W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Nadzór sanitarny

Sekcja Epidemiologii

Do zadań Sekcji Epidemiologii należy:

  • ocena sytuacji epidemiologicznej na terenie powiatu w zakresie zachorowań na choroby zakaźne,
  • prowadzenie czynności p/epidemicznych w celu wykrycia źródeł chorób zakaźnych i zakażeń oraz zapobieżenia możliwym skutkom tych chorób i zakażeń,
  • nadzór nad wykonaniem szczepień ochronnych oraz prowadzenie postępowania egzekucyjnego w celu przymusowego wykonania szczepień obowiązkowych w ramach Programu Szczepień Ochronnych,
  • nadzór nad stanem sanitarno-higienicznym zakładów opieki zdrowotnej oraz innych miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych,
  • współpraca z oświatą zdrowotną w zakresie profilaktyki chorób zakaźnych oraz wybranych programów prozdrowotnych,
  • wydawanie opinii w przedmiocie spełnienia wymagań fachowych i sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady w których udzielane są świadczenia zdrowotne,
  • współpraca ze statystyką medyczną przy sporządzania sprawozdań dotyczących chorób zakaźnych i zakażeń w celu prowadzenia analiz statystycznych.W ramach tego pracownicy oddziału wykonują następujące czynności:
  • kontrolowanie podmiotów wykonujących działalność wchodzącą w zakres sprawowanego nadzoru,
  • nakazywanie  usunięcia uchybień sanitarnych stwierdzonych podczas kontroli, inne czynności wynikające z przepisów prawa.
Sekcja Higieny Komunalnej

Higiena Komunalna zajmuje się zagadnieniami związanymi z ochroną i higieną środowiska naturalnego oraz środowiska bytowania człowieka, a w szczególności:

  1. wykorzystywanych do zaopatrzenia ludności, poprzez:
    • pobieranie próbek wody do badań laboratoryjnych;
    • prowadzenie rejestrów wodociągów oraz punktów pobierania próbek wody na nadzorowanym terenie;
    • informowanie starostów, wójtów lub burmistrzów o wynikach badań monitoringowych;
    • sporządzanie ocen na podstawie wyników badań i kontroli jakości wód przeznaczonej do spożycia przez ludność.
  2. Sprawowanie bieżącego nadzoru sanitarnego nad urządzeniami służącymi do zaopatrywania ludności w wodę do spożycia i basenów kąpielowych.
  3. Nadzorowanie jakości wody w basenach kąpielowych.
  4. Sprawowanie nadzoru sanitarnego w zakresie utrzymania należytego stanu higieniczno-zdrowotnego w obiektach użyteczności publicznej: domy pomocy społecznej, hotele, obiekty wczasowo-turystyczne, zakłady fryzjerskie i kosmetyczne, odnowy biologicznej, środki i obiekty transportu osobowego, cmentarze, domy kultury, stadiony, gabinety masażu i rehabilitacji, targowiska, hale sportowe oraz zakłady opieki zdrowotnej.
  5. Prowadzenie ewidencji obiektów nadzorowanych przez oddział higieny komunalnej.
  6. Przyjmowanie, ewidencjonowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.
  7. Wydawanie zezwoleń na przeprowadzenie ekshumacji i przewozu zwłok oraz prowadzenie nadzoru sanitarnego nad przeprowadzaniem ekshumacji.
  8. Współpraca z organami administracji samorządowej oraz innymi zainteresowanymi instytucjami w celu poprawy stanu higieny środowiska.

 

Zakres działalności Sekcji Higieny Komunalnej

Nadzór nad zaopatrzeniem w wodę do spożycia

  • Prowadzenie nadzoru nad stanem sanitarnym obiektów i urządzeń wodociągowych;
  • Przygotowywanie dokumentacji w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych egzekwujących poprawę jakości wody;
  • Wydawanie opinii dotyczących materiałów i wyrobów używanych do uzdatniania wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
  • Sporządzenie ocen o jakości wody przeznaczonej do spożycia oraz informowanie organów samorządowych oraz ludności o jakości wody w nadzorowanych urządzeniach wodociągowych;

Nadzór nad basenami kąpielowymi

  • Prowadzenie nadzoru nad stanem sanitarnym basenów kąpielowych i urządzeń atrakcji wodnych;
  • Prowadzenie nadzoru nad jakością wody basenów kąpielowych i urządzeń atrakcji wodnych;
  • Przygotowywanie dokumentacji w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych egzekwujących poprawę jakości wody i/lub stanu sanitarnego nadzorowanych obiektów.

