać co najmniej: wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie, podpis oraz odpowiadać innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych.
  • Podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził.
  • Podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno:

a) być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, lub uwierzytelnione w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej,

b) zawierać dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru,

c) zawierać adres elektroniczny wnoszącego podanie.

  • Podanie w formie pisma może być doręczone osobiście lub za pośrednictwem poczty,
  • Wnoszący podanie ma prawo żądać potwierdzenia wniesienia przez adnotację na kopii lub osobnym poświadczeniem.                                                          

Petycje

  • Rozpatrywanie petycji odbywa się zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r., poz. 870.)

    1. Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.

    2. Petycję składa się w formie pisemnej albo za pomocą środka komunikacji elektronicznej.

    3. Petycja powinna zawierać:

    • oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję;

    • wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów;

{"register":{"columns":[]}}