Nadzór ogólny

  • Prowadzenie nadzoru nad stanem sanitarno – higienicznym nieruchomości, instytucji, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, dróg, ulic oraz transportu publicznego, w tym przede wszystkim:
    • obiektów hotelarskich, turystycznych i sportowych;
    • zakładów fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej;
    • zakładów opieki zdrowotnej;
    • domów pomocy społecznej;
  • Przygotowywanie dokumentacji w ramach prowadzonych postępowań administracyjnych egzekwujących poprawę stanu sanitarnego nadzorowanych obiektów;
  • Opiniowanie w sprawach organizacji imprez masowych;
  • Wydawanie zezwoleń na ekshumacje, opiniowanie sprowadzenia zwłok i szczątków z obcego państwa;
  • kontroli i wydawania opinii dla środków transportu zakładów pogrzebowych.
Sekcja Higieny Pracy

Do zakresu działania Sekcji Higieny Pracy należy w szczególności:

  • Bieżąca kontrola i nadzór nad utrzymywaniem należytego stanu higieniczno – sanitarnego w zakładach pracy objętych nadzorem;
  • Nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory kategorii 2 i 3 obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomani, Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 273/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych oraz rozporządzenia (WE) Rady nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi;
  • Nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów określających zasady obrotu substancjami, preparatami chemicznymi i produktami biobójczymi.
  • Kontrola przestrzegania przez producentów, importerów, osoby wprowadzające do obrotu, stosujące lub eksportujące substancje chemiczne, preparaty chemiczne lub wyroby obowiązków wynikających z ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych oraz z rozporządzeń Wspólnot Europejskich wymienionych w tej ustawie;
  • Kontrola przestrzegania przepisów dotyczących czynników biologicznych;
  • Kontrola warunków i ograniczeń wprowadzenia do obrotu i stosowania oraz właściwości środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających środki powierzchniowo czynne określonych przepisami rozporządzenia (WE) nr 648/2004;
  • Nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów dotyczących czynników rakotwórczych;
  • Kontrola przestrzegania przepisów dotyczących usuwania i zabezpieczenia wyrobów zawierających azbest;
  • Dokonywanie analizy i oceny narażenia zawodowego na czynniki rakotwórcze w zakładach pracy;
  • Kontrola przestrzegania przepisów sanitarno-higienicznych w zakładach zajmujących się dystrybucją, stosowaniem i transportem pestycydów;
  • Kontrola przestrzegania warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobieganie powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy;
  • Prowadzenie postępowań w sprawach chorób zawodowyc;
  • Opracowywanie ocen i analiz o narażeniach na choroby zawodowe w zakładach pracy zlokalizowanych na terenie działania Stacji;
  • Przygotowywanie projektów decyzji i wykonywanie czynności w postępowaniu administracyjnym i w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
  • Udział w dopuszczeniu do użytku zakładów pracy;
  • Opracowywanie projektów planów pracy Oddziału i sporządzanie sprawozdawczości w tym zakresie;
  • Organizowanie, prowadzenie i uczestniczenie w szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych;
  • Obliczanie należności budżetowych i sporządzenie rachunków za wykonane czynności;
  • Przygotowanie i opracowywanie analiz statystycznych;
  • Inne zadania przydzielone przez Dyrektora Stacji.
Podstawowe akty prawne
  1. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z późn. zm.).
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 listopada 2002 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 217, poz. 1833, z późn. zm.).
  3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 luty 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz. U. Nr 33, poz. 166).
  4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 11, poz. 86, z późn. zm.).
  5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 lipca 2012 r. w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy (Dz. U. z 2012 r. poz. 890).
  6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki (Dz. U. Nr 81, poz. 716, z późn. zm.).
  7. Ustawa z dnia 25.02.2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. z 2011 r. Nr 63, poz. 322).
  8. Ustawa z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 252, z późn. zm.).
  9. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. 2012 r. poz.124).
  10. Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów(REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE, Dz.U.UEL 396 z 30.12.2006r.
  11. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych. (Dz. U. Nr 105, poz. 869).
Sekcja Higieny Dzieci i Młodzieży

Głównym zadaniem Sekcji Higieny Dzieci i Młodzieży jest:

  • kontrola warunków higieniczno-sanitarnych w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych, warsztatach szkolnych praktycznej nauki zawodu, internatach,
  • nadzór nad higieną procesów nauczania z uwzględnieniem norm higienicznych i możliwości percepcyjnych dzieci i młodzieży,
  • nadzór nad przestrzeganiem przepisów o substancjach niebezpiecznych i preparatach chemicznych w pracowniach, klaso – pracowniach, laboratoriach oraz w warsztatach szkolnych, wynikających z ustawy z dnia 25 lutego 2011r. o substancjach chemicznych i mieszaninach (Dz. U. z 2011 r. Nr 63, poz. 322).
  • analiza stanowiska pracy ucznia z zastosowaniem zasad ergonomii oraz wymagań w stosunku do używanego sprzętu,
  • koordynowanie nadzoru nad prawidłowym przygotowaniem placówek oraz przebiegiem wypoczynku dla dzieci i młodzieży w aspekcie bezpieczeństwa i higieny w trakcie przerw od nauki zarówno w czasie ferii zimowych jak i wakacji letnich,
  • promowanie i koordynowanie działań w zakresie dożywiania sponsorowanego w szkołach i placówkach oświatowo – wychowawczych,
  • promowanie wśród dzieci i młodzieży zachowań prozdrowotnych i zdrowego stylu życia poprzez eliminację zagrożeń narkomanii, palenia tytoniu, a także poprzez przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny osobistej,
  • współpraca z organami władzy samorządowej oraz instytucjami szczebla wojewódzkiego celem koordynacji działań związanych z podnoszeniem stanu sanitarnego, standardu i bezpieczeństwa w placówkach nauczania, wychowania i wypoczynku.

Zasadniczym działaniem wobec wszystkich nadzorowanych placówek jest eliminowanie z nich czynników zagrażających zdrowiu dzieci i młodzieży oraz zaniedbań w zakresie bezpieczeństwa i higieny.
W wyniku powyższych działań przygotowuje się analizy i ocenę stanu sanitarno – higienicznego obiektów i placówek oświatowo – wychowawczych dla Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Rzeszowie oraz dla władz samorządowych miast i gmin z rejonu działania Powiatowej Stacji Sanitarno –Epidemiologicznej.

Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia

Realizacja zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej przez:

  • koordynowanie działalności oświatowo-zdrowotnej podejmowanej w celu ukształtowania odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych mieszkańców oraz pobudzania aktywności społecznej do działań na rzecz własnego zdrowia
  • monitorowanie i ocenę działań prozdrowotnych podejmowanych przez placówki szkolno-wychowawcze, zakłady opieki zdrowotnej oraz inne jednostki uczestniczące w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia
  • wprowadzanie, koordynowanie i realizowanie programów edukacyjnych i profilaktycznych oraz akcji promujących zdrowy styl życia, współpracę i współdziałanie z władzami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, środkami masowego komunikowania i innymi jednostkami realizującymi zadania w zakresie promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej
  • przygotowanie i doskonalenie w dziedzinie promocji zdrowia i oświaty zdrowotnej realizatorów programów edukacyjnych oraz innych osób podejmujących działania prozdrowotne.
Sekcja Zapobie­gawczego Nadzoru Sanitarnego

Zadania Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego:

  • uzgadnianie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego ,
  • uczestniczenie w postępowaniu w sprawie oddziaływania na środowisko inwestycji mogących znacząco pogorszyć stan środowiska,
  • uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych, dotyczącej budowy i zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych (obiekty przemysłowe, obiekty służby zdrowia, użyteczności publicznej, oświaty i wychowania, obiekty nauki, obiekty usługowe różnego przeznaczenia),
  • uczestniczenie w odbiorach obiektów budowlanych różnego przeznaczenia,
  • uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów i zakładów przeznaczonych do prowadzenia obrotu i produkcji artykułów spożywczych (lokale gastronomiczne, zakłady produkcyjne, sklepy),
  • dokonywanie odbiorów gabinetów lekarskich, przeznaczonych do wykonywania indywidualnej, specjalistycznej i grupowej praktyki lekarskiej,
  • dokonywanie odbiorów aptek, zakładów kosmetycznych, fryzjerskich i odnowy biologicznej oraz innych lokali usługowych,
  • udzielanie informacji i konsultacje z zakresu działania zapobiegawczego nadzoru sanitarnego,
  • współpraca z organami administracji państwowej i lokalnej oraz innymi organami inspekcji.
Akty prawne - Zapobiegawczy Nadzór Sanitarny
  1. Wymagania ogólnobudowlane:
    • Ustawa Prawo budowlane (t.j. Dz. U. 2013 poz 1409 z późn. zm.)
    • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.)
    • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz. U. Nr 169 z 2003r., poz. 1650 z późn. zm.)
  2. Zakłady produkujące lub wprowadzające do obrotu środki spożywcze:
    • Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 25 sierpnia 2006 r. (t.j.Dz. U. 2010 Nr 136, poz. 914)
    • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 882/2004/WE z dnia 29.04.2004r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dot. zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 191 z 30.04.2004r.)
    • Akty prawne wyszczególnione w punkcie 1
  3. Zakłady wykonujące działalność leczniczą:
    • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (Dz. U. 2012 poz. 739)
    • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 3 listopada 2011 w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (Dz.U. z 2011r. Nr 237 poz.1420)
    • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi (Dz.U. 2010 nr 139 poz.940)
    • Akty prawne wyszczególnione w punkcie 1
  4. Wnioski w sprawie wyrażenia zgody na usytuowanie pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi, w których:
  5. poziom podłogi znajduje się poniżej poziomu otaczającego terenu,
  6. pomieszczenia nie posiadają oświetlenia światłem dziennym lub są niewystarczająco oświetlone światłem dziennym,
  7. pomieszczenia nie posiadają wymaganej wysokości.
  8. rozpatruje

    Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Rzeszowie
    35-959 Rzeszów, ul. Wierzbowa 16.

    Wniosek należy składać w dwóch egzemplarzach.

    Wniosek powinien zawierać:

  9. krótką charakterystykę obiektu,
  10. dane dotyczące zakresu działania,
  11. rzut poziomy kondygnacji, na której znajdują się pomieszczenia objęte wnioskiem wraz z podaniem przeznaczenia poszczególnych pomieszczeń,
  12. określoną powierzchnię pomieszczeń,
  13. określone wymiary otworów okiennych, w pomieszczeniach objętych wnioskiem (w przypadku istnienia takich otworów),
  14. przekrój,
  15. dane dotyczące wyposażenia obiektu w instalacje,
  16. dane dotyczące ilości osób zatrudnionych w danym pomieszczeniu oraz czasu ich pobytu w tym pomieszczeniu w ciągu doby.
  17. W sprawach wymienionych w punkcie 1 i 2 Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Rzeszowie przed wydaniem decyzji w sprawie, zasięga opinii Okręgowego Inspektora Pracy w Rzeszowie. Dodatkowe informacje w w/w sprawach można uzyskać w Oddziale Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego WSSE w Rzeszowie pod numerem (0-17) 85 22 111 wew. 305.

    Wyrażenie zgody Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w wymienionych sprawach wynika z § 58 ust.2, § 72 ust.2, § 73 ust.3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75. poz.690 z późn. zm.) oraz § 18 ust.2 i § 25 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (j. t. Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.).

Sekcja Higieny Żywności i Żywienia

Podstawowe zadania oddziału żywności, żywienia i przedmiotów użytku:

  • Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad warunkami produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży środków spożywczych.
  • Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad warunkami produkcji i obrotu przedmiotami użytku, kosmetykami, materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością.
  • Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad jakością żywienia w zakładach żywienia zbiorowego typu otwartego i zamkniętego.
  • Ocena jakości zdrowotnej produkowanych i sprzedawanych środków spożywczych.
  • Pobieranie próbek żywności, substancji pomagających w przetwarzaniu, dozwolonych substancji dodatkowych, innych składników żywności, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, próbek sanitarnych oraz kosmetyków w ramach nadzoru bieżącego oraz w przypadku podejrzenia o niewłaściwej jakości produkowanego lub wprowadzonego do obrotu środka spożywczego.
  • Ocena prawidłowości znakowania środków spożywczych wytwarzanych i wprowadzanych do obrotu oraz kosmetyków zgodnie z wymaganiami zawartymi w obowiązujących przepisach prawnych.
  • Ocena zgodności dokumentacji w obiektach żywności i żywienia z wymaganiami zawartymi w obowiązujących przepisach prawnych.
  • Zatwierdzanie nowopowstałych zakładów żywieniowych i wydawanie zaświadczeń o wpisie do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
  • Wydawanie zezwoleń na użytkowanie środka transportu do przewozu środków spożywczych.
  • Udział w likwidacji i opracowywaniu ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych.
  • Podejmowanie działań na rzecz polepszenia jakości zdrowotnej środków spożywczych, przedmiotów użytku i jakości żywienia ludzi oraz warunków sanitarnych w obiektach zajmujących się żywieniem ludzi oraz produkcją i dystrybucją środków spożywczych oraz przedmiotów użytku oraz innych wyrobów mogących mieć wpływ na zdrowie ludności.
Podstawowe przepisy prawne dla obiektów żywnościowo-żywieniowych

http://www.pis.gov.pl – link do srony prawnej GIS-u

  • Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 90, poz. 575 z 1998 r., z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2006 r. Nr 171, poz. 1225, z późn. zm.)
  • Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 28 stycznia 2002 r. – ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności,
  • Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004 r. str. 1).
  • Rozporządzenie WE nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 165, z 30.04.2004 r. str. 1).
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29.05.2007 r. w sprawie wzorów dokumentów dotyczących rejestracji i zatwierdzania zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność podlegających urzędowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 106, poz. 730).
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych (Dz. U. Nr 137, poz. 966, z późn. zm.).
Podmioty rozpoczynające działalność branży spożywczej

Na podstawie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2006 r. Nr 171, poz. 1225, z późn. zm.), która weszła w życie dnia 28 października 2006 r., Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny jest organem właściwym w sprawach rejestracji oraz zatwierdzania zakładów.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 w/w ustawy zakłady, które produkują lub wprowadzają do obrotu żywność podlegają obowiązkowi zatwierdzenia. Oznacza to, że każdy zakład działający na rynku spożywczym powinien posiadać decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego zatwierdzającą zakład branży spożywczej w zakresie prowadzonej działalności.
Podmioty działające na rynku spożywczym składają wniosek o wpis do rejestru zakładów, o zatwierdzenie zakładu i o wpis do rejestru zakładów lub o dokonanie zmian w rejestrze zakładów w formie pisemnej, a w przypadku zakończenia działalności wniosek o wykreślenie z rejestru. Wniosek o wpis do rejestru zakładów oraz wniosek o zatwierdzenie zakładu i o wpis do rejestru zakładów składa się w terminie co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności.

Wykaz wniosków:

  • Wniosek o wpis zakładu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
  • Wniosek o zatwierdzenie zakładu i o wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
  • Wniosek o dokonanie zmian w rejestrze zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
  • Wniosek o wykreślenie zakładu z rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Wniosek zawiera:
  1.  Imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy, numer identyfikacji podatkowej (NIP), REGON;
  2. Określenie rodzaju i zakresu działalności, która ma być prowadzona w zakładzie, w tym rodzaju żywności, która ma być przedmiotem produkcji lub obrotu;
  3. Określenie lokalizacji zakładu lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Dokumenty wymagane przy składaniu wniosku:
  • Aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej, jeżeli wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą;
  • Kopię zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego WE udzielonego przez inne państwo członkowskie Unii Europejskiej, w przypadku gdy wnioskodawca będący cudzoziemcem, w rozumieniu przepisów o cudzoziemcach, zamierza prowadzić działalność gospodarczą na podstawie przepisów obowiązujących w tym zakresie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo
  • Zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarstw rolnych, w rozumieniu przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zawierające numer identyfikacyjny – w odniesieniu do podmiotów działających na rynku spożywczym prowadzących działalność w zakresie dostaw bezpośrednich;
  • W przypadku zgłoszenia urządzeń dystrybucyjnych – wykaz urządzeń zawierający typ urządzenia, nazwę producenta i rok jego produkcji oraz datę uruchomienia
  • oraz:
    • Kserokopię dokumentacji NIP
    • Kserokopię dokumentacji REGON
    • Kserokopię aktualnego wyniku badania wody (badania przeprowadzone w laboratorium akredytowanym)
    • Procedury i instrukcje systemu HACCP, w tym dobrej praktyki higienicznej / dobrej praktyki produkcyjnej oraz dokumentację sanitarną.

W myśl art. 209 Kodeksu pracy każdy pracodawca ma obowiązek powiadomić na piśmie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego o rozpoczęciu działalności oraz zmianach dotyczących prowadzonej działalności.

{"register":{"columns":[]}